۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۳۳۱۳۸

اخبار انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ انتشار نفایس خطی ریاضی، هیأت و نجوم کتابخانه مرکزی رضوی، انتشار سه اثر جدید از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس و ایجاد غرفه های مطالعه در فضاهای ورزشی آستان قدس عناوین اخبار این هفته انتشارات آستان قدس رضوی است.
معرفي کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مدیران عامل «به نشر» و «تربیت بدنی» آستان قدس رضوی در دیداری، بر ایجاد غرفه های مطالعه و استفاده از زمان های کوتاه برای کتابخوانی مخاطبان فضاهای ورزشی آستان قدس رضوی تأکید کردند.

 

حسین یوسفی، مدیر عامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در این دیدار ضمن بیان اهمیت ارتقاء سطح فرهنگ و بویژه کتابخوانی در میان علاقه مندان به ورزش، گفت: باید از بستر حضور جوانان و خانواده های آنان در اماکن ورزشی هرچه بیشتر در زمینه ارتقای سطح فرهنگ بهره برد.

 

یوسفی افزود: در این راستا می توان از راهکارهایی همچون ایجاد غرفه های مطالعه در فضاهای ورزشی، توسعه تخفیف های ویژه جهت تهیه کتاب و محصولات فرهنگی و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی استفاده نمود.

 

مدیر عامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت: چشم انداز تربیت بدنی آستان قدس رضوی در سال 1394، توسعه جمعیت و جغرافیای تحت پوشش فعالیت های ورزشی آستان قدس رضوی است.

 

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری بیشتر این مؤسسه با انتشارات آستان قدس رضوی می تواند بستر مناسبی را برای افزایش سطح مطالعه به ویژه در میان جوانان فراهم کند، افزود: تهیه بسته های فرهنگی از محصولات به نشر برای ارائه به مخاطبین ورزشی می تواند اقدام مناسبی در راستای بهره گیری تعداد بیشتری از جوانان از فرصت مطالعه باشد.

 

مجموعه مقالات همایش ملی سبک زندگی رضوی

کتاب «مجموعه مقالات همایش ملی علمی پژوهشی سبک زندگی رضوی»  از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در هزار نسخه منتشر شد.

 

 در این کتاب 11 مقاله برتر از میان صد مقاله ارائه شده به این همایش برگزیده و چاپ شده است.

 

مقالات برگزیده بر حسب ترتیب محورهای همایش تنظیم و مقاله‌های هر محور، براساس حجم در این کتاب ذکر شده است.

 

 این مقالات دربردارنده عنوان‌های «واکاوی سبک آموزش در سیره رضوی»، «سبک زندگی اسلامی؛ چیستی، قلمرو و نقش یابی سیره رضوی»، «استفاده از روش قرآنی در سیره تبلیغی امام رضا(ع) » و... از 19 نویسنده است.

 

همایش ملی سبک زندگی رضوی با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی و دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در دهه کرامت سال جاری با هدف پژوهش در محورهای سبک زندگی اسلامی با تأکید بر آموزه‌های رضوی، عینیت بخشی به اصول و مفاهیم تأکید شده از سوی مقام معظم رهبری در تبیین سبک زندگی رضوی، به روز رسانی پژوهش‌ها و تقویت بنیه علمی محققان و انتقال آموزه‌های رضوی به آحاد جامعه در موضوع سبک زندگی، تبیین نگاه جامع دین به نیازهای زندگی فردی و اجتماعی برگزار شد.

 

 نقش عمل به سبک زندگی رضوی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی رضوی در مقابله با چالش‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی، سبک زندگی معنوی در آموزه‌های رضوی و موانع رواج سبک زندگی رضوی از جمله محورهای برگزاری این همایش بود.

 

مجموعه مقالات همایش در سایه سار امام علی(ع)

کتاب «مجموعه مقالات همایش در سایه سار امام علی(ع)» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در هزار نسخه منتشر شد.

 

در این کتاب 19 مقاله برتر این همایش به زبان فارسی و عربی چاپ شده است.

 

این مقالات دربردارنده عنوان‌های «الزیدیه فی خراسان و الیمن »، « مسند امام رضا(ع) و مسند زیدبن علی(ع)»، «امام علی(ع) و سفر سرنوشت ساز به یمن » و... است.

 

 این همایش با هدف گفت و گوی بین مذاهب و فرق شیعی براساس سنت حضرت امام رضا(ع) و آشنایی بیشتر و تقویت روابط فرهنگی علمای امامیه و زیدیه برگزار شد.

 

همایش در سایه سار امام علی(ع) 23 و 24 مهرماه سال جاری در محورهای؛ شناخت جایگاه امام رضا(ع) در اندیشه‌های کلامی زیدیان و نسب شناسی امامان و شخصیت‌های مهم زیدیان و... در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور جمع کثیری از علمای یمن برگزار شد.

 

انتشار نفایس خطی ریاضی، هیأت و نجوم کتابخانه مرکزی رضوی

هفت نسخه کتاب خطی از نفایس هیأت، نجوم و ریاضی کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی به صورت چاپ عکسی نفیس منتشر می‌شود.

 

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، رئیس اداره‌ی مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: این مجموعه نفایس خطی هیأت و نجوم در اجرای دستورات تولیت عظمای آستان قدس رضوی مبنی بر چاپ آثار و نفایس کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی، به صورت کاملاً هنری و پیرو جلسه‌های مستمر انتخاب و گزینش نفایس و نیز طی انعقاد قرارداد با کمیته‌ی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران منتشر می‌شود.

 

وی افزود: آماده‌سازی و چاپ نسخه برگردان (فاکسی‌میله) از هفت عنوان از کتاب‌های خطی موجود در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی در شمارگان 500 نسخه برای یک نوبت چاپ با جلد مناسب منتشر می‌شود.

 

رئیس اداره‌ی مخطوطات از ادوارالانوار(زیج مغربی) تألیف محیی‌الدین مغربی، کتابت 675 قمری در هیأت و نجوم؛  ترجمه‌ی «تحریر اقلیدس» تألیف خواجه نصیرالدین طوسی کتابت 858 در ریاضیات؛ «تفسیر التحریر» (شرح بر تحریر مجسطی) از نظام‌الاعرج متن از بطلمیوس کتابت 873 قمری؛ به‌عنوان سه نسخه نفیس نام برد و گفت: «تنقیح‌المناظر» (لاولی‌الابصار و البصائر) از ابوالخیر فارسی، متن از ابن هیثم؛ ردی بر «مصادره اقلیدس» تألیف خواجه نصیرالدین طوسی کتابت قرن 8 قمری؛ «زیج رحیمی» از فریدالدین مسعود دهلوی  و تسهیل تعدیلات (زیج تسهیلات) از غیاث‌الدین جمشید کاشانی بخش دیگری از این نفایس است.

 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 1500 نسخه‌ی کتاب خطی نفیس با موضوع ریاضی، هیأت و نجوم در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد که مورد توجه بسیاری از نسخه‌شناسان و علاقه‌مندان به آثار خطی قرار دارد، اظهار کرد: گنجینه‌ی مخطوطات آستان قدس رضوی با حدود 95 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی، یکی از گنجینه‌های علمی جهان اسلام محسوب می‌شود که با نیّت‌های خیر واقفان و اهداکنندگان، طی تاریخ به وجود آمده و اکنون به‌عنوان یکی از پایگاه‌های فکری جهان مورد توجه و استفاده محققان، دانش‌پژوهان و نسخه‌شناسان قرار دارد.

 

نگاهی روان شناختی به زیارت در «ندای عشق رضوی»

کتاب «ندای عشق رضوی» به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به زیور چاپ آراسته و در هزار و 500 نسخه روانه بازار کتاب شده است.

 

کتاب «ندای عشق رضوی» نوشته مهدی احمدی فراز است که در آن به تحلیل ادبی و روان شناختی زیارت نامه امام رضا(ع) پرداخته شده است.

