چند خبر کوتاه از شبکه قرآن و معارف سیما

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر در همایش اهل سنت که با حضور کاروانهای اهل سنت کشورمان برگزار شد افزود: عوامل خارجی و درصدرانها انگلیس و امریکا در تضعیف روحیه مسلمانان و تخریب و غارت اموال و ثروت انها نقش اساسی دارند .
دشمنان اسلام با تفرقه انگیزی و اختلاف افکنی در بین مذاهب و فرق اسلامی، مترصد از هم گسیختگی و فروپاشی امت اسلامی هستند .
وی با توصیه شیعه و سنی به هوشیاری و شناخت حیله های دشمنان اسلام گفت: امروز مراکز رسانه ای غرب بویژه در لندن با حمله و توهین به مقدسات اهل سنت و شیعه، تمام تلاش خود را برای دور کردن مسلمانان از یکدیگر و شکستن وحدت در میان جهان اسلام بکار گرفته است .
نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی افزود: امروز جهان اسلام گرفتار کج فهمی ها و منافع شخصی افرادی است که اقدامات ضد اسلامی را موجه و کاملا شرعی جلوه داده و از اینگونه حرکات دفاع می کنند .
وی با اشاره به خطراتی که جهان اسلام را تهدید می کند گفت: امروز متاسفانه یک عده عالم نما مسائلی چون جهاد نکاح و خرید و فروش زنان و دختران مسلمانان و حتی مسیحی را تائید می کنند .
قاضی عسگر با بیان اینکه امروز هیچ یک از عالمان جهان اسلام اعم از شیعه و سنی این نوع رفتارها را تائید نمی کنند افزود: اینگونه رفتارها از نظر دین اسلام و مذاهب اسلامی مطرود بوده و دین ما حتی اهانت به دیگر ادیان را برنمی تابد تا جایی که علمای شیعه در فتاوایی که صادر کرده اند اهانت به اهل سنت را حرام می دانند .
شهیدی که بعد از 31 سال با سربند لبیک یا خمینی بازگشت
مادر سه شهید اصغری ترکانی گفت: از مادر وهب در کربلا آموختم آن چه را که برای خدا دادهام پس نگیرم بنابراین هرگز انتظار بازگشت پیکرشان را نیز نداشتم.
از مادر شهیدانمادر سه شهید علی اکبر، علی اصغر و محمدرضا اصغری ترکانی شب گذشته همراه با فرزندان این شهید بزرگوار و برادر این شهیدان در برنامه عیار 24 شبکه قرآن و معارف سیما حاضر شد. علی اصغر اصغری ترکانی شهیدی است که چندی پیش یعنی در مرداد ماه سال جاری پیکرش بعد از 31 سال به آغوش خانواده بازگشت اما شهید علی اکبر هنوز هم مفقودالاثر است و پیکرش به ایران برنگشته است.
مادر این سه شهید بزرگوار در رابطه با شهیدانش گفت: دو فرزندم یعنی علی اکبر و علی اصغر هر دو روحانی بودند البته علی اکبر منبر هم میرفت اما من علی اصغر را هرگز با لباس روحانی ندیدم زیرا او زمانی ملبس شد که میخواست به جبهه برود که در آن زمان آقای مشکینی به او گفته بودند که اگر میخواهی به جبهه بروی باید لباس بپوشی.
وی ادامه داد: من خودم معلم قرآن بودم، علی اکبر همیشه از من میپرسید مادر تو موقع شیر دادن به ما چه میکردی که فرزندانت این گونه مذهبی شدهاند میگفتم زمانی که شما شیر میخوردید من مشغول قرآن درس دادن بودم.پدرشان نیز مردی بسیار مؤمن بود به طوری که حتی یک نماز و یا روزه قضا نداشت.
وی بیان کرد: من هرگز برای بازگشت پیکر علی اصغر و علی اکبر انتظاری نکشیدم و منتظر بازگشتشان نبودم زیرا با خود میگفتم چیزی را که برای خدا دادهام نمیخواهم پس بگیرم، برای همین وقتی پیکر علی اصغر پیدا شد به معراج رفتم و دیدم که از فرزندم یک جمجمه و چند استخوان به من دادند، آن زمان چادرم را بر سر کشیدم و به علی اصغر گفتم مادر جان خوشا به سعادتت.
