۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۴۴۸۷۶

اخبار کوتاه فرهنگی از مشهد

خبرگزاری رسا ـ برگزاری 120 جشن شهری، برگزاری یازدهمین شب شعر «فیض حضور»، راه اندازی پایگاه اینترنتی«روز دعوت»، آغاز سلسله همایش‌های تجلیل از نخبگان محلی، اجرای طرح «خمینی ای امام» در پیش دبستانی های مشهد و برگزاری دوره ایده‌پروی «سوغات بانوان» از عناوین اخبار کوتاه فرهنگی مشهد است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از ستاد خبری«فجر 36 مشهد»، سید رضا موسوی، مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، از برگزاری 120 جشن شهری به مدت 10 شب در مناطق مختلف شهر مشهد همزمان با ایام دهه فجر خبر داد.

 

وی ادامه داد: طی این 10 روز تعداد 120 جشن شهری توسط تشکل های مردمی و با حضور گروه های سنی مختلف در فرهنگسراها، مساجد و مراکز مختلف فرهنگی شهر و با مشارکت مجموعه های مردم نهاد متعدد با موضوعات و محورهای مختلفی برگزار می شود.

 

موسوی، افزود: اجرای گروه های سرود، خاطره گویی روایان انقلاب اسلامی و تجلیل از فعالان انقلابی در محلات از مهم ترین سرفصل های ویژه برنامه های «ایام خوب بهمن» می باشد.

 

وی مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری، با بیان اینکه فعالان فرهنگی تشکل های مختلف از مهم ترین مخاطبان جشن های «ایام خوب بهمن» می باشند، اظهار داشت: پخش فیلم و کلیپ های دوران انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های دهه فجر می باشد.

 

برگزاری یازدهمین شب شعر «فیض حضور»

علی رضازاده، مدیر فرهنگسرای انتظار مشهد، از برگزاری یازدهمین شب شعر «فیض حضور» خبر داد و اظهار داشت: این شب شعر با موضوع انتظار و انقلاب اسلامی طی ایام دهه فجر سال جاری در تالار ابن سینا برگزار خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: 19 بهمن ماه جاری همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، فرهنگ سرای انتظار میزبان 10تن از شعرای پارسی زبان کشورهای تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان و دیگر شعرای برجسته کشور در قالب برنامه شب شعر «فیض حضور» خواهد بود.

 

وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی جوانان با تأثیرات تفکر انقلاب اسلامی درکشورهای همسایه خواند و تصریح کرد: حضور شعرای دیگر کشورهای فارسی زبان در مشهد و بیان افکار و نظرات آنان در رابطه با وقایع انقلاب اسلامی که در قالب های شعری می گنجد، می تواند زمینه را برای آشنایی جوانان کشورهای بیگانه با اهمیت انقلاب اسلامی ایران فراهم سازد که به نوع خود بسیار ارزشمند است.

 

مراسم مذکور در تاریخ 19بهمن ماه جاری بعد از نماز مغرب و عشاء 21 در تالار ابن سینا واقع در چهارراه دکترا برگزار خواهد شد که عموم علاقمندان نیز می توانند در این همایش حضور یابند.

 

راه اندازی سایت اینترنتی«روز دعوت»

 

مجید طهوریان عسگری، مدیر فرهنگسرای فناوری و رسانه، از راه اندازی سایت اینترنتی«روز دعوت» همزمان با آغاز دهه پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف آشنایی با شهدای انقلاب، 8 سال دفاع مقدس و همچنین شهدای دوران معاصر خبر داد.

 

وی، هدف از راه اندازی این سایت را آشنایی مخاطبان با شهدای انقلابی، شیوه زندگی شهید، وصیت نامه و آرمان های این شهدا خوانده و اظهار داشت: این سایت با همکاری فرهنگ سرای فناوری و رسانه و فرهنگسرای پایداری در 12بهمن ماه جاری و همزمان با آغاز دهه فجر راه اندازی شده است.

 

وی تعداد شهدای دوران انقلاب و پس از آن را بیش از 300 هزار شهید خوانده و خاطر نشان کرد: این سایت روزانه در حال تأمین محتوا و به روز سازی داده ها می باشد و علاوه بر فعالیت فرهنگسرا در جهت تکمیل اطلاعات شهدا و وصیت نامه آنان، به خانواده های شهدا نیز از طرق مختلف اطلاع رسانی شده و تاکنون نیز اطلاعات بیش از 18 هزار شهید در این سایت جانمایی شده است.

 

طهوریان این سایت را منبع و مأخذ جامعی برای کسب اطلاعات از شهدا خواند و افزود: اطلاعات سایت هر روز به روز نمایی شده و مخاطبان می توانند اطلاعات شهدایی که در طی همان روز به شهادت رسیده اند را مشاهده نمایند.

 

وی تصریح کرد: علاقمندان می توانند با مراجعه به سایتroozedavat.ir.com هر روز نام و اطلاعات شهدایی را که در آن روز به شهادت رسیده اند را با وجود امکان انجام جستجوی نام شهدا مشاهده کنند.

 

آغاز سلسله همایش‌های تجلیل از نخبگان محلی

محمد امیری، مدیر مرکز فرهنگی سردار خادم الشریعه مشهد، از اجرای طرح سلسله همایش‌های تجلیل از نخبگان محلی همزمان با دهه فجر در این مرکز فرهنگی خبر داد.

 

وی  اظهار داشت: سلسله همایش‌های تجلیل از نخبگان محلی به منظور پاسداشت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی چهره های محلات و در راستای ارج نهادن به مقام والای علمی، انقلابی و ارزشی نخبگان محلی و تقویت هویت شهری و محلی توسط این مرکز اجرا می‌شود.

 

 امیری، با بیان این مطلب که در این طرح هر ماه یکی از نخبگان محلی معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، گفت: در اولین گام از اجرای این طرح از استاد سید علی اکبر عادل پیشکسوت در تربیت قاریان وحافظان مشهدی تقدیر شد.

 

مدیر مرکز فرهنگی سردارخادم الشریعه، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در این مراسم شاکر نژاد، قاری بین المللی قرآن کریم به قرائت آیاتی چند از کلام وحی پرداخته و استاد عرفانیان و استاد علی پور از حافظان مطرح قرآن کریم اجرای این برنامه را برعهده داشتند.

 

وی در پایان گفت: طرح سلسله همایش‌ های تجلیل از نخبگان محلی به مدت یک سال در مرکز فرهنگی سردار خادم الشریعه مشهد برای نمام مناطق و نواحی برگزار می‌شود.

 

اجرای طرح «خمینی ای امام» در پیش دبستانی های مشهد

حجت الاسلام محمد فخر اکبری، مدیر فرهنگ سرای کودک و آینده مشهد،  با اشاره به اجرای برنامه «خمینی ای امام» طی ایام دهه فجر در 120 مهد کودک و پیش دبستانی اظهار داشت: این طرح با هدف آشنا کردن کودکان با بخش هایی از زندگی و همچنین آرمان های معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) تدوین و اجرا می شود.

 

وی، با بیان اینکه اجرای برنامه توسط گروه های دو نفره که از میان طلاب و فعالان فرهنگی حوزه انتخاب شده صورت می گیرد، ابراز کرد: محور این برنامه حول یک روایت تصویری از قصه های مرتبط با سیره امام در ارتباط با کودکان است.

 

وی خاطرنشان کرد: در کنار طرح «خمینی ای امام» برنامه های دیگری مانند مسابقه، اجرای تأتر عروسکی و برنامه های شاد و متنوع به صورت جُنگ نیز در کنار روایت گری انقلاب اجرا خواهد شد.

 

مدیر فرهنگ سرای کودک و آینده مشهد با بیان اینکه مهدکودک های مناطق محروم در اولویت برنامه های فرهنگسرای کودک و آینده قرار دارند، اعلام کرد: یک جلد کتاب رنگ آمیزی با عنوان «من کشورم را دوست دارم» که محتوای آن راجع به دستاوردهای انقلاب است نیز از طرف فرهنگسرای کودک و آینده تصویر سازی شده و در اختیار کودکان قرار خواهد گرفت.

