۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۴۰۳۱۹
رییس مجلس شورای اسلامی:

علما و رجال سیاسی اسلام با جریان تروریستی مقابله کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با توجه به این‌که جریان تکفیری آبروی اسلام را می‌برد شایسته است که علما و رجال سیاسی با امضا یک بیانیه رفتارهای تفرقه‌انگیز و جریان‌های تروریستی را رد کرده و تفکر اسلام را از نظر اصالت حفظ کنند.
دكتر علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه جمعه در اختتامیه بیست‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تحت عنوان «چالش‌ها و راهکارها» که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، گفت: در این کنفرانس بحث‌های زیادی در زمینه وحدت امت اسلامی و خطراتی که آن را تهدید می‌کند شده است، که ممکن است تکراری باشد اما برخی پیچیدگی‌های جهان اسلام نیاز به این تکرار دارد.

 

وی افزود: با توجه به مشکلات و خطراتی که مسلمانان را تهدید می‌کند حضور کشورهای اسلامی در این کنفرانس بسیار ارزشمند است، با فراز و فرود و مشکلاتی که طی قرون گذشته در امت اسلامی وجود داشته هر کدام تبعاتی داشته که در دهه‌های اخیر خود را نشان داده است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت امت اسلامی عنوان کرد: در دهه‌های اخیر امت اسلامی از ظرفیت افراد متخصص و متفکرینی برخوردار شده که در گذشته وجود نداشته اند، در جوامع اسلامی منطقه آگاهی در مسائل سیاسی و اجتماعی افزایش یافته که حضور جوانان مستعد در تعیین سرنوشت خود را شاهد هستیم.

 

لاریجانی افزود: زمینه تحولات حاضر در جغرافیای اسلامی با تلاش علما و مبارزان در گذشته انجام شده است اما روشن‌بینی از شرایط امروز بیش از هر زمان در امت اسلامی دیده می‌شود، متفکرین تحلیل درستی از شرایط دارند که سرمایه ساز است.

 

جایگاه کشورهای اسلامی از نظر ژئوپولوتیکی بسیار مهم و برخی بی‌نظیر است

وی با اشاره به این‌که کشورهای اسلامی باید از این ظرفیت استفاده درست کنند، اظهار داشت: با توجه به این‌که جایگاه کشورهای اسلامی از نظر ژئوپولوتیکی بسیار مهم و برخی بی‌نظیر است ولی کشورهای اسلامی از ظرفیت موجود استفاده درست نمی‌کنند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخاطرات و امتیازات تحولات امت اسلامی گفت: برخی تحولات در امت اسلامی مانند جریان‌های تندرو که دست به ترور می‌زنند مخاطرات فراوانی برای جهان اسلام دارد که بستر آن در جامعه اسلامی بوده و عوامل منطقه‌ای در آن دخالت دارند که علت آن هم نگاه تاکتیکی به مساله تروریست است.

 

امروز بسیاری از مردم منطقه دلیل اصلی محرومیت خود را آمریکا می‌دانند

لاریجانی با بیان این‌که هر جا آمریکا آن را اشغال می‌کند بعد از آن یک جریان تروریستی به وجود می‌آید، عنوان کرد: در عراق، افغانستان و سوریه این اتفاق نشان می‌دهد که نوع رفتار کشورهای غربی با مسلمانان سبب ایجاد نوعی تنفر و احساس تحقیر در آنها شده که زمینه و بستر این گونه‌ ترورها فراهم می‌شود، امروز بسیاری از مردم منطقه دلیل اصلی محرومیت خود را آمریکا می‌دانند زیرا آنها رفتاری کردند که مسلمانان احساس محرومیت کنند.

 

وی با اشاره به کینه مسلمانان نسبت به دنیای غرب گفت:  کینه مسلمانان نسبت به غرب امروز زمینه رفتارهای تند شده و این تحقیر جریان‌های تروریستی را به وجود می‌آورد، امروز دولت خودگردان عراق حتی یک مذاکره ساده را هم نمی‌تواند داشته باشد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز غربی‌ها به جای علاج واقعه، کینه‌ورزانه رفتار کرده و به اسلام توهین می‌کنند اما مسلمان ها متوجه شدند که عنصر درجه دو نیستند، ما از ابتدا با این جریان های تروریستی مخالف بودیم امروز هم معتقدیم این رفتارها مشکل را حل نمی‌کند.

 

برخی کشورهای منطقه بدون دلیل با سیاست‌های ایران مخالفت می‌کنند

لاریجانی با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلات پراکندگی تصمیم گیری دول اسلامی هستند، عنوان کرد: امروز رهبر انقلاب عنوان کردند که برخی کشورهای منطقه بدون دلیل با ایران در سیاست های خود مخالفت می‌کنند در حالی که کشورهای غربی به منطقه فشار می‌آورند، برخی درک درست نداشته  و حتی از منابع خود مانند نفت درست استفاده نمی‌کنند این به نفع شما و امت اسلامی نیست.

 

وی افزود: این کشورها تصور می‌کنند با توجه به مذاکرات هسته‌ای می‌توانند به ما فشار بیاورند اما آنها اشتباه می‌کنند ما در شرایط بدتر از این در زمان جنگ توانستیم ایستادگی کنیم، این کشورها بدانند که ما از این مرحله عبور می‌کنیم اما این رفتار آنها در تاریخ باقی می‌ماند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که برخی کشورها به لبنان و غزه به بهانه‌های واهی کمک نکردند، ابراز کرد: این مشکلات شاید بتواند روند پیشروی امت اسلامی را کند نماید اما نمی‌تواند آن را منحرف کند، باید قبول کرد که قدرت‌های بزرگ  هم با چالش‌هایی روبرو هستند و مانند گذشته نمی‌توانند حرکت کنند.

 

بیداری اسلامی سرنوشت آمریکا در خاورمیانه را دچار تحول کرده است

لاریجانی با اشاره به وضعیت آمریکا در منطقه اظهار داشت: بیداری اسلامی سرنوشت آمریکا را در خاورمیانه دچار تحول کرده به گونه‌ای که آمریکا برای حفظ جایگاه خود به دنبال خلق جاذبه است به همین دلیل در حوزه تفکر امت اسلامی به وسیله گروه تکفیری سنگ اندازی می‌کند.

 

وی با اشاره به قانون برادری به عنوان قانون مهم در تفکر اسلامی بیان داشت: قانون برادری قانون مهمی در تفکر اسلامی است اما در جوامع مختلف جایگاه خود را پیدا نکرده است این اصل اثرات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای جوامع دارد، توصیه می‌کنم کشورهای اسلامی به آن توجه ویژه داشته باشند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر مهم موضع گیری نخبگان خاطرنشان کرد: امروز با توجه به این‌که جریان تکفیری آبروی اسلام را می‌برد خوب است که  علماء و رجال سیاسی با امضاء یک بیانیه رفتارهای تفرقه‌انگیز و جریان‌های تروریستی را رد کرده و تفکر اسلام را از نظر اصالت حفظ کنند./807/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات