کارشناس امور دینی:
شناخت خالق مقدمه ای برای شناخت هدف خلقت است
خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عظیمی،گفت: افزون بر شناخت انسان برای پی بردن به هدف خلقت او شناخت خالق نیز برای رسیدن به هدف خلقت انسان لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید محمود عظیمی کارشناس رادیو معارف شب گذشته در مسجد امام حسین(ع) والفجر کرمان، گفت: سیر تکامل انسان در تاریخ بحثی زیر بنایی و راهگشاست که باعث می شود انسان به هدف خلقت خود برسد؛ اگر انسان خودش را نشناسد شناخت علم دیگری فایده ای ندارد و علم او در اختیار جنگ ها و نسل کشی ها قرار گرفته و به انسان ضربه می زند.
وی با اشاره به هدف خلقت انسان، ادامه داد: شناخت انسان برای پی بردن به هدف خلقت او بسیار کمک می کند و اگر انسان را به خوبی شناختیم می توانیم هدف خلقت او را بفهمیم.
حجت الاسلام عظیمی در پاسخ به چگونگی انسان، اظهار داشت: چون سقف خواسته های انسان بی نهایت بوده می توان فهمید انسان موجودی بی نهایت خواه است؛ در بی نهایت خواهی انسان شکی نیست اما این که انسان چگونه می تواند به بی نهایت برسد سؤالی است که باید پاسخ داده شود.
شناخت خالق مقدمه ای برای شناخت هدف خلقت انسان
وی در ادامه تبیین هدف خلقت انسان، افزود: افزون بر شناخت انسان برای پی بردن به هدف خلقت او شناخت خالق او نیز برای رسیدن به هدف خلقت انسان لازم است؛ می توان به راحتی از راه بزرگی خلقت و نظم آن در خلقت می توان خدا را شناخت و بی نهایت و نامحدود بودن خداوند را فهمید.
حجت الاسلام عظیمی اظهار داشت: انسان با نگاه در عظمت هستی، به منبع بی نهایت می رسد؛ از راه عظمت هستی می فهمیم مجموعه ای از عوالم برای ما آفریده شده است و همه این ها ایجاد شده اند مانند وزارت علوم تا انسان که دانشجوی این هستی است پرورش پیدا کند و به تکامل برسد.
وی افزود: خداوند نخستین، آخرین و تنها موجود بی نهایت است که هر جای زیبایی می بینیم منبع بی نهایت او خداوند است؛ خداوند که بی نیاز است پس چرا انسان را آفریده است؛ علت خلقت انسان سؤالی است که پاسخ آن گره های زیادی را از زندگی عده زیادی باز می کند.
این کارشناس رادیو معارف با اشاره با بی نیاز بودن خداوند، گفت: بعضی با استناد به روایتی می گویند برای اینکه خداوند قدرت خود را نشان دهد انسان را خلق کرده است و یا برای عبادت خلق شده است؛ این ها اهداف مقدماتی هستند و هیچ کدام هدف غایی نبوده که برای علت خلقت انسان ذکر شده اند.
وی ادامه داد: خداوند به استناد آیات سوره ملک از رحمت خود که منبع بی نهایت مهر است ما را آفریده است؛ تمام محبت هایی که از ابتدای خلقت بین انسان ها و حیوانات بوده است بر روی هم جمع شوند و ضرب شوند در برابر محبت خداوند هیچ است؛ هر چه شناخت ما از مهر خداوند کم باشد به خودمان جفا کرده ایم.
این کارشناس امور دینی اظهار داشت: خداوند خواست رحمت بی نهایتش را نصیب ما کند بنابراین انسان را خلق کرد زیرا خداوند خواست همه مهرش را تقدیم کند؛ لحاظ چنین هدفی برای خلقت بیانگر کمال خداوند بوده نشانه نیاز او نیست؛ خداوند ما را آفرید تا همه دارایی خود را از روی رحمت نصیب ما کند و نشانه او این است که هر چه خداوند خواست به او می دهد؛ طبق نص صریح قرآن خداوند ما را آفرید تا ما مثل خود او شویم.
حجت الاسلام عظیمی گفت: وقتی خداوند بخواهد رحمت بی نهایت خود را ببخشد باید خلق کند و موجودی را بیافریند که گنجایش بی نهایت را دارا باشد؛ اولین چیزی که خداوند خلق کرد عقل بود که منظور از عقل انسان کامل یا نبی اسلام است و همه هستی را از عقل آفرید؛ خداوند از همان ابتدا خلقت را از کامل ترین موجود به ناقص ساخته است و این ظرف را خلق کرده تا رحمت خود را در او بریزد بنابراین اولین چیزی که آفریده شد همین ظرف و نور انسان کامل است.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام تصریح کرده اند که اولین مخلوق خداوند نور ایشان بوده است که این نور 14 طیف دارد و از درخشش آن هستی آفریده شده است؛ گل سر سبد عالم هستی که 14 گلبرگ دارد بذر خود را افشاند پس از آن ما از این گل آفریده شده ایم؛ هر جلوه ای که در آن گل هست در بذر نیز نمایان می شود اما آن چه در آن گل هست به صورت فعلیت و در بذر آن به صورت قوه و توان وجود دارد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر همه ما نتوانیم به مقام نور اول هستی برسیم پس خداوند ما را کامل نیافریده است؛ همه انسان ها توانایی این را دارند تا انسان کامل شوند؛ افرادی مانند یزید و معاویه بذر خود را در خاک نامناسب کاشته اند نتوانستند خود را ذره ای رشد دهند اما بسیاری دیگر خود را به مقام انسان کامل رساندند.
کاشناس امور دینی اظهار داشت: انسان بذر عالم هستی است و ملائکه برگ این گل هستند و در آن ها توانایی گل شدن وجود ندارد؛ انسان توانایی دریافت صفات بی نهایت را دارد و قابلیت این را دارد که به خدایی شدن برسد؛ خداوند حی لا یموت است و اگر انسان لیاقت خود را نشان دهد خداوند این صفت را مانند همه صفات خود نصیب خداوند می کند پس دور از ذهن نیست که خداوند روز قیامت انسان سعادت مند را حی لا یموت خطاب می کند.
وی با تأکید بر این که انسان با عبادت خدا نمی شود، اظهار داشت: هدف انسان در نهایت خدایی شدن است و اگر انسان به آن مرحله برسد علم مطلق الهی به او داده می شود و از چیز هایی که می داند لذت می برد؛ انسان موجودی است که از جن و ملک برتر است؛ زمانی انسان به مرحله خدایی شدن رسید خداوند تمام صفات خود را به او می دهد اما به دلیل این که انسان مخلوق است امکان ندارد در صفات استقلال داشته و یا ازلیت خداوند را دارا باشد.
حجت الاسلام عظیمی در پایان با اشاره به داستان معراج خداوند گفت: این که می گویند پیامبر اکرم به عرش الهی رسید به طوری که یک کمان یا دو کمان تا خداوند فاصله داشت قرب و نزدیکی مکانی مد نظر نیست بلکه منظور نزدیکی مکانی رسول خدا به خداوند است و همچنین تعبیر دو کمان یعنی دو صفت ازلیت و استقلال در صفات فاصله خدا و رسول بوده و مخلوقیت منظور تعبیر یک کمان فاصله است./9704/پ202/ب4
ارسال نظرات