 

فخر اکبری در پایان اذعان کرد: مهد کودک هایی که متقاضی این برنامه در مهدهایشان هستند می توانند با فرهنگ سرای کودک و آینده مشهد با شماره تلفن 38410111 تماس بگیرند.

 

برگزاری دوره ایده‌پروی «سوغات بانوان»

حجت‌الاسلام هاشم مهذب، مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت، از برگزاری دوره ایده‌پروی «سوغات بانوان»، خبر داد و اظهار داشت: : این مرکز سعی دارد، زمینه پرورش و رشد ایده‌های خلاقانه اهالی فرهنگ و هنر را فراهم سازد.وی خاطرنشان کرد: «دوره‌های ایده‌پروری»، یکی از درگاه‌های اصلی ورود به این مرکز است که با حضور صاحبان ایده‌های خلاق فرهنگی و هنری، شرایط اولیه ایجاد کسب و کارهای پایدار فرهنگی را فراهم می‌کند.

 

مهذب، اذعان کرد: دوره ایده‌پروری، پس از دریافت ایده‌ها و انتخاب ایده‌‌های برتر از میان ثبت‌نام‌کنندگان، به مدت سه روز برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگانِ سپس به دوره شــتاب وارد می‌شوند و طی 3 ماه، از انواع خدمات اداری، آموزش‌های حرفه‌ای و راهنمایی افراد مجرب بهره مند می شوند.مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان، ادامه داد: در پایان دوره سه ماهه«شتاب»، گروه‌ها برنامه کسب و کار و محصول نهایی خود را ارائه می‌کنند و در صورت کسب امتیازهای لازم، از انواع حمایت‌های مادی و معنوی در پارک علم و فناوری برای ورود به بازار بهره‌مند خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سوغات زائـران را محصولات وارداتی و غیر متناسب با هویت زیارتی تشکیل می‌دهد، گفت: مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت، با درک اهمیت این موضوع، سومین دوره ایده‌پروری خود را با اندیشه تقویت سوغات زیارت متناسب با بانوان در دستور کار قرار داده است.

 

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت با دعوت از صاحبان ایده طراحی، تولید و توزیع سوغات مختص بانوان جهت شرکت در این دوره، تصریح کرد: علاقمندان می‌توانند ایده‌های خود را در یکی از 6 محورهای پیشنهادی ارائه دهند.

 

مهذب  در خصوص محورهای پیشنهادی در ایده ها گفت: طراحی دوخت یا پارچه و ملحقات پوشاک ایرانی اسلامی بانوان با تأکید بر الزامات حجاب و عفاف اسلامی، لوازم و ابزار کاربردی، تزئینی و مصرفی مورد استفاده بانوان و متناسب با معیارهای دین مبین و همچنین محصولات رسانه‌ای مکتوب، سمعی و بصری، دیجیتالی و رایانه‌ای دارای محتوای مرتبط با جامعه بانوان از جمله محورهای پیشنهادی است.

 

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان، از ایده‌های نوآورانه و خلاق در آموزش، تربیت و رشد استعدادهای جوان برای ورود به بازار سوغات بانوان، به عنوان یکی دیگر از محورهای این دوره نام برد و گفت: ایده‌های نوآورانه و خلاق در طراحی و اجرای شبکه‌های فروش و توزیع سوغات بانوان و محصولات یا خدمات پیوسته آموزشی، کمک‌آموزشی، سرگرمی و ورزشی ویژه بانوان، از دیگر محورهایی است که علاقه مندان می توانند جهت حضور در این دوره مد نظر قرار دهند. 

 

وی، یادآور شد: علاقه مندان تا پایان روز شـنبه 25 بهمن‌ماه فرصت دارند تا ایده خود را در پایگاه اینترنتی مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت به آدرس www.cpti.ir ثبت کنند.

 

مهذب با بیان اینکه ایده‌های خلاقانه دارای مضامین مرتبط با معارف رضوی دارای امتیاز ویژه‌ای هستند، اظهار داشت: تمامی افرادی که دارای ایده در موضوع سوغات بانوان هستند‌، فارغ از رشته و مدرک تحصیلی می‌توانند در قالب گروه‌های 3 تا 5 نفره در این دوره شرکت کنند./1310/پ203/ب5

ارسال نظرات