۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۳۲۱۹۴
سخنرانی وزیر امور خارجه عراق در کنگره علیه تکفیر؛

هیچ مذهبی از دست تکفیری ها در امان نیست/ بیش از 80 درصد کشته های عراق از اهل سنت هستند

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه عراق با اشاره به آغاز حرکت های تروریستی از 11 سپتامبر و گسترش روزافزون آن گفت: تکفیر یک بدعت به نام اسلام است و تا وقتی این بدعت وجود دارد وظیفه علماست تا در مورد آن روشن گری کنند.
دکتر ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه «کنگره جهانی خطر جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) آغاز به کار کرد حضرات آیات مکارم شیرازی از مراجع تقلید، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و حجت الاسلام علیزاده دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری به ایراد سخن پرداختند.

 

همچنین شیخ تاج الدین هلالی مفتی سابق استرالیا، ابراهیم الجعفری(نخست وزیر سابق عراق) و مولوی عبدالرحمن ملازهی سربازی امام جمعه اهل سنت چابهار از دیگر سخنرانان این کنگره بودند.

 

شیخ تاج الدین هلالی در سخنانی گفت: گروه های تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لااله الاالله حرمت ها را زیر پا گذاشتند و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان پرداختند.

 

وی ادامه داد: ما با حضور در این جلسه اعلام می کنیم که با تمام توان در برابر تکفیری ها ایستادگی خواهیم کرد و در برابر کسانی که با شعار الله اکبر به جنگ با مقدسات اسلامی آمده اند مقابله کرده و ریشه تفکر تکفیری را خشک خواهیم کرد.

 

مفتی سابق استرالیا با تاکید بر اینکه تکفیری ها برای از بین بردن سوریه، عراق، لیبی، یمن و سایر کشورهای اسلامی وارد عمل شده اند خاطرنشان کرد: فرزندان ما نیاز به امنیت واقعی دارند و علمای جهان اسلام باید با اتحاد و اجماع در برابر  تکفیری ها ایستاده و ریشه این نوع تفکر را خشک کنند.

 

در ادامه این کنگره  ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق با بیان این که نخستین مسأله در این میان شناخت صحیح گروه های تکفیری است گفت: آنها همه را به نام اسلام جعلی تهدید می کنند.

 

وی ادامه داد: مسائل مشترک فراوانی میان مسلمانان وجود دارد لکن سوال اینجاست که چرا این امور به عنوان اصل، در مقابل اختلافات قرار نمی گیرند تا از ریخته شدن خون مسلمانان جلوگیری شود؟ فرهنگ تروریسم و تکفیر، فرهنگی است که به دلیل اختلافات کوچک، خون و مال دیگر مسلمانان را مباح می داند و زمینه ساز ظهور گروهی مانند داعش شده است.

 

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به آغاز حرکت های تروریستی از 11 سپتامبر و گسترش روزافزون آن گفت: این یک بدعت به نام اسلام است و تا وقتی این بدعت به نام اسلام ادامه دارد وظیفه علماست تا در این زمینه روشن گری کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: تکفیری ها ابتدا به مناطق اهل سنت حمله کردند؛ موصل منطقه ای سنی نشین در عراق است که مورد تهاجم تکفیری ها و داعش قرار گرفت.

 

جعفری با بیان اینکه تروریست ها دین و مذهب ندارند گفت: بعد از اتفاقات عراق، بیشترین کشته ها از میان اهل سنت بودند؛ دو درصد مسیحی و 14 درصد شیعه و سایرین از اهل سنت کشته شدند؛ بعد از آن همه عراقی ها اعم از شیعه و سنی با یکدیگر متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند و ارتش عراق و گروه های مردمی به یکدیگر پیوستند، مطمئن باشید تکفیری ها به هیچ کس رحم نمی کنند و هیچ مذهبی از دست آنها در امان نخواهد بود.

 

گفتنی است، بخش تفصیلی سخنان شیخ الدین هلالی و الجعفری به زودی در بخش بین الملل خبرگزاری رسا منتشر می شود./993/202/ع

ارسال نظرات