۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۴۰۶۵۹
استاد حوزه علمیه:

افزایش سن ازدواج ناهنجاری‌های اجتماعی را در پی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به افزایش معضلات اجتماعی به علت بالا رفتن سن ازدواج، گفت: اصلی ترین علت افزایش سن ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج کردن مشکلات، مسائل مالی، توقعات و رسوم بیجا در جامعه است.
حجت الاسلام مهدي گرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در جمع مردم اصفهان، پیرامون مسأله ازدواج و شرایط و اهداف آن اظهار کرد: دو هدف اصلی و عمده از ازدواج وجود دارد، هدف اول اقناع و ارضای غریزه ذاتی انسان است که موجب کشش و میل به جنس مخالف می‌شود و علاقه به ارتباط با جنس مخالف دارد که بهترین پاسخ به این موضوع ازدواج است.

 

کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: با توجه به رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی شاهد پایین آمدن سن بلوغ در میان دختران و پسران هستیم که این مسأله موجب رشد نیاز به ازدواج در بین جوانان می‌شود و لازم است که توجه ویژه‌ای به ازدواج در سنین پایین شود تا مانع از گسترش فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی در بین نسل جوان و نوجوانان شویم.

 

حجت الاسلام گرجی با اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور خاطرنشان کرد: بالا رفتن سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به ازدواج مشکلات بسیاری را در پی دارد چرا که جوان در اوج جوانی و نیازهای عاطفی و جسمی قرار دارد ولی راه صحیح و درستی برای او وجود ندارد که این عواطف را تخلیه و کنترل نمایند و با توجه به شرایط موجود جامعه این احساسات و غرایز همواره در حال تهییج است و همین مسأله می‌تواند موجب مشکلاتی برای جوانان شود.

 

وی کنترل رفتار خانواده در برابر جوانان و نوجوانان را ضروری دانست و بیان کرد: در خوشبینانه ترین فرد میانگین سن پسران از 27 سال تا 30 سال است در حالی که پسران نوجوان در 14 سالگی به بلوغ می‌رسند و با توجه به این سن بالای ازدواج بیش از ده سال این جوان با غرائز و مسائلی عاطفی و جسمی خود درگیر بوده و مشکلات زیادی را پیش رو دارد و باید برای این معضل چاره‌ای اندیشید.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تصریح بر وجود خطرات بسیار بر سر راه جوانان به علت بالا رفتن سن ازدواج گفت: اصلی ترین علت افزایش سن ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج کردن مشکلات و مسائل مالی و توقعات و رسوم بیجا در جامعه است.

 

وی ادامه داد: پیامبر اسلام فرمودند بهترین زنان کسانی هستند که خواستگاری کردن از آنها آسان و مهریه آنها کم است، امروزه در جامعه شاهد هستیم که به علت سختگیری ها و توقعات بالا جوانان بسیار دیر به فکر ازدواج می‌افتند و همین مسأله موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی می‌شود.

 

حجت الاسلام گرجی تداوم نسل و بچه دار شدن را از دیگر اهداف ازدواج ذکر کرد و افزود: در روایات آمده است با اشخاصی که توانایی بچه دار شدن ندارند ازدواج نکردن بهتر است و همین مسأله نشان از اهمیت تدام نسل و فرزند دار شدن دارد، در حقیقت یکی از اهداف ازدواج ابقای نسل بشر است و لازم است که به این نکته توجه ویژه شود./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات