۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۳۱۶۲۲
آیت‌الله کعبی در گفت‌وگو با رسا:

کنگره برائت از تکفیری‌ها نقطه عطف تاریخ مرجعیت شیعه برای حل مشکلات امت است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله کعبی چاره جویی برای حل مشکلات تکفیری‌ها را از مهم‌ترین پیام‌های کنگره برائت از تکفیری‌ها دانست و گفت: علما، نخبگان و متفکران جهان اسلام باید برای دفاع از حیثیت و حقانیت اسلام در برابر بدعت و آتش خانمانسوز تکفیری‌ها متحد شده و چاره اندیشی کنند.
آيت الله کعبي آيت الله کعبي

آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در شهر مقدس قم گفت: این ابتکار عمل مرجعیت شیعه در شهر مقدس قم و مرکز اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی است.

 

وی ادامه داد: پیام این کنگره برای جهان اسلام این است که شهر مقدس قم در حد طراز اول روحانیت و مرجعیت شیعی آماده همکاری و چاره جویی برای حل مشکل تکفیری‌ها است.

 

آیت‌الله کعبی گروه‌های تکفیری و افراطی را بلای جان و فتنه‌ای برای بشریت، انسانیت، مسلمانان و مردم منطقه دانست و اظهار داشت: تکفیری‌ها افرادی هستند که دین و مذهب نداشته و تعلقی به اهل سنت و تشیع ندارند.

 

وی افزود: تکفیری‌ها ابزار دست دشمنان اسلام برای پیشبرد سیاست اسلام هراسی و بد نام کردن اسلام هستند؛ از این‌رو علمای جهان اسلام اعم از علمای شیعی و سنی، نخبگان و متفکران جهان اسلام باید برای دفاع از حیثیت و حقانیت اسلام در برابر بدعت و آتش خانمانسوز تکفیری‌ها متحد شده و چاره اندیشی کنند.

 

کنگره برائت از تکفیری‌ها نقطه عطف تاریخ مرجعیت شیعه برای وحدت امت است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» را نقطه عطف تاریخی در حرکت مرجعیت در قم برای مسائل اصلی جهان اسلام خواند.

 

وی عنوان کرد: در این کنگره نسبت به مسائل اصلی جهان اسلام، چگونگی بازیابی هویت اصلی امت اسلام و خطرات تهدید کننده امت اسلامی چاره اندیشی می‌شود.

 

آیت‌الله کعبی تأکید کرد: در این کنگره وحدت، تقریب، همکاری، تعامل و ترد تکفیری‌ها و تروریست‌ها که دین و مذهب ندارند صورت می‌گیرد، پیام این کنگره مطرح کردن عقلانیت، معنویت، پویایی، رحمت، مهر، محبت و حیات بخشی اسلام است.

 

تکفیری‌ها مشکل اعتقادی و فکری دارند

وی یادآور شد: اسلام دین حیات بخش بوده و بر همکاری مسلمانان برای پیشرفت و تعالی امت اسلامی تأکید می‌کند؛ پیام کنگره نیز بیان همین مطالب است که به حمدالله هفته آینده با حضور علمای جهان اسلام در تمام فرق، نحله‌ها و گرایش‌ها برگزار می‌شود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خطرات تکفیری‌ها برای جهان اسلام و بشریت پرداخت و گفت: ایدئولوژی این گروه‌ها تخریب، نابودی تمدن بشری و انسانی، خونخواری، قساوت، جهل، تاریکی و پمپاژ کینه، نفرت، قتل، جنایت، کشتار بی گناهان و احیای دوباره مغول است.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه تمام این کارها را به نام اسلام انجام داده و این سبب تخریب چهره دین رحمت و مهربانی می‌شود؛ تکفیری‌ها به سبب مشکل اعتقادی و فکری وحشیگری را به ایدئولوژی و سوء استفاده از مفاهیم حیات بخش اسلام تبدیل کرده‌اند که این مشکلات از مشکلات امنیتی و سیاسی آنها خطرناک‌تر است.

 

ایدئولوژی تکفیری‌ها جهل، کینه و سطحی نگری است

آیت‌الله کعبی، برهان تکفیری‌ها را تخریب و نابودی دانست و خاطرنشان کرد: علمای جهان اسلام باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی فکری، اتحاد، همدلی، آگاه سازی، بصیرت افزایی، هم اندیشی، برنامه ریزی مشترک، تبادل اطلاعات و همکاری امنیتی، مقابله و ترد تکفیری‌ها از پیکره امت اسلامی از طریق فتاوا و دیگر مسائل را داشته باشند.

