۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۲۴۷۰۸
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة:

ائمه اطهار هرگز حکومت ظالمان را مشروع نمی دانستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علی نژاد گفت: در هیچ دوره ای ائمه اطهار(ع) حاضر به مشروعیت بخشیدن به حکومت ظالمان نبودند و اصل اولیه مبارزه، نرفتن زیر بار ظلم بود به همین دلیل حکومت تصمیم گرفت امام هادی(ع) را حصر و ارتباط شیعه را با ایشان قطع کند.
امام هادي (ع)

حجت الاسلام ابوطالب علی نژاد، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) از وجوه مختلف می تواند پیام هایی را به دنبال داشته باشد و یکی از موضوعات مهم، بعد اجتماعی و سیاسی سیره ائمه اطهار(ع)، نوع برخوردی است که آن ها با خلفا و حاکمان عصر خود داشتند، که می تواند در همه زمان ها به عنوان الگو مطرح باشد.

 

وی افزود: امام هادی(ع) بر اساس نوشته مورخان با چند خلیفه عباسی از جمله معتصم، واصق، متوکل،منتصر و مستعین هم عصر بوده است که همگی برخوردهای نامناسب با این امام همام داشتند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة، یکی از آموزه های دینی را مبارزه با ظلم و جور دانست و اضافه کرد: در هیچ دوره ای ائمه اطهار(ع) حاضر به مشروعیت بخشیدن به حکومت ظالمان نبودند و اصل اولیه مبارزه، نرفتن زیر بار ظلم بود لذا پیروان خود را برهمین اساس آموزش می دادند به همین دلیل حکومت تصمیم گرفت امام را حصر و ارتباط شیعه را با ایشان قطع کند.

 

حجت الاسلام علی نژاد با اشاره به واقعه کربلا که دشمن فکر می کرد پیروز میدان است اما با دست خود، زمینه نابودی خود را فراهم کرد، افزود: خلفای عباسی با بازداشت یازده ساله امام هادی(ع) فکر می کردند به اهداف پلید خود رسیده اند در حالی که اعمال آن ها زمینه ای شد تا مردم به معصومیت ائمه پی ببرند و چهره ظالمانه دشمنان آن ها روشن شود.

 

وی اضافه کرد: تجربه تاریخی نشان داده ممکن است حاکمان ظالم با اعمال فشار، زور، تبعید و حصر در یک مقطع زمانی بتوانند جولان دهند و به اهداف خود برسند ولی در پایان شکست خورده میدان هستند.

 

این پژوهشگر حوزوی، توجه امام هادی (ع)به گسترش تفکر شیعه را از مباحث مهم زندگی ایشان برشمرد و گفت: در عصر آن حضرت، مکتب کلامی پیدا شده بود که ضرورت حضور امام در میدان را بیشتر می کرد و فرصت مناسبی برای دفاع از مبانی فکری شیعه به وجود آمد.

 

 حجت الاسلام علی نژاد خاطرنشان کرد: بحث های داغ کلامی که توسط اشاعره و معتزله مطرح می شد و همچنین جریان خطرناک «غلو» در این زمان ظهور پیدا کرده بود و در چنین فضای فرهنگی آلوده ای، امام برخورد شدید علمی و منطقی انجام داد. در قم که مرکز تشیع بود عده ای از شاگردان و پرورش یافتگان مکتب امام هادی (ع) از جمله فضل ابن شازان و محمد ابن سعید اهواز  به آن فضای فرهنگی رونق خاصی می دادند و به تبیین مبانی فکری شیعه می پرداختند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة در خصوص جایگاه امام هادی(ع) در انتقال معارف شیعه در ایران، افزود: با توجه به حضور شیعیان در ایران، این کشور از همان ابتدا مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است؛ امام هادی(ع) نیز سفیرانی در شهرهای ایران داشته اند که می توانستند فرهنگ و مبانی فکری تشیع را انتقال دهند از جمله این نماینندگان، عبد العظیم حسنی است که امام در مورد ایشان می فرماید: «زیارت او با زیارت ابا عبد الحسین(ع) برابری می کند» و امام از این طریق به مردم توصیه می کنند که با عبدالعظیم و مبانی فکری او آشنا شوند.

 

وی یاداور شد: از دیگر شاگردان امام، حسین ابن سعید اهوازی بود که در اهواز و قم حضور داشت و تفکر ناب شیعه را از محضر امام هادی (ع) فرا گرفته بود و منتقل کننده آن بودند.

 

حجت الاسلام علی نژاد افزود: با توجه به این که جریان مهدویت در کلام نبوی و احادیث نقل شده بود و اهل سنت نیز آن را نقل کرده بودند، خلفای عباسی که می دانستند مهدی موعود از قریش و این خاندان است،  در هر زمانی نسبت به اهل بیت(ع) حساسیت داشتند که مبادا او مهدی موعود باشد و بساط ظلم و جور آن ها را برچیند و حاکمیت مطلق را در دست گیرد بنابراین برای ادامه حکومت ظالمانه خود از تفکر مهدویت هراس داشتند./1310/ت301/ب5 

 

ارسال نظرات