۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۵
کد خبر: ۲۰۵۵۹۳
سلسله درس هایی از عقاید اسلام(8)؛

آیت الله حیدری: اهداف انسان با پیروی از نظام عالم هستی حاصل می‎شود

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه الغدیر گفت: انسان با پیروی از نظام علت و معلول در عالم هستی به اهداف خود می رسد و حتی به درجات و مرتبه های معنوی والایی نزد خداوند عزوجل نائل می شود زیرا خداوند متعال عالم هستی را با علت و معلول آفریده است.
آيت الله محسن حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و متولی مدرسه علمیه الغدیر، شب گذشته در هفتمین جلسه از سلسله درس های عقاید اسلام در جمع دانشجویان دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز با  تبیین دو واژه « علت و معلول » گفت: عالم هستی از ظاهره های مختلفی تشکیل شده و میان این ظاهره ها نظامی حکمفرماست که آن علت و معلول است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه شریفه«أَرْسَلْنَا الرِّیاحَ لَواقِحَ »  اظهار داشت: هر چرخه از عالم هستی از جمله آب و انسان دارای نظام علت و معلول است که عدم یکی از آنها چرخه زندگی انسان متوقف می شود.

 

آیت الله حیدری با تأکید بر اینکه در عالم هستی دو نکته مهم باید به آنها توجه کرد، خاطرنشان کرد: نکته اول تأثیر ظاهره‎های عالم هستی بر دیگر ظاهره‎ها که قرآن کریم در بسیاری از آیات از جمله آیه شریفه «وأنزل من السماء ماء فأخرج به من الثمرات رزقا لکم» به آن اشاره کرده است.

 

متولی مدرسه علمیه الغدیر با بیان اینکه حکمت الهی اقتضا کرد که جریان امور طبیعت و غیر طبیعت با سبب ها صورت می گیرد، بیان داشت: نکته دوم اینکه نظام علت و معلول که در طبیعت حکمفرماست به این معنی نیست که طبیعت خودش می آفریند و علت و معلول در نظام عالم هستی از اراده خداوند متعال مستقل نیست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ظاهره‎های عالم هستی با اراده و مشیت الهی به حرکت در می‎آیند، و آیه شریفه «والبلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه » مصداق آن است.

 

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر اینکه اراده الهی به تکوینی و تشریعی تقسیم می شود، اظهار داشت: بوسیله اراده تکوینی الهی  اشیاء در عالم هستی تحقق می یابند و با سیر علت و معلول در حرکت هستند.

 

 آیت الله حیدری در پایان سخنان خودگفت: انسان با پیروی از نظام علت و معلول در عالم هستی به اهداف خود می رسد و حتی به درجات ومرتبه های معنوی والایی نزد خداوند عزوجل نائل می شود زیرا خداوند متعال عالم هستی را با  علت و معلول آفریده است./9456/پ202/ب

ارسال نظرات