مادر سه شهید علی اصغری ترکانی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید چرا انتظار بازگشت پیکر فرزندتان را نمیکشیدید و الان نیز بیان داشتید که منتظر بازگشت پیکر شهید علی اکبر اصغری نیز نیستید؟ گفت: من فرزندانم را در راه خدا دادهام و این را از مادر وهب در کربلا آموختم که چیزی که در راه خدا میدهیم نباید پس بگیریم، به راه خوبی هم فرزندانم را دادهام.بنابراین الان میگویم اگر علی اکبر بازگشت که روی چشمانم جا دارد اما اگر بازنگشت هرکجا هست برای خداست.
وی در رابطه با شهید علی اصغر اصغری ترکانی اظهار داشت: علی اصغر هرگز به زن نامحرم نگاه نمیکرد و انس بسیار عجیبی هم به قرآن داشت. یک بار که مجروح شد و ما برای دیدنش به بیمارستان رفتیم خانمی که در اتاق او بود از من پرسید این پسر فرزند شماست گفتم بله. گفت عوض من صورتش را ببوس فرزندت از لحظهای که به اتاق آمده و حتی بیهوش هم بوده دائم دارد قرآن میخواند.
وی در پایان گفت: من از مردم انتظاری ندارم اما دوست دارم که همه ولایتمدار باشند، در کلاسهایم نیز همیشه جوانان و مستأجران را دعا میکنم و امیدوارم همه عاقبت بخیر شوند.
برادر این سه شهید بزرگوار که همرزم برادرانش هم بوده است در ادامه برنامه عیار 24 عنوان داشت: من و رضا در جفیر بودیم که ایشان به شهادت رسید، تا یک سال، دو سال هم علی اصغر مفقودالاثر بودند یعنی ما نمیدانستیم که ایشان به شهادت رسیده و یا اسیر شده است که بعد فیلمی را برایمان آوردند که در آن علی اصغر را نشان میداد که شهید شده، دقیقا هم درست بود زیرا در فیلم پارچهای به سرش بسته شده بود که بعد هم وقتی بعد از 31 سال پیکرش را آورده بودند از همان ناحیه سوراخ بود.
وی اضافه داشت: شیخ علی اصغر وقتی پیکرش بازگشت و بعد از 31 سال رجعت پیدا کرد هنوز سربند خونی لبیک یا خمینی برروی پیشانیاش بود و این مسلما برای همه درس بزرگی است که این شهید به ما آموخت و آن درس ولایتمداری است.
وی در پایان گفت: وقتی علی اصغر مجروح میشود و او را به بیمارستان میبرند آن قدر از ابتدا و در بیهوشی قران زیر لب تلاوت میکرده که پرستاران میگویند این فرد عرب است و به اشتباه او را آوردهاند در صورتی که علی اصغر مشغول خواندن قرآن بوده است.
فرزند علی اکبر اصغری ترکانی نیز گفت: من دوساله بودم که پدرم شهید شد، بعضی اوقات افرادی میگویند که فرزند شهیدان از سهمیه دانشگاه استفاده میکنند من از این افراد این سؤال را دارم که اگر همین الان به شما پیشنهاد دهند که همه چیز به شما میدهیم اما پدرتان را از شما میگیریم قبول میکنند هرگز قبول نمیکنند. هر چند که من خودم به شخص هرگز از سهمیه برای رفتن به دانشگاه استفاده نکردم.
فرزند علی اصغر اصغری ترکانی نیز اظهار داشت: من حتی فرصت عکس گرفتن با پدرم را نداشتم زیرا 5 ماه بعد از شهادت ایشان به دنیا آمدم اما وقتی تقوا و تزکیه آن ها را میشنوم می بینم که فاصله من با او چه قدر زیاد است. در زمانی که سنهای مختلف کودکی و نوجوانی و بعد هم ورورد به جوانی را تجربه میکردم همیشه در زمانهای مختلف خودم را با پدر مقایسه میکردم و با اخلاقی که دیگران از او برایم بازگو کرده بودند برای همین برایم جای شگفتی داشت که چگونه ایشان این چنین اهل مراقبت و دقت بر اعمالشان بودهاند همین باعث میشد تا درک کنم با اخلاق و روحیات پدرم فاصله زیادی دارم و شهیدان مقام بالای داشتهاند.