 

وی تأکید کرد: علمای جهان اسلام باید افراد را آگاه کنند که تکفیری‌ها ابزار دست، ساخته و پرداخته دشمنان اسلام بوده و به نفع آنها کار می‌کنند، باید روشنگری شود که این گروه‌ها به اسلام، امت اسلامی و مسلمانان خیانت و ظلم می‌کنند؛ چرا که ایدئولوژی آنها مبتنی بر جهل، حقد، کینه، سطحی نگری و دیگر مسائل می‌باشد.

 

تکفیری‌ها اجرا کنندگان پروژه مستکبران برای اسلام هراسی و ایجاد تفرقه هستند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری رفتار تکفیری‌ها با امت اسلامی را همانند رفتار قابیل با هابیل دانست و گفت: قابیل برادر خود را به سبب جهل، ظلم، حسد، کینه و تحریک شیطان کشت و سپس پشیمان شد.

 

وی یادآور شد: امروز نیز تکفیری‌ها با تحریک شیطان بزرگ(آمریکا) و صهیونیست در میدان این افراد بازی کرده و بر امت اسلامی به سبب جهل ظلم می‌کنند، این‌ها در حقیقت اجرا کنندگان پروژه دشمنان مبنی بر ایجاد فتنه و جنگ مذهبی میان شیعه و سنی هستند؛ از این‌رو باید آنها را شناخت و جوانان جهان اسلام را نسبت به این افراد آگاه کرد.

 

ظرفیت انقلابی جهان اسلام باید به سوی مقابله با آمریکا و صهیونیست گسیل شود

آیت‌الله کعبی خواستار استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام برای مقابله با دشمنان شد و خاطرنشان کرد: ظرفیت جوانان انقلابی جهان اسلام را باید به سمت و سوی مقابله با آمریکا و صهیونیست گسیل کرد.

 

وی ادامه داد: به نظر بنده یکی از راه‌های گسیل کردن جوانان و امت اسلامی به سمت دشمنان باز تعریف دوست و دشمن برای آگاهی آنها است، باید به گونه‌ای باشد که افراد جای دوست و دشمن را عوض نکنند؛ باید افراد را آگاه کرد که آمریکا و صهیونیست دشمن حقیقی بشریت و اسلام هستند.

 

فلسطین مسأله اصلی جهان اسلام است که باید محور اتحاد امت قرار گیرد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: کار منافقان تحریک افراد ساده لوح و هدایت آنها به عدم شناخت دوست و دشمن است که علما باید نسبت به این موضوع آگاه بخشی داشته باشند.

 

آیت‌الله کعبی رسالت علما، نخبگان و جوانان انقلابی جهان اسلام را مقابله با دشمنان حقیقی اسلام خواند و اظهار داشت: امروز فلسطین مسأله اصلی جهان اسلام است که مسلمانان باید با محوریت فلسطین و نجات قدس با یکدیگر متحد شوند؛ امروز ظرفیت انقلابی جهان اسلام باید به سمت رژیم صهیونیستی سوق داده شود.

 

تکفیری‌ها مورد تنفر اهل سنت هستند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که تفکیری‌ها اقلیتی در جهان اسلام به شمار رفته و جایگاه میان مسلمانان ندارند، بیان داشت: حتی خود اهل سنت نیز این افراد را ترد می‌کند؛ چرا که این افراد حتی به خود اهل سنت نیز رحم نکرده و در عراق گروهک‌ تروریستی داعش و تکفیرها دو طایفه «البونمر» و «جبوری» را قتل عام کردند.

 

وی یادآور شد: افراطی‌گیری، تندروی، سخت‌گیری های بی جا و خلاف ضوابط اسلامی، کشت و کشتار، سوء استفاده از احکام اسلام و جهاد تکفیری‌ها را میان شیعیان و اهل سنت متنفر کرده است.

 

علمای مراقب تندروها و افراطی‌ها جهان اسلام باشند

آیت‌الله کعبی با بیان این‌که متأسفانه میان اهل سنت جریانهای تکفیری و میان شیعیان افراط گرایان و تندروها وجود دارند، خاطرنشان کرد: شیعه از حرکات افراطی و تندروی که به نام او صورت می‌گیرد دور است؛ باید علمای هر دو مذهب بسیار مراقب باشند؛ چرا که انگلیسی‌ها و آمریکاییها تلاش می‌کنند عده‌ای را به نام تشیع علیه اهل سنت و عده از اهل سنت را علیه شیعه بشورانند، هر دو طرف باید مراقب بوده و بدانند که هرگونه تندروی و اهانت از دو طرف خدمت به آمریکا و صهیونیست است.

 

وی ادامه داد: ما در شرایط امروز چاره‌ای جز اتحاد، همدلی، شناخت دشمن مشترک، لزوم بازسازی امت اسلامی، حرکت به سمت پیشرفت و تمدن سازی، همدم اندیشی و ترد تکفیری‌ها نداریم./993/ت301/ف

ارسال نظرات