۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۲۲۹۹۱۳
مدرس مرکز تخصصی تبلیغ مطرح کرد؛

حوزه علمیه در کنار تربیت مجتهد به پرورش مبلغ بپردازد

خبرگزاری رسا ـ یک مبلغ دینی با بیان این‌که ساختار فعلی حوزه‌های علمیه براساس مجتهدپروری شکل گرفته است و کمتر به مبلغ‌پروری توجه می‌شود، خواستار برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه شد و گفت: مردم در نقاط مختلف جهان، تشنه معارف ناب اسلام و تشیع هستند.
گروه جهادي تبليغي سفير

حجت الاسلام حامدعلی موحدیان قمی، مدرس مرکز تخصصی تبلیغ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به برخی از مؤلفه های مهم تبلیغ چهره به چهره اشاره کرد و اظهار داشت: لازمه تبلیغ چهره به چهره، ارتباط بین مبلغ و مخاطب و اعتماد مخاطب به مبلغ است.

 

مبلغ دینی حوزه علمیه افزود: اگر ارتباط بین مبلغ و مخاطب به خوبی شکل بگیرد، می تواند عامل مناسبی برای انجام تبلیغ چهره به چهره در موضوعات و ابعاد مختلف باشد؛ در غیر این صورت اگر چه به صورت ظاهری پیام هایی نیز انتقال داده شود اما نمی تواند تأثیرگذار باشد.

 

وی به چند مؤلفه دیگر تبلیغ چهره به چهره پرداخت و گفت: ویژگی های ظاهری، باطنی، اخلاقی، روشی، محتوایی و اخلاص از مؤلفه های تبلیغ چهره به چهره به شمار می رود که قطعا می تواند برای ارتباط با مخاطب و مقبولیت نزد او و پذیرفتن مخاطب تأثیرگذار باشد.

 

مدرس مرکز تخصصی تبلیغ به روش تأثیر در مخاطب پرداخت و اظهار داشت: مبلغ در تبلیغ چهره به چهره باید راه و روش نفوذ در مخاطب را پیدا کرده تا محتوا را در اختیار مخاطب خود قرار دهد.

 

وی افزود: روش و محتوا در انواع تبلیغ تأثیر دارد، اما در تبلیغ چهره به چهره چون مبلغ با یک مخاطب رو به رو است، باید ببیند شگرد نفوذ در مخاطب خود چگونه است.

 

حجت الاسلام موحدیان قمی درباره زمان شروع تبلیغ طلاب ابراز داشت: برخی معتقدند که طلبه ها بعد از گذراندن حداقل سطح یک، از لحاظ علمی و اخلاقی به سطحی برسند که بتوانند حداقل معارف دینی را انتقال دهند، اما در مقابل برخی معتقدند که طلاب از ابتدای طلبگی می توانند به تدریج که از لحاظ علمی و اخلاقی رشد می کنند و مباحثی را که فرا می گیرند، به دانش آموزان و همسالان خود انتقال دهند.

 

نقش اخلاق و علم در تبلیغ مؤثر

مبلغ دینی حوزه علمیه به تبیین نقش اخلاق و علم در تأثیر تبلیغ پرداخت و گفت: طلبه ای که از اخلاق و سطح علمی بالاتری برخوردار است، می تواند دامنه نفوذ بیشتری در میان اقشار مختلف داشته باشد و با همسالان خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط برقرار کند.

 

مدرس مرکز تخصصی تبلیغ با اشاره به این‌که باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ پروری هم توجه داشت، تأکید کرد: هر دو مورد لازم است، اما مبلغ پروری مهم‌تر از مجتهدپروری است؛ چرا که نیاز اصلی جامعه به مبلغان بیش تر از مجتهدان است. کمیت مبلغان هر چه قدر که باشد، باز هم جواب گوی نیاز جامعه نخواهد بود.

 

وی درباره نیاز مردم به مبلغان گفت: اکنون حوزه علمیه نتوانسته است تمام شهرها و روستائیان داخل کشور را با مبلغان اهل بیت(ع) و آیین تشیع آشنا کند، در صورتی که نیاز داخلی کشور به مبلغان تأمین شود، می‌توان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در خارج از کشور را با اسلام و تشیع آشنا کرد.

 

حجت الاسلام موحدیان قمی افزود: مردم در نقاط مختلف جهان، تشنه معارف ناب اسلام و تشیع هستند و مجتهدان نمی توانند کار مبلغان را انجام دهند.

 

مبلغ دینی حوزه علمیه به نقش مجتهدان اشاره کرد و گفت: البته نمی توان مجتهد پروری و نقش مجتهدان را نادیده گرفت و در صورت نبود مجتهدان و مراجع تقلید، امکان به خطر افتادن اصل اسلام وجود دارد.

 

مدرس مرکز تخصصی تبلیغ با اشاره به ساختار فعلی حوزه های علمیه اظهار داشت: در سیستم حوزه علمیه به مجتهدپروری توجه بیشتری می شود. ساختار فعلی حوزه های علمیه بر اساس مجتهد پروری شکل گرفته است و کمتر به مبلغ پروری توجه می شود.

 

وی گفت: حوزه علمیه باید در راستای مسأله مبلغ پروری، برای فردی که وارد حوزه علمیه می شود، برنامه ریزی کند.

 

اهمیت فراگیری فنون تبلیغ

حجت الاسلام موحدیان قمی به بیان اهمیت فراگیری فنون تبلیغ از سوی طلاب پرداخت و ابزار داشت: طلاب باید در کنار دروس متداول حوزه به صورت فوق برنامه و غیررسمی، به سایر مسائلی از جمله فنون تبلیغ که یک مبلغ به آن نیاز دارد، توجه کنند تا همراه با رشد تحصیلی، از لحاظ تبلیغی نیز تقویت شوند.

 

مبلغ دینی حوزه علمیه با اشاره به نقش مشاوره در تبلیغ دین اظهار داشت: یکی از وظایفی مهم مبلغ، ارائه مشاوره به مردم است. طلاب در هر زمان و مکانی که به عنوان مبلغ اعزام می شود، با مراجعه بسیاری از مردم برای دریافت مشاوره درباره امور روزمره زندگی خود در زمینه های خانوادگی، تحصیلی، اشتغال، ازدواج رو به رو می شوند.

 

مدرس مرکز تخصصی تبلیغ گفت: مردم از مبلغان مشاوره می خواهند، در صورتی که در دروس متداول حوزه علمیه درسی به عنوان مشاوره یا روانشناسی و نحوه ارتباط با مردم وجود ندارد که طلاب بتوانند در ایام تبلیغی از عهده بر طرف کردن مشکلات مردم برآیند.

 

وی به فراگیری دروس غیر رسمی حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: طلاب باید در کنار دروس متداول حوزه از جمله فقه، اصول و تفسیر که فرا می گیرند، دروس غیر رسمی حوزه از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و فنون مشاوره را فرا گیرند که در سال های اخیر، معاونت تهذیب حوزه علمیه، سطح سه رشته مشاوره را تأسیس کرده است.

 

حجت الاسلام موحدیان قمی به نیاز مردم در زندگی روزمره پرداخت و تأکید کرد: یکی از وظایف مهم طلاب از دیدگاه مردم، بر طرف کردن مشکلات آن ها است. اگر طلاب اصول و فنون مشاوره را فراگرفته باشند، می تواند موانع به وجود آمده در زندگی برخی از مردم را رفع کنند./822/ت301/ی

ارسال نظرات