دبیر کنگره شهدای روحانی کشور: آمار شهدای روحانی که به دست آمده است بالغ بر 4350 نفر بوده است
حجتالاسلام ذوالنور گفت: این آمار که ما هم قصد به رخ کشیدنش را نداریم یک پیام دارد و آن این است که روحانیت همیشه در عرصه خون و خطر همراه با مردمش بوده است و خود را سپر بلای مردم کرده و سینهاش را سپر دفاع از مردم قرار داده است.
حجت الاسلام ذوالنور، دبیر کنگره شهدای روحانی کشور در برنامه عیار 24 شبکه قرآن و معارف سیما که به مناسبت هفته دفاع مقدس هر شب ساعت 21 از این شبکه پخش میشود حاضر شد و در گفتگویی صمیمی با محمد برمایی، طلبهای که اجرای این برنامه را بر عهده داشت بیان داشت: من از سال 58 طلبه شدم البته به ضرورت جنگ ملبس شدم زیرا دوست داشتم که درسم را به جای بهتر برسانم و بعد لباس روحانیت را به تن کنم اما چون در آن زمان روحانیون نقش بسیار مهمی را در جنگ ایفا میکردند لذا در همان ایام جنگ به لباس روحانیت درآمدم که البته بعد نیز به دست مبارک حضرت امام(ره) ملبس شدم.
وی ادامه داد: قبل از این که امام(ره) را ببینم با خود گفتم از ایشان میخواهم تا برایم سه دعا کنند، هنگامی که ایشان را دیدم چنان محو صلابت و ابهت ایشان شدم که آن سه دعا را فراموش کردم اما امام(ره) خودشان در حق من 5 دعا کردند و جالب این بود که سه دعای اولی که ایشان بیان نمودند همان سه دعایی بود که مد نظر خودم بود.
وی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید در یک کلمه روحانیت را چگونه تعریف میکنید بیان داشت: روحانیت و طلبگی ماشینی است که موتورش عشق و سوز است، در جنگ نیز نقش روحانیون نقشی بسیار مهم بود. در کل در جنگ عوامل تأثیرگذار به دو دسته مادی و معنوی تقسیم میشوند که روحانیت در تقویت زیرساختهای بخش معنوی 8 سال دفاع مقدس نقشی کلیدی داشت.
دبیر کنگره شهدای روحانی نقش روحانیون در جنگ را در 8 محور کلی بیان کرد و گفت: اولین نقش روحانیت نقش کلان بود که این نقش را هیچ کس جز امام نمیتوانست ایفا کند زیرا همه دلها شیفته ایشان بودند، یک بار شهید محلاتی در مراسم بدرقه رزمندگان مادری را میبیند که بسیار بیتاب است بعد از مراسم به دیدار این مادر میرود و به ایشان دلداری میدهد.
وی افزود: مادر به شهید محلاتی میگوید من سه فرزندم شهید شدهاند و الان از این ناراحت هستم که چرا 4 فرزند نداشتهام که تقدیم اسلام و امام کنم، از این نمونهها زیاد بودند، نمونههایی که حاضر بودند به عشق اسلام و امام تمامی فرزندانشان را تقدیم کنند.
ذوالنور گفت: نقش دیگر روحانیت در جنگ، نقش پشتیبانی بود، نقش دیگر نیز محور مسئولیتی روحانیت در جنگ بود زیرا در کنار یگانها واحدهای فرهنگی، عقیدتی، روابط عمومی و اعزام مبلغ بود که تأمین بیشتر اینها بر عهده روحانیت بود، نقش فرماندهی روحانیت نیز نقشی غیرقابل انکار است.
وی بیان داشت: در بحبوحه کربلای 4 و 5 که از عملیاتهای بسیار مهم بودند فرمانده قرارگاه که چندین لشگر را فرماندهی میکرد یک روحانی مبارز بود که حاجاقا بشر دوست نام داشت، حتی رئیس ستادشان نیز آقای طلابیان بود که در حال حاضر نیز امام جمعه بابلسر هستند. شهید غلامرضا صالحی جانشین لشگر 27 حضرت رسول(ص) نیز روحانی بود، شهید محمود کاوه نیز قبل از پاسدار شدنش 4 سال طلبه بود.
این رزمنده دفاع مقدس به محور پنجم نقش روحانیت در جنگ اشاره کرد و عنوان داشت: بحث محور تبلیغی نیز از دیگر وظایف و نقشهای روحانیت بود که آیتالله شاهآبادی استادزاده امام(ره) از این نمونهها بودند، مبلغین روحانی خطوط مقدم تا عقبه یگانها مانند مدرسه و مسجد و حسینیه را محلی برای بیان احکام و اخلاق میدانستند.
