۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۱۷۵۰۵
لاریجانی:

جنایات صهیونیست ها با سکوت بی سابقه مجامع جهانی همراه شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با کمال تأسف اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی با سکوت بی سابقه از سوی مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان‌های مدعی حقوق بشر و بی تفاوتی بسیاری از دولت‌ها روبرو شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد
رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی امروز شنبه یکم شهریورماه در هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا ـ اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه که در هتل اسپیناس خلیج فارس تهران در حال برگزاری است، به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به این‌که سال‌هاست که مسأله محیط زیست به عنوان مسأله حیاتی بشر مطرح است، گفت: امروز حیات کل زمین در تهدید است و انسان متجدد با بحران بی سابقه‌ای مواجه شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شاید ریشه این مشکل به این امر مربوط می‌شود که علم جدید بر محور سلطه قهریه بر طبیعت استوار گردیده و از دوره رنسانس، مبنا را بر تقدس زدایی از طبیعت گذاشتند و خردگرایی(راسیونالیسم) و انسان گرایی(اومانیسم) رنسانس که زمینه ایجاد انقلاب علمی را به‌وجود آورد، علمی را خلق کرد که به قول فرانسیس بیکن نقش آن، این بود که بر طبیعت سلطه پیدا کند، ارزش اصلی به انسان مرتبط شد، انسان وجه مطلق به‌خود گرفت، حقوق انسان بر حق و حقوق خداوند و عالمی که او خلق کرده پیشی گرفت و طبیعت اهمیت لاهوتی خود را از دست داد و به ابزار قدرت انسان بدل شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: لذا باید پذیرفت مشکل این بحران زیست محیطی گرچه ظاهرش مادی است اما علت آن معنوی است، تلقی ابزاری به طبیعت و تقدس زدایی از آن، شرایط امروز را پیش روی ما قرار داده است.

وی با اشاره به این‌که نگاه اسلام به موضوع محیط زیست بر این امر مستقر است که انسان باید نفس خویش را به عنوان خلیفه خداوند بر زمین، حافظ و نگهبان نظم طبیعی قرار دهد، چرا که «همه طبیعت از خدا سخن می‌گوید»، ابراز داشت: بر این مبنا تخریب محیط طبیعی به معنای شکست در ایفای نقش انسانیت انسان است و این‌کار به معنای انجام جنایتی واقعی علیه جهان خلقت است چرا که خداوند فرمود «آسمان‌ها و زمین و همه آنچه در آنهاست تسبیح خداوند می‌گویند و هیچ چیز در عالم نیست جر این‌که به تسبیح خدای متعالی مشغول است».

لاریجانی تأکید کرد: اگر امروز درد محیط زیست، درد مشترک بشریت است، باید برای درمان آن، نگاه به عالم و آدم تغییر کند و مأموریت انسان از برخورداری ابزاری از طبیعت به حافظ و نگهبان طبیعت ارتقاء یابد و این امر یک وظیفه معنوی تلقی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اهتمام مجلس شورای اسلامی در این سال‌ها باعث شد تا در تدوین قانون برنامه پنج ساله توسعه توجه بیشتر به ارتباط تنگاتنگ توسعه و حفاظت محیط زیست نموده و از سال 1991 فصل مجزایی با مواد متعدد به این امر اختصاص داد.

وی اظهار داشت: منطقه آسیا و اقیانوسیه علاوه بر دربرگیری حدود نیمی از جمعیت و اقتصاد جهان دارای اقلیم و شرایط اقتصادی، اجتماعی متعددی است که اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، تبیین خط مشی‌ها و سیاست‌های خاص خود را طلب می‌کند اما آنچه که باعث اشتراک بیشتر کشورها در تداوم توسعه می‌شود، فرامرزی بودن اثرات محیط زیستی است که فراتر از محدوده ملی کشورها است.

لاریجانی ادامه داد: به منظور انسجام و یکپارچگی اقدامات مثبت در کشورها پیشنهاد می‌کنم کشورهای عضو مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه (APPCED) نیز با درنظرگیری اهداف جهانی، اهداف منطقه‌ای روشنی را تبیین و به عنوان سیاست محیط زیستی و توسعه‌ای منطقه‌ای خود مشخص کنند و با انعکاس دیدگاه‌های لازم خود در بیانیه تهران این مهم را با مشارکت قانونگذاران و مجریان قانون در آسیا و اقیانوسیه از تداوم و ضمانت اجرایی محکمی برخوردار کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بیش از دو ماه است که رژیم اشغالگر صهیونیستی به اندازه توان تخریب بیش از شش بمب اتم انواع بمب و مواد منفجره از راه زمین و هوا و دریا بر سر مردم بی دفاع غزه فرو ریخته است، گفت: با کمال تأسف این اقدامات جنایتکارانه با سکوت بی سابقه از سوی مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان‌های مدعی حقوق بشر و بی تفاوتی بسیاری از دولت‌ها همچنان ادامه دارد.

لاریجانی ابراز داشت: تاکنون بیش از دو هزار انسان اغلب کودک و نوجوان، پیر و سالخورده به شهادت رسیده‌اند، هزاران دیگر مجروح و معلول شده‌اند، ساختارها و تأسیسات شهری و منازل تخریب و آنچه که به موضوع این اجلاس مربوط می‌شود، تخریب بی سابقه محیط زیست غزه است.

وی با بیان این‌که چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای از سوی هم‌پیمانان صهیونیست‌ها، تروریست‌هایی که به دروغ نام خود را اسلامی گذاشته‌اند، در عراق و سوریه در حال انجام است، اظهار داشت: همه باید این فاجعه بشری و زیست محیطی را محکوم کنیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن به‌کار گیریم./956/پ202/ج

ارسال نظرات