نگاه آیت الله آصفی در مباحث فقهی تازه و اصیل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه پیش از ظهر امروز در کنگره اسوه زهد، جهاد و اجتهاد که به منظور بررسی شخصیت، اندیشه و آثار آیتالله آصفی در جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، از این عالم عراقی به عنوان الگویی برای طلاب و حوزههای علمیه یاد کرد.
وی افزود: ایشان پرورش یافته حوزه علمیه و دارای چهرههایی جامع و فراگیری است؛ آیتالله آصفی در بعد علمی دارای رویکرد جامع و دقیق اجتهادی و فقهی است، ایشان از فقه اصیل و ریشه دار در متد قدیم حوزههای علمیه برخوردار است و در عین حال نیز فقه ایشان فقه زنده و حاضر در صحنه است.
رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: اگر فردی به مجموعه مباحث فقهی آیتالله آصفی مراجعه کند میبیند که ایشان در آثار خود با روش دقیق فقهی و اصولی مطالب را بیان کرده و دستگاه بزرگ اجتهادی را در قلمروهای نو مورد استفاده قرار داده است.
وی ادامه داد: الگویی که امروز نیز حوزههای علمیه به این موضوع نیاز دارند؛ ایشان در خط دقیق و استوار فقهی حرکت کرده است و نه فقه منحرف شده از متدلوژی اصولی و بی مبنا را بیان کرده و نه فقهی که در گذشته مانده است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد: ایشان درباره فقه ولایت فقیه، حکومت، اقتصاد و دیگر مسائل مطالب را بیان کرده که نشانگر استفاده از منهج دقیق فقهی با رویکرد پویا است.
رییس جامعه المصطفی العالمیه درباره نگاه تاریخی آیتالله آصفی به مسائل نیز خاطرنشان کرد: ایشان نگاه تاریخی در حوزه اجتهاد، فقه و تاریخ داشته که این خود سبب تحلیلهای بسیار مناسبی در این زمینه شده است.
وی تصریح کرد: رویکرد آیتالله آصفی در زمینه قرآن نیز یک رویکرد دقیق و جامعی است، ایشان نگاه روشمند، درست و زنده در حوزه تفسیر قرآن دارد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی درباره نگاه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیتالله آصفی نیز بیان داشت: ایشان دفاع جانانه ای از اسلام داشته که در آثارشان مشخص است، ایشان نگاه فرامذهبی بر جامعه دارد.
وی یادآور شد: آیتالله آصفی همچنین نسبت به مبانی و معارف اهلبیت(ع) نگاه عقلانی و جامع دارد؛ در تبیین جایگاه حوزه، مرجعیت نیز نگاه دقیق دارد؛ در حوزه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی نیز رویکرد مدافعانه دارد.
رییس جامعه المصطفی العالمیه در پایان اظهار داشت: ایشان در حوزه اخلاق نیز دارای رویکردی متواضعانه، اخلاصانه، زاهدانه است که امروز نیز حوزههای علمیه به آن نیازمند هستند./993/پ202/ف