۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۲۴۲۱۹۲
استاد حوزه علمیه قم:

خداوند پاداش صله رحم را دو برابر پاداش صدقه ذکر کرده است

خبرگزاری رساـ استاد حوزه علمیه قم گفت: با وسائل ارتباطی که امروزه در دسترس همه آحاد جامعه است با یک تماس تلفنی می توان جویای احول اقوام شد و دل ها را به هم نزدیک و مشکلات یکدیگر رابرطرف کرد.
صله رحم

حجت الاسلام سید عبدالله موسوی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، با اشاره به این‌که با وسائل ارتباطی که امروزه در دسترس همه آحاد جامعه است با یک تماس تلفنی می توان جویای احول اقوام شد و دل ها را به هم نزدیک و مشکلات یکدیگر رابرطرف کرد، گفت: اما در عین حال ارتباط با اقوام به صورت مجازی و با کمک وسائل ارتباط جمعی، نباید موجب عدم دید و بازدید های معمول شود که این نوع ارتباط مزایای و محاسن خاص خود را دارد.

 

وی صله رحم را عامل محبت، اتحاد، دوستی، برادری و محبت و سبب از بین رفتن کینه و کدورت ها دانست و گفت: صله رحم در جامعه اتحاد، دوستی، برادری و محبت بوجود خواهد آمد و کینه و کدورت ها از بین خواهد رفت.

 

حجت الاسلام موسوی پاداش صله رحم را دو برابر پاداش صدقه دانست و با اشاره به این‌که در روایات برای صدقه 10 حسنه، قرض دادن 18 حسنه، رابطه با برادران دینی 20 حسنه و صله رحم 24 حسنه در نظر گرفته شده است. 

 

وی افزود: با دقت در میزان پاداش اعمال نیک متوجه می شویم که صله رحم تا چه میزان مهم و حائز اهمیت قلمداد شده و خداوند برای آن پاداش زیادی در نظر گرفته است.

 

وی با اشاره به این که امیرالمومنین(ع) نیز صله رحم را موجب فراوانی نعمت و از بین بردن سختی ها دانسته است افزود: بسیاری از مشکلات امروزجامعه به دلیل بی توجهی به اهمیت ارتباط با خویشاوندان است.

 

این استاد حوزه علمیه قم یاد آورشد: از امام معصوم روایت است، ثواب صله رحم سریع تر از هر کار خیری به انسان می رسد، لذا تمامی آیاتی که در ارتباط نازل شده است بیانگر سفارش خدای متعال به این امر نیک و اثرات مثبت آن برای انسان و جامعه است.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به این که در سوره نساء بعد از سفارش به عبادت و نهی از شریک قرار دادن برای خداوند، احسان به والدین و اقوام و همسایه های دور و نزدیک را سفارش کرده است افزود: در این آیه نه تنها همسایه نزدیک را مستحق احسان، نیکی و توجه دانسته بلکه همسایگان دور را نیز به توجه و نیکی سفارش کرده است.

 

به گفته وی، قرآن کریم همچنان که بی احترامی به پدر و مادر را نشانه کبر دانسته است، بی احترامی به همسایه را نیز به عنوان عملی متکبرانه یاد می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه یاد آورشد: همانطور که امیرالمومنین(ع) زکات علم را نشر آن اعلام کرده است، زکات مال و آسایش را هم نیکی به همسایگان و خویشاوندان دانسته است./1307/ت302/ب6

ارسال نظرات