ذوالنور تأکید کرد: حضور روحانیون در جنگ حضوری رزمی هم بود حتی خیلی از طلبهها برای این که مانند دیگر رزمندگان و هم دوش آنها بجنگند روحانیت خود را پنهان میکردند زیرا میترسیدند که فرمانده به او بگوید که شما باید در تبلیغات گردان باشید.هر چند که تبلیغات نیز دوش با دوش رزمندگان درجنگ حضور داشت اما برخی دوست داشتند که فارغ از این امور در بحث رزمی جنگ حاضر شوند.
وی اضافه کرد: خیلی از طلبهها با کتمان روحانیت به شهادت رسیدند حتی برخی روی مزارشان هم عنوان طلبهگی نوشته نشده است. روحانیون در تخصصهای رزمی نیز شرکت داشتند ما طلبهای داشتیم که خلبان هلیکوپتر نیز بود. نقش رزمی تبلیغی روحانیون نیز از دیگر نقشهایی بود که طلبهها در جبهه ایفا مینمودند به این معنا که این دو نقش را باهم تلفیق میکردند و هر زمان که به یکی از این دو نقش نیاز بود آن را انجام میدادند.
ذوالنور بیان داشت: به طور مثال در جایی که نیاز بود تا به صورت طلبه در جمع رزمندگان حاضر شوند با لباس روحانیت حاضر میشدند تا هم در معرض دید رزمندگان باشند تا سؤالاتشان را پاسخ دهند هم این که با حضورشان به آنها دلگرمی داده و باعث تقویت انرژی و روحیهشان شوند. مثلا در بعضی مواقع بود که رسانههای غربی القا میکردند که چه طور رزمندگان در زمین عراق نماز میخوانند که غصبی است. در اینجا حضور روحانیون باعث دلگرمی آنها میشد.
وی تصریح کرد: در جاهایی هم روحانیون لباس رزم و روحانی را با همدیگر استفاده میکردند به این ترتیب که با لباس رزم عمامه نیز بر سر میگذاشتند که البته بنده خودم بعد از فرمان امام مبنی بر این که رزمندگان باید حتما کلاه بر سر بگذارند گاهی میشد که عمامه را بالای کلاه آهنی میگذاشتم.
دبیر کنگره شهدای روحانی کل کشور گفت: طبق آمار بنیاد شهید، ما در حوزه شهدای روحانی 2776 شهید داریم که البته در طی این 14 سالی که یادواره شهدای روحانی را در سطح 28 استان و در بخش شهری و شهرستانی و استانی برگزار کردیم تا الان آمار شهدای روحانی که به دست آمده است بالغ بر 4350 نفر بوده است و مسلما این رقم بعد از برگزاری در 4 استان دیگر نیز بالاتر هم خواهد رفت.
وی تأکید کرد: این آمار که ما هم قصد به رخ کشیدنش را نداریم یک پیام دارد و آن این است روحانیت همیشه در عرصه خون و خطر همراه با مردمش بوده است و خود را سپر بلای مردم کرده و سینهاش را سپر دفاع از مردم قرار داده است و علت پیوند همیشگی مردم و روحانیت نیز همین است.
این رزمنده جبهه و جنگ در رابطه با شهید میثمی نماینده امام(ره) گفت: وجود من در تسخیر شهید میثمی است، از ایشان 18 دفتر ریز و درشت مانده است که در آنها بسیاری از مطالب از جمله ضعف و قوت عملیاتها، نکاتی برای فرماندهان و شعر و حدیث و احکام و... آورده شده که این دفترها شخصیت ایشان که شخصیتی ذوابعاد بود را نشان میدهد.
وی ادامه داد: ایشان به شدت مردمی بود یک بار سوار ماشین بیتالمال بوده که راننده به عابری بوق میزند شهید میثمی به شدت ناراحت میشوند و میگویند سوار خر مردم شدی و به آنها بوق هم میزنی تا او کنار برود و شما رد شوی؟ یک بار هم سر ظهر بود، من سوار تویوتا بودم که دیدم شهید میثمی و خانوادهشان در گرما پیاده به جایی میروند.
