۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۴۷۶۱۵
رییس سازمان بسیج مستضعفین:

فساد اقتصادی مهم ترین مانع تولید کشور است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: فساد مالی یکی از دلایل وارد نشدن نقدینگی به بازار تولید است و این مساله‌ای است که رهبر معظم انقلاب سالها تذکر داده و خواستار برطرف کردن آن بودند.
سردار نقدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین، امروز عصر در مراسم کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که مقام معظم رهبری ولی امر مسلمین برای نخستین بار ابداع و ابلاغ فرمودند.

 

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که به ملتی اجازه می‌دهد حتی در شرایط فشار رشد و شکوفایی خود را داشته باشد.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین با طرح این سوال که آیا این مساله شدنی است، عنوان کرد: ستون فقرات چنین اقتصادی تولید است که اگر تولید ملی شکل گرفته و قدرت و استحکام کافی داشته باشد در پرتو آن تمام مسائل اساسی اقتصاد مانند اشتغال، بیکاری، تحریم و  خطر فشارهای خارجی حل می‌شود.

 

نقدی در ادامه اظهار داشت: برای تولید پایدار نیاز به مواد اولیه است شاید بشود گفت تقریبا تمام مواد اولیه در ایران است اما اغلب مواد پرمصرف تولید خام صادر می‌شود.

 

تولید به دانش و علم نیاز دارد

 

وی با اشاره به مساله انرژی اظهار داشت: امروز نقدینگی کشور ما با وجود همه مشکلات با رشد 30 درصدی روبرو است و این نشان از این دارد که ما نیاز به نقدینگی خارجی هم نداریم، نیاز دیگر تولید وجود دانش و علم است که کشور ما رتبه 17 جهان را داشته و 11 برابر شتاب علمی دنیا در حال حرکت است به این لحاظ هم ما مشکلی نداریم.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به مساله مورد نیاز دیگر تولید ابراز کرد: امروز اکثر خانواده‌ها چند نفر جوان بیکار در اطراف خود دارند، تولید بازار می‌خواهد در اطراف ایران کشورهای فراوانی هستند که بدون تحریم‌پذیری می‌توانند حکم بازار برای تولیدات ما را داشته باشند.

 

نقدی با اشاره به مساله دیگر اقتصاد مقاومتی گفت: به لحاظ امنیت غذایی ما زمین‌های کشاورزی زیادی داریم که می‌توانند زیر کشت رفته و ما را به واردات مواد غذایی از خارج بی‌نیاز کند.

 

وی با طرح این سوال که با وجود این همه امکانات مشکل چیست که اقتصاد مقاومتی در کشور محقق نمی‌شود، عنوان کرد: هر چه بررسی کنیم به دو نکته که مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری عنوان کردند می‌رسیم و آن این است که ما نیاز به مدیریت جهادی داریم.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: در مدیریت جهادی داشتن باور این‌که ما همه چیز داریم مهم است، پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در ایران از 95 درصد کشورهای دنیا راحت‌تر است، بسیاری از کشورهای دنیا در تامین انرژی، نیروی کار، مواد اولیه، دانش با مشکلات فراوانی روبرو هستند در حالی‌که همه این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد مشکل ما این است که مدیران ما این ظرفیت‌ها را باور نکرده و برخی از آنها صحبت‌های استعماری می‌کنند.

 

سیاست‌های استعمارگرایانه نشان از عدم باور برخی مسؤولان دارد

 

نقدی اظهار داشت: سیاست‌های استعمارگرایانه نشان از عدم باور برخی مسؤولان دارد در حالی‌که اگر ما در زمینه بسیاری از تولیدات به ویژه در کشاورزی بهره‌وری را بیشتر کنیم می‌توانیم چند برابر آنچه در حال حاضر است برداشت کنیم.

 

وی افزود: در راستای بهره‌وری باید تولیدات در هر حوزه به با دانش همراه باشد کشاورزانی که فعالیت خود را با دانش همراه کردند نسبت به سایرین بهره‌وری بیشتری داشتند در این زمینه باید برنامه‌‌ریزی شود تا از رسانه و دانشگاه‌ها در راستای همراه کردن تولید با علم استفاده شود، همچنین وجود مرکز و مرجعی که آمار و اطلاعات فنی و اقتصادی را در کشور به کارکنان هر حوزه بدهد نیز لازم است.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: سیاست‌های کلی خیلی خوب نوشته می‌شود اما مبدلی که آن را عملیاتی کند نیست، امروز 6 هزار واحد تولیدی بزرگ و متوسط از شهرک‌های صنعتی ما تعطیل هستند و بخش اعظم آنها زیر 30 درصد تولید دارند در دنیایی که همه پرچم تولید را برداشته و تولیدات خانگی و شبکه‌سازی واحدهای کوچک را درست کردند.

 

بسیاری از مشکلات ما در برنامه ریزی و مدیریت است

 

وی افزود: چرا ما این همه هزینه می‌کنیم وقتی به تولید می‌رسیم بودجه تمام می‌شود اینجا در برنامه‌ریزی و مدیریت مشکل است، ما باید دخالت و مدیریت کرده و مشکل را حل کنیم چرا کشاورز ما سندی برای زمین خود ندارد که با اطمینان روی آن کار کرده و تسهیلات بانکی بگیرد.

 

نقدی اظهار داشت: مرکز هماهنگی ارتباط صنعت با دانشگاه، بازار و دولت وجود ندارد، ایران اگر در صنعت‌های دفاعی پیشرفت کرده به این دلیل بوده که در اوج تحریم‌ها در ارتباطی که با دانشگاه داشته مشکل خود را حل کرده است.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: فساد مالی یکی از دلایل وارد نشدن نقدینگی به بازار تولید است این مساله‌ای است که رهبر معظم انقلاب سالها تذکر داده و خواستار برطرف کردن آن بودند، مساله فساد اقتصادی از مهم ترین موانع در تولید کشور است، قاچاق نیز یکی از دیگر از موانع تولید است که قابل با برنامه‌ریزی و مدیریت درست قابل کنترل است.

 

نقدی بیان داشت: بخش دیگر شعار سال عزم ملی است یعنی همه از مسؤولان تا مردم باید در حل مشکلات اقتصادی تلاش داشته باشند، بسیاری از مشکلات اقتصادی راه‌حل‌های آن ارائه می‌شود اما گویا برخی از مسؤولان وقت شنیدن آن را ندارند.

 

ما باید از شعار کلی دادن بیرون آمده و وارد عمل شویم

 

وی گفت: ما باید از شعار کلی دادن بیرون آمده و وارد عمل شویم امروز بسیج وارد عمل شده است به عنوان یک نمونه در عرض دو سال 100 هزار شغل را با واحد های کوچک تولیدی ایجاد کرده است.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه نفت باید جای نفت خام محصول نهایی صادر کنیم، امروز نفت خام ما را نصف قیمت خریده و محصول آن را هزار برابر قیمت به ما برمی‌گردانند امروز چرا ما نباید ابرقدرت‌ها را تحریم کنیم./807/پ201/ب4

ارسال نظرات