پرورش دادن به معنای شکوفا کردن استعدادهای درونی انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در جلسه ای از سلسله جلسات شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی که شامگاه یک شنبه 28 دی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزارشد.
حجتالاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی در ابتدا با بیان خلاصه ای از مباحث مطرح شده در جلسه قبل گفت: هفته گذشته اشاره کردیم روایت " کل مولود یولد علی الفطره حتی یکون ابواه یهوادنه او نصرانیه او یمجسانه ".این روایت یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین روایات در زمینه مسائل تربیتی است ، که هم در منابع شیعی به آن اشاره شده و هم در منابع اهل سنت.
وی در ادامه افزود : این روایت معروف از دو جهت اهمت دارد. جنبه تربیتی و جنبه کلامی که نگاه ما بیشتر به جنبه تربیتی این روایت است. در جلسه گذشته همچنین به ریشه و مفهوم فطرت اشاره شد و گفته شد کل بشر با فطرت خدایی پای به جهان می گذارند.
آقایی در ادامه افزود : طبیعت با فطرت همراه است و ارتباط تربیت و فطرت در علوم تربیتی مسلمانان با کتابهای تربیتی غربی تفاوت های بسیاری دارد. غربی ها اعتقاد دارند انسان در زمان تولد مانند یک ماده خام است و می توانی به آن هر شکل و فرمی که خواستی بدهی. آنها فطرت الهی را در انسان باور ندارند و این تفاوت اصلی دیدگاه تربیت دینی اسلامی با غرب است. جهان هدفمند و با اصول آفریده شده است. خداوند همه چیز را برای بشر آفریده و سپس آن را هدایت کرده است.
وی در ادامه افزود : هدایت برای همه انسان ها به شکلی که ما به آن هدایت عام می گوییم قرار داده شده است.هدایت به شکلی طبیعی، غریزی و فطری در جهان وجود دارد.هدایت غریزی بیشتر در حیوانات دیده می شود مانند زنبورعسل که به دستور و هدایت خداوند خانه از کلوخ می سازد و از شیره وجود خود عسل را می سازد این عمل با هدایت غریزی صورت می گیرد.
آقایی در ادامه افزود: ابزارهای شناخت انسان شامل حس، عقل و، وحی است وفطرت ابزار و شمع شناخت انسان. همچنین با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: حضرت به لایه های تربیت پذیر انسان اشاره می کند و می فرماید عقل پیشوا و راهبر فکر، فکر راهبر قلب ، قلب راهبر و پیشوای حس ما هستند. تفاوت بین عقل و فکر در این است که با فکر می اندیشیم و با عقل می سنجیم.
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص نسبت فطرت و معرفت گفت: عده ای از دانشمندان علوم تربیتی می گویند انسان فاقد فطرت است. اینان سرشت و خرد را جدا از هم می دانند، چه در حیطه عقل و فکر و چه در حیطه عمل. فطرت در انسان جاری و در هر مبانی که بررسی شود فطرت پایه ثابت آن است. فطرت پایه ای ترین اصل درعلوم دینی ما است.
وی در ادامه افزود : با یک نگاه جامع و دقیق به کتاب "فطرت" و "تعلیم و تربیت" نوشته شهید مطهری در خواهیم یافت که در این دو کتاب هر آنچه لازم است در خصوص مسائل تربیتی از نگاه اسلام بدانیم کاملا وجود دارد. خواندن این دو کتاب برای علاقه مندان و فعالان درعرصه تربیتی لازم است.
این کارشناس مذهبی در پایان سخنان خود به نسبت تربیت و فطرت اشاره کرد و گفت: تربیت به معنای پرورش دادن و در مورد جانداران است. پرورش دادن به معنای شکوفا کردن استعداد های درونی انسان است و باید پیرو فطرت باشد. تربیت همراه با ترس، ارعاب و تهدید در فطرت انسان جای ندارد. هیچ گاه نمی شود با ترساندن و یا تهدید کسی را وادار به تربیت کرد.
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود : همان طور که نمی توان گیاه را به زور وادار به رشد کرد. تربیت باید با حوصله دقت و همراه با نوازش صورت بگیرد تا با فطرت انسان همسو باشد. ما فرندانمان را یا آموزش می دهیم و یا آموزش می بینند، یا نماز خوان بار می آوریم یا نماز خوان می شوند بین این روشها تفاوت بسیاری وجود دارد. انسان ذاتاً آماده ربانی شدن و ذاتا تربیت پذیر است.
جلسات آموزشی «تربیت اسلامی در آیینه روایات (شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی) ، یکشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است./817/پ202/ب6