۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۷
کد خبر: ۲۱۲۰۰۰
آیت‏الله سبحانی:

هیچ گونه تعارضی در قرآن وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‏الله سبحانی با بیان این‏که در دین اسلام بحثی با عنوان خالقیت و ربوبیت داریم، گفت: خالقیت در فارسی به معنای آفریدگار و ربوبیت به معنای پروردگار و به معنای دیگر، کردگار است.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‏الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در هفتمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش می‏شود، با بیان این‏که در دین اسلام بحثی با عنوان خالقیت و ربوبیت داریم، گفت: خالقیت در فارسی به معنای آفریدگار و ربوبیت به معنای پروردگار و به معنای دیگر، کردگار است.

وی با بیان تمثیلی در این باب ابراز داشت: شخصی مزرعه‏ای را ایجاد می‏کند و شخص دیگی آن را طی چند سال اداره می‏کند و به آن شخصی که این مزرعه را ایجاد کرده خالق و به آن شخصی که این مزرعه را اداره کرده است رب می‏گویند.

حضرت آیت‏الله سبحانی با اشاره به این‏که قرآن مجید برای این جهان دو نسبت را قائل است، عنوان کرد: آن دو نسبت، خالق و مخلوق و رب و مربوب است؛ از آنجا که از عدم به وجود می‏آورد، خالق و مخلوق و از آنجا که به موجود تبدیل می‏کند و آن را اداره می‏کند رب و مربوب است.

این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: قرآن مجید گاهی بر تالله قسم می‏خورد و گاهی به رب قسم می‏خورد که به ناچار باید جواب قسم را بدهد و این جواب مربوط می‏شود به اداره مسأله و نسبت پروردگار که به آن می‏پردازیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه« فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنّا لَقادِرُونَ» ابراز داشت: قبل از این‏که این آیه را تفسیر کنم باید به این نکته اشاره کنم که گاهی قران کریم مشرق و مغرب را جمع می‏آورد و می‏فرماید« المشارق و المغارب» و گاهی تثنیه می‏آورد و می‏فرماید« رب المغربین و رب المشرقین» و گاهی هم فرد می‏آورد مانند و لله المشرق و المغرب.

حضرت آیت‏الله سبحانی با بیان این‏که همه این جمع و مفردات صحیح است، تصریح کرد: آنجا که قرآن جمع آورده مانند« رب المشارق و المغارب» به خاطر این است که هر روز خورشید از نقطه‏ای طلوع می‏کند و در نقطه‏ای غروب می‏کند و فردا از نقطه‏ای دیگر و این تغییر به این خاطر است که ما 365 روز داریم و هر روز این نقاط تغییر می‏کنند.

وی با اشاره به این مطلب که در قرآن کلمه مشرقین و مغربین به کار رفته است، گفت: این تثنیه به این خاطر است که زمین کروی است و در یک نیم کره مشرق و مغرب با نیم کره دیگر فرق دارد و ممکن است مغرب یک نیم کره مشرق نیم کره دیگر باشد و همچنین مشرق آنها مغرب نیم کره دیگر باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: آنجا که در قرآن کریم می‏فرماید مشرق و مغرب می‏خواهد جنس را مطرح کند؛ بنابراین در قرآن مجید تعارضی نیست و هرکدام از این تعبیرها ناظر به یک حقیقت آفرینشی است.

حضرت آیت‏الله سبحانی در پایان بعد از روشن شدن مسأله جمع مشرق و مغرب ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه به پیامبراکرم(ص) می‏فرماید« به آنها بگو خداوندی که رب مشارق و مغارب است، قادر است اینها را ببرد و بهتر از این ها بیاورد» و در این‏جا جواب قسم انا لقادرون است و در این مورد خالقیت آفریدگاری نیست بلکه پروردگاری و کردگاری است./922/پ202/ج

ارسال نظرات