۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۰۴۷۴۹
آیت الله نوری همدانی:

علامه طباطبایی تجسم اخلاق قرآنی بود/ توجه به مشکلات مسلمانان دخالت در امور کشورها محسوب نمی شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر بعد اخلاقی علامه طباطبایی، گفت: ایشان تجسم اخلاق قرآنی بود و از رعایت نکات بسیار ظریف اخلاقی نیز غفلت نمی کرد.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار کمیته برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، در تجلیل از شخصیت برجسته ایشان، اظهار داشت: علامه طباطبایی از چهره‌های بسیار تأثیر گذار در عالم تشیع هستند.

وی افزود: تفسیر المیزان مانند دریا است و مطالب و نکات فراوانی دارد بنابراین بهتر است دسته بندی و برای هر بخشی شرحی جداگانه نوشته شود؛ علامه طباطبایی در بعد اخلاقی نیز بسیار برجسته بودند، نکات ریز و ظرایف اخلاقی را رعایت می کردند؛ ایشان تجسم اخلاق قرآنی بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر دقت نظر علامه طباطبایی در استخراج نکات قرآنی، به نمونه‌هایی از مطالبی که ایشان از آیه 200 سوره آل عمران برداشت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: ایشان مرز مملکت اسلامی را اعتقادات می داند نه محدوده‌های جغرافیایی، بنابراین همه کسانی معتقد به اسلام هستند گویی در یک منطقه زندگی می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پاسخ به کسانی‌که ورود ایران در مسائل بحرین و سایر کشورهای اسلامی را دخالت می دانند، ادامه داد: موضع‌گیری‌های ما در این مسائل نیز بر اساس همین مبنای قرآنی است، بنابراین دخالت محسوب نمی شود؛ یکی از مهم ترین آموزه‌های اسلامی این است«کُونَوا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».

وی پرداختن به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، تأسیس حکومت اسلامی به عنوان یک واجب کفایی، وظایف و تکالیف  اجتماعی مسلمانان، ‌اجرا و بقای سنت اسلام، توجه قرآن به تعقل باحفظ احساسات، حُریّت،‌ طریق تکامل و تحول در اسلام،‌ اثبات جامعیت قوانین الهی و شریعت  برای رفع نیاز‌های امروزه بشر، شرایط رهبر جامعه را از دیگر سرفصل‌هایی دانست که علامه طباطبایی با استفاده از قرآن به توضیح آنها پرداخته است.

این مرجع تقلید تدوین تفسیر و تاریخ مقارن را ضروری خواند و گفت: همان گونه فقه مقارن داریم باید در این موضوع مهم نیز کار شود؛ در تفسیر قرآن و تاریخ جعلیات بسیاری وارد شده است که باید آنها را با ذکر دلیل و مدرک رد کرد؛ برای نمونه می توان به ماجرای مباهله اشاره کرد که ما آن را از مختصات اهل بیت(ع) می دانیم اما برخی آن را جعل کرده و برای همراهی پیامبر(ص) نام افراد دیگری را ذکر می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مهم‌تر از قرائت و تفسیر قرآن عمل به آن است، ابراز داشت: در مسجد النبی(ص) قرآن‌های زیادی وجود دارد و حجاجی که از کشور‌های مختلف به آنجا می آیند زمان زیادی را صرف خواندن قرآن می کنند اما بسیاری‌ از آنها به آموزه‌های قرآن عمل نمی کنند؛ بر اساس قرآن نباید هیچ مسلمانی زیر سلطه آمریکا و انگلیس برود و باید در مقابل ظلم مستکبران قیام کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی مفسران واقعی قرآن را کسانی دانست که این نکات ناب را درک کرده و به آن عمل کرده اند و بیان داشت: بسیاری از مفسران قرآن در راه مبارزه قدم نهادند و به شهادت رسیدند؛ باید به معرفی و تجلیل از این شخصیت‌ها نیز پرداخته شود./928/پ202/ج

ارسال نظرات