۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۸
کد خبر: ۲۱۳۸۰۱
مسؤول حوزه علمیه آمل:

پیروی از هوای نفسانی سبب انحراف و گمراهی انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول حوزه علمیه حضرت ابالحسن امیرالمومنین(ع) آمل با اشاره به این که نفس لوامه برای کسانی بوده که بسیار زرنگ بوده و برای نفس خود نگهبان دارند، تصریح کرد: این افراد می فهمند که نفس می خواهد به آن ها خیانت کند که مراقب هستند تا فریب آن را نخورند.
مراسم احياي شب قدر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید حسین موسوی، مسوول حوزه علمیه حضرت ابالحسن امیرالمومنین(ع) آملر یک شنبه شب در مراسم بزرگداشت و احیای شب قدر که در مسجد جامعه آمل برگزار شد با بیان این که شب قدر شب نزول رحمت و برکت الهی است، گفت: باید در این شب های گرانقدر با حضرت حق آشتی کرده و در راستای تقرب به خداوند منان گام برداریم.
 
وی با اشاره به این که در ابتدای امر چون نفس انسان تعلق به امور مادی دارد گرایش و تمایل آن به امور مادی نسبت به امور معنوی بیشتر است، بیان داشت: هیچ انسان عاقلی حاضر نیست کار بد را اگر نفسش تشخیص دهد انجام کند.
 
مسؤول حوزه علمیه آمل ادامه داد: در قرآن کریم در جریان حضرت یوسف(ع) بیان شده است که وقتی برادران او را چاه انداختند حضرت یعقوب(ع) فرمود نفس شما این کار بد را برای شما زینت داد که مرتکب انجام آن شدید.
 
حجت الاسلام موسوی با تاکید بر این که اگر انسان از ابتدا متوجه خیانت نفس نشده و آن را کنترل نکند با مشکل مواجه می شود، بیان داشت: نفس می خواهد با حیله های مختلف انسان را به سوی خود ببرد و اراده و اختیار او را در دست گرفته و بر آدمی مسلط شده و او را گمراه کند.
 
مسؤول حوزه علمیه حضرت ابالحسن امیرالمومنین(ع) آمل با اشاره به این که نفس لوامه برای کسانی بوده که بسیار زرنگ بوده و برای نفس خود نگهبان دارند، تصریح کرد: این افراد می فهمند که نفس می خواهد به آن ها خیانت کند که مراقب هستند تا فریب آن را نخورند.
 
وی با بیان این که عبادت خداوند منان سبب مسلط شدن بر نفس می شود، گفت: هر نوع ریاضتی را قبول نداریم و در کشور هندوستان مرتاض های عجیبی هستند که به سخت ترین کارها روی می آورند تا روح آنان قوی شود ولی اسلام این ریاضت را در عبادت خلاصه می کند.
 
حجت الاسلام موسوی با اشاره به فلسفه عبادت، افزود: فلسفه عبادت این بوده که انسان به این حقیقت برسد که در عالم هستی فقط یک خدا است و انسان هر چیزی می خواهد باید به درگاه او طلب کند.
 
مسؤول حوزه علمیه حضرت ابالحسن امیرالمومنین(ع) آمل با بیان این که همه موجودات نسبت به خدا فقیر و محتاج هستند و هر گرفتاری داریم باید از حضرت حق بخواهیم تا آن را رفع کند، خاطرنشان کرد: انسان نباید ترس از زندگی مادی داشته و باید در همه امور خود به خداوند منان توکل کنیم.
 
وی با تاکید بر این که سرلوحه عبادت این بوده که انسان همه اعمال خود را برای رضایت پروردگار متعال انجام دهد، گفت: اگر انسان در این مسیر قرار گیرد خدای متعال قوه ای به او می دهد تا خوب را از بد تشخیص داده که نفس تا می خواهد جلوه گری کند دست رد به او می زند.
 
حجت الاسلام موسوی با بیان این که علامت انسان مؤمنی که به سوی خدا است این بوده که فوری بعد از گناه نادم می شود، بیان داشت: همه کسانی که در این شب ها اجتماع کرده و در ماه رمضان معتقد به روزه هستند مطمئن باشیم نفس آنان به مرحله لوامه رسیده است و وجدان ما را سرزنش می کند که چرا در برابر نعمت های الهی کفران کردیم و عبادت حضرت حق خوب نپرداختیم./1314/پ202/ب1
ارسال نظرات