 

در این کتاب نویسنده سعی کرده با نگاهی علمی –روان شناختی، به زبان مناسب زمان و در خور فرهنگ زمانه، آموزه‌های ناب زیارت نامه امام رضا(ع) را تحلیل و تاثیرآن بر سلامت روان  افراد را بیان کند.

 

 هدف اصلی از نگارش این اثر، توجه به بیشتر زائران به مضمون‌های زیارت است، زیرا این مضامین افزون بر آثار قدسی، سرشار از الگوی شناختی، رفتاری و عاطفی است که باید باورهای ما با آن‌ها شکل گیرد و در رفتار ما نمود پیدا کند.

 

  کتاب «ندای عشق رضوی» دربردارنده چهار فصل است که در فصل نخست، معنای زیارت و انواع آن، چرایی زیارت، آثار و حکمت زیارت و رابطه زیارت  و سلامت بیان شده و در فصل دوم، نگرش صحیح به نیایش از منظر امام علی(ع) و اندیشمندان و نحوه اثر بخشی نیایش بر سلامت مورد برررسی قرار گرفته است.

 

در فصل سوم، ترجمه مفهومی متن زیارت نامه امام رضا(ع) آمده است و در فصل پایانی، آموزش با دعا برای تفسیر صحیح از زندگی تبیین شده و نیایشی از صحیفه رضویه با نگاه روان شناختی تحلیل شده است.

 

فراخوان سومین همایش ملی ارتقاء کیفیت

فراخوان سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی؛ از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری 24 دستگاه فرهنگی، از جمله دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر شد.

 

این همایش اردیبهشت سال آینده در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

 

حسین سعیدی، معاون دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به محورهای علمی این همایش بیان کرد: این همایش در 5 محور برگزار می شود که علاقه مندان می توانند آثار و مقالات خود را در محورهای مبانی، اصول، ارزش ها و اهداف کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی، آسیب ها، چالش ها، متغیرها و عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی، نقش ها و وظایف دستگاه ها، نخبگان و ذی نفعان در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی به دبیرخانه علمی همایش ارسال کنند.

 

وی ادامه داد: اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به عنوان محور ویژه این همایش و همچنین فرایند ها، روش ها و استانداردهای ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی و فرهنگ بومی، از دیگر محورهای سومین همایش ملی ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی است.

 

سعیدی اضافه کرد: هر یک از این محورها، ریز موضوعاتی دارد که از این بین می توان به نیازسنجی، مخاطب شناسی و تبیین کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی در افق چشم انداز 1404، بررسی و رصد ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی در اسناد بالاستی نظام، طراحی مدل های بومی سنجش و ارزیابی فعالیت ها و محصولات فرهنگی مبنی بر فرهنگ و ارزش های اسلامی- ایرانی، تحلیل وظایف دستگاه های حاکمیتی و همچنین تحلیل چگونگی بهره گیری از مدل مدیریت جهادی در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی، تبیین نقش فرهنگ و ارزش های اسلامی و اقتصاد دین محور و تاثیر آن بر تولید و عرضه محصولات فاخر و ... اشاره کرد.

 

وی آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات را سی ام آذرماه 1393 ذکر کرد و ادامه داد: اصل مقالات نیز باید تا 11 مرداد ماه سال جاری به دبیرخانه این همایش و پست الکترونیکی de.keyfiat@gmail.com ارسال شود.

 

معاون دبیرخانه شورای عالی فرهنگی خاطر نشان کرد: دبیرخانه این همایش نیز در تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین و ولیعصر(عج)، خیابان برادران مظفر شمالی، بین بست مهربان، شماره 2؛ واقع شده و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ارسال مقالات به سایت دبیرخانه دائمی ارتقاء کیفیت می توانند به نشانی الکترونیکی www.keyfiat-farhangi.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 66486929- 66486928 تماس بگیرند./1308/پ203/ب5

ارسال نظرات