۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۲۹۱۴۲

ویژه‌نامه عاشورایی رادیو معارف

خبرگزاری رسا ـ درس‏های مکتب عاشورا در رادیو معارف مورد بررسی قرار می‏گیرد.
درسهاي مکتب عاشورا

به گزارش خبرگزاری رسا، رادیو معارف در ویژه نامه مجازی درس‏های مکتب عاشورا را مورد بررسی قرار می‏دهد.

 

درس‏های مکتب عاشورا


محرم و عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) فرصتی بسیار بزرگ برای پرداختن به اهداف آن حضرت می‌باشد. تاریخ بشر، حوادث و جریان های تلخ و شیرین بی شماری را در حافظه خود ثبت کرده و تاریخ سازان تحول آفرین فراوانی را در سینه خود پرورش داده است، ولی به جرات می توان گفت که هیچ حادثه ای مانند جریان عاشورا 61 ه.ق و هیچ شخصیتی مانند امام حسین(ع) در تاریخ جاودانه و ماندگار نشده است.

 

این حادثه از لحاظ حجم و وسعت فاجعه و جنایت با فجایع بزرگ تاریخ، که هزاران انسان را در کام مرگ فرو برده است، قابل مقایسه نیست؛ اما اینکه این نهضت با گذشت زمان روز به روز بالنده تر و پر رنگ تر می شود، رمزش را باید در اهداف انگیزه‌ها و شخصیت امام حسین (ع) جستجو کرد. رمز جاودانگی و بقاء این نهضت، ویژگی های شخصیتی امام حسین(ع)، اهداف و انگیزه ها و خصوصیات منحصر به فرد حادثه عاشورا است که در حوادث دیگر تاریخی کمتر به چشم می خورد.

 

امام حسین (ع) به عنوان فرزند رسول الله(ص) کسی که بارها پیامبر اسلام(ص) فرمود حسین از من است و من از حسین. به همین جهت احترام خاصی در بین امت داشت. همچنین انگیزه ها و اهداف بلند اسلامی و انسانی امام و سفارش فراوان ائمه بر احیاء و اقامه عزای امام حسین(ع) به عنوان یک سنت در بین امت اسلامی خصوصا شیعیان، سبب ماندگاری این جریان تاریخی شد.


بررسی عمیق و تحلیل جامع و همه جانبه این حادثه لازم و ضروری است؛ زیرا جریان عاشورا هم درس است برای مسلمانان و هم عبرت. درس هایی چون شهادت طلبی، عدالت-خواهی، آزادگی، مبارزه با فساد، نفی تبعیض، وفاداری، استقامت و پایداری، ستم ناپذیری، صبر و تسلیم در برابر رضا و قضایی الهی، عبودیت و بندگی و... را می توان از حادثه عاشورا آموخت.

 

اما درباره عبرت های که از این حادثه باید گرفت کمتر سخن گفته شده است، ظاهر قضیه این است که امام حسین(ع) از بیعت با یزید سرباز زد و با حکومت بنی امیه مخالفت کرد، و سپاهیان شام و کوفه امام را در سر زمین کربلا به شهادت رسانیدند، ولی عوامل پشت پرده و حادثه ساز کمتر مورد توجه واقع شده است.


پرسش این است که چطور شد که61 سال، بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) در روز روشن در ملاء عام، جگر گوشه رسول الله(ص) را با لب تشنه با همه اصحابش به شهادت برسانند، و اهل عیالش را اسیر نمایند؟ چه عواملی سبب خلق این حادثه شد، چطور شد که مردم مسلمان، نماز خوان و متدین به دین رسول الله این گونه در مقابل فرزند رسول الله قرارگرفتند و کمر به قتل وی بستند؟

 

چرا مردم کوفه که سال ها در رکاب حضرت علی(ع) بودند و در زیر سایه حکومت ایشان زندگی می کردند، و به روایتی18 هزار نامه به امام حسین(ع) نوشتند، اعلام وفاداری نمودند، اما وقتی امام به طرف کوفه حرکت می کند، مردم کوفه، خصوصا بزرگان صحابه امام علی(ع) امام حسین(ع) را یاری نمی کنند، سکوت می کنند، دلیل سکوت و خزیدن آنان به گوشه عزلت چیست؟ بحث دیگر اینکه دلیل اینکه افرادی چون قاضی شریح، عمر ابن سعد، شبث بن ربعی و دیگر بزرگان و خواص جامعه اسلامی که در برابر فرزند رسول الله صف آرایی کردند و او و یارانش را با قساوت تمام به شهادت رسانیدند، چیست؟ اینها پرسش ها وموضوعاتی است که باید پاسخ داده شود. البته بررسی حادثه عاشورا از چند جهت مهم است:


1. تبیین درست سیمای قیام امام حسین(ع) و برجسته ساختن جنبه های عقلانی وسازنده آن.


2. تحلیل علل و عوامل نهضت و انگیزه های الهی و انسانی امام .


3. بررسی اوضاع و احوال و فضای حاکم بر عراق و کل جامعه اسلامی.


4. بی تفاوتی خواص و نخبگان درقبال این فاجعه دردناک.


5. علل تحریفات حادثه عاشورا .


6. درس ها و عبرت های عاشورا./978/د101/س

ارسال نظرات