ذوالنور گفت: من ایشان را که دیدم ماشین را نگه داشتم و به شهید میثمی گفتم هرجا که میروید شما را برسانم، شهید میثمی گفتند میروم تا خانواده را به راهآهن ببرم تا به قم بروند و از آن جا نیز راهی اصفهان شوند، به ایشان عرض کردم من شما را میرسانم، اما شهید میثمی قبول نکردند تا این که در نهایت که اصرا من را دیدند گفتند شما ساک ما را ببر ما هم خودمان با تاکسی میآییم.
وی اضافه داشت: من به ناچار قبول کردم، به ایستگاه که رسیدم از ایشان پرسیدم من که تا اینجا آمدم پس چرا با خانواده همراه من تشریف نیاوردید در جواب گفتند مردم اینجا زیر دو آتش قرار دارند آتش گرمای هوا و آتش دشمن، اگر آنها ببینند که طلبهای با خانواده در ماشینی نشسته است در حقیقت بر زخمشان نمکی مینشیند و بر عکس اگر ببینند که طلبهای نیز با خانوادهاش در این گرما پیاده میرود بر دردشان التیامی خواهد بود.
وی خاطرهای را یادآوری کرد و گفت: عملیات بدر در محورهایی مجبور به عقب نشینی شدیم. عزیزان ارتشی اصرار داشتند که فرماندهانشان را به عقب بفرستند تا اگر اتفاقی افتاد آن ها در اختیار دشمن قرار نگیرند، حتی بلمی فراهم کردند و شهید صیاد شیرازی را با آن بردند که در وسط راه شهید صیاد شیرازی خود را به آب انداخت و برگشت. در این میان همه مانده بودند که چه کنند.
ذالنور در پایان گفت: سردار صفوی گفتند هر چه آقای میثمی بگویند قبول میکنیم شهید میثمی هم گفتند همه باید بمانند و فرمانده و غیرفرمانده ندارد بعد ازآن چنان قدرت نفوذ ایشان زیاد بود که همه پذیرفتند و بحثها پایان پذیرفت پس از مدتی من به ایشان گفتم آقا قرار اتفاقی میافتاد فرماندهان اسیر میشدند چه میکردیم ایشان به من گفتند من دلم روشن بود که هیچ اتفاقی نمیافتد.
در پایان برنامه به رسم یادبود چفیه و لباسی که به نقش شهید میثمی مزین شده بود به حجتالاسلام ذوالنور تقدیم شد.
کارشناس دینی: سحر و جادو به خودی خود تأثیرگذار نیست/ هرچه ظن انسان به خداوند بیشتر باشد برکات بیشتری هم به او خواهد رسید
مجتبی حسینی گفت: تأثیرات سحر و جادو به القائاتی است که ایجاد میکند وقتی به ساحت امیرالمؤمنین(ع) سلام عرض میکنید و یا خطاب به حضرت سلیمان از امیرالمؤمنین(ع)یاد مینمایید این عوامل تأثیرشان صفر خواهد شد.
سید مجتبی حسینی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با نقش قسمت در سرنوشت انسان گفت: ما در روایات داریم که شما عدم تلاش خود را نباید به گردن قسمت بیندازید یعنی در عین حال که قسمت نفی نشده نقش تلاش در قسمت و سرنوشت نیز سهیم دانسته شده است. بنابراین این که بگوییم مثلا موضوعی مانند ازدواج همهاش به قسمت مربوط است نه رد است و نه کاملا درست.
وی ادامه داد: تلاش ما نیز نوعی از مقدرات است مجموعه این عوامل است که ما را به نقطهای میرساند مهم این است که از این نقطه به عنوان سکو استفاده کنیم نه به عنوان انتهای راه.گاهی اشتباهمان این است که این نقطه را نقطه پایان می دانیم و آن جا متوقف میشویم در صورتی که باید به حرکت ادامه دهیم.
وی در رابطه با نقش دعا در تغییر سرنوشت گفت: قطعا و بدون شک دعا در سرنوشت ما تأثیر دارد و خداوند دست بستهی قانونهایی که خودش گذاشته است نیست. من بارها گفتهام که دعا در سرنوشت ما تأثیر دارد اما این نیست که همه دعاها اثر سریع داشته باشد. قوانینی که خداوند میگذارد فقط تحت خداوند به پایین اجرا میشود یعنی در مورد خود خداوند این گونه نیست که باید حتما این قوانین اجرا شود.
حسینی افزود: دعا و چیزهای دیگر هم مشیت الهی است فقط باید دقت داشت که نباید انتظار داشته باشیم که به خاطر دعای من قوانین خداوند عوض شود.
این کارشناس دینی بیان داشت: امام علی(ع) می فرمایند اگر دنیا پیش خداوند ارزش داشت به اندازه بال مگس هم به مخالفینش نمیداد، واقعیت این است که آن چه که برای ما ارزش دارد برای خداوند ارزش ندارد و برای همین است که گاهی در زندگیمان دچار تناقضاتی میشویم.
وی اظهار داشت: یک شخصی به پیامبری از بنیاسرائیل گفت چه طور است که خدایت گفته است که عذاب میکند من همه چیز قدرت، مقام و ثروت دارم و همه گناهی هم می کنم اما عذابی بر من نازل نشده. پیامبر از خدا دلیلش را پرسید خداوند فرمود من او را عذابی دادهام که بزرگترین عذاب است و آن این است که لذت یک الله گفتن را از او گرفتهام.
این استاد دانشگاه در رابطه با سحر و جادو و اثرش در زندگی گفت: طبق روایات داریم که هر چه قدر انسان به این چیزها بها بدهد این مطالب اثرگذار خواهند بود و اگر بگویی که همه چیز در دست خداست و در دست این چیزها نیست مطلقا اثر ندارد گفتهاند اگر خواستید نسبت به این موضوعات هم مطمئن شوید به قرآن و ذکر امیرالمؤمنین(ع) متوسل شوید.
وی تصریح کرد: وقتی به ساحت امیرالمؤمنین(ع) سلام عرض میکنید و یا خطاب به حضرت سلیمان از امیرالمؤمنین(ع) یاد مینمایید این عوامل تأثیرشان صفر خواهد شد. در کل باید گفت که اگر به این موارد اعتقاد داشته باشیم تأثیر خود را خواهد گذاشت. البته تمامی حرفها و فکرهای ما در عالم تأثیر ایجاد میکند.
حسینی در رابطه با بسته شدن بخت گفت: این نیست که در قرآن آمده باشد که برای هر فردی یک زوج آفریده است این هم نقض دارد و هم نقص. خداوند در قرآن به طور کلی آورده است که از جنس خودتان برایتان همسرانی آفریدهایم. بنابراین قرار نیست همه همسر داشته باشند.البته این که میگویند بخت کسی را بستهاند یک مقدارش بر میگردد به تأثیرات فیزیکی از جمله تأثیراتی که آدم ها بر روی هم دارند میتوان از لحاظ علمی با آنها برخورد کرد.
وی ادامه داد: یک مقدار هم تحت تأثیرافکار خود ما است روایت است که خداوند با انسان طوری برخورد میکند که آن فرد نسبت به پروردگار ظن دارد یعنی مثلا فردی میگوید من میدانم بختم بسته شده خدا نمی خواهد من ازدواج کنم، واقعا هم خداوند به آن فرد ازدواج نمیدهد، زیرا هر چه حسن ظن ما نسبت به خدا بیشتر باشد از خدا بیشتر خیر به ما خواهد رسید.
وی در پایان گفت: تأثیرات سحر و جادو به خودی خود نیست بلکه به تأثیراتی است که بر روی خود ما و القائات ما دارد من توصیه می کنم که خوش گفتار باشیم. گفتار بسیاردر عالم اثرگذار است زیرا پروردگار برای انسان خوش گفتار برکت بیشتری میرساند.
مراسم دعای عرفه از شبکههای مختلف سیما پخش میشود
دعای عرفه حرم امام رضا(ع) به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش میشود
شبکه های صدا و سیما همزمان با فرارسیدن روز نهم ذیالحجه و روز عرفه سید الشهدا(ع) اقدام به پخش دعای عرفه می کنند.
برنامه پخش دعای عرفه در روز نهم ذیالحجه به شرح زیر است:
دعای عرفه از صحرای عرفات شبکه یک سیما
دعای عرفه پخش مستقیم دعای عرفه بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما
دعای عرفه حسینیه هدایت از شبکه سوم سیما
دعای عرفه از بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) شبکه جام جم
دعای عرفه از حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)شبکه پنج
دشمنان اسلام درصدد از هم گسیختگی امت اسلامی هستند./966/د101/ی