۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۵۱۱۸۴
اعضای مجلس خبرگان رهبری؛

تقابل سیاسی به مجلس خبرگان راه ندارد

خبرگزاری رسا ـ شأن اعضای خبرگان اجل از این است که رقابت سیاسی داشته باشند، بلکه هدف نمایندگان خبرگان صیانت از رهبری است.
مجلس خبرگان رهبري

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، رییس فقید مجلس خبرگان رهبری، موضوع ریاست این مجلس همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو‌های سیاسی در محافل مختلف بوده است. اگرچه تا چند روز گذشته به نظر می‌رسید که اعضای مجلس خبرگان می‌کوشند که موضوع انتخاب رییس این مجلس فارغ از بازی‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ها و در داخل جلسات تخصصی حل و فصل شود اما به یکباره آغاز هجمه‌های روزنامه‌های تجدید‌نظرطلب برای تحمیل گزینه مورد نظر خود به عنوان رییس مجلس، این موضوع به سطح افکار عمومی کشیده شد؛ موضوعی که باعث شد دیگر اعضای مجلس خبرگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها به تبیین شرایط و صفات رییس آتی مجلس خبرگان بپردازند و گروه‌ها را از سیاسی بازی در این خصوص نهی کنند. 

 

در همین ارتباط حجت‌الاسلام محسن کازرونی از اعضای مجلس خبرگان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به انتخاب رییس مجلس خبرگان که قرار است سه‌شنبه هفته جاری (19 اسفندماه93) برگزار شود، اظهار داشت: نام بزرگوارانی همچون آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مؤمن و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان مطرح است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افراد برای رایزنی با دیگر اعضای مجلس خبرگان اقداماتی را صورت داده‌اند یا خیر، گفت: خیر، هیچ جلسه‌ای برای رایزنی نداشته‌ایم. 

 

عضو مجلس خبرگان رهبری‌‌ تصریح کرد: جایگاه مجلس خبرگان رهبری جایگاه ویژه‌ای است چراکه نظارت و حمایت از رهبری را برعهده دارد و اگر خللی در روند رهبریت نظام شکل بگیرد این مجلس تصمیم‌گیر است. 

 

وی ادامه داد: البته مجلس خبرگان رهبری در امور اجرایی کشور دخالت نخواهد داشت چراکه رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند شما می‌توانید وزیر و حتی رئیس‌جمهور را به حضور بخواهید اما شأن مجلس خبرگان دخالت در مسائل اجرایی کشور نیست.

 

 

به گفته حجت‌الاسلام کازرونی، مجلس خبرگان رهبری به مثابه تیم ملی است، بنابراین کسی که قرار است بر کرسی ریاست این مجلس تکیه بزند باید تعلق به جناح خاصی نداشته باشد.  

 

 

 

شرایط لازم برای عمل به تکلیف فراهم شده است

همچنین آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، در همین ارتباط با بیان اینکه، نگرانی خاصی درباره انتخاب رئیس جدید خبرگان در اجلاس روز سه‌شنبه وجود ندارد، گفت: مردم بدانند که شرایط و تمهیدات لازم برای انجام تکلیف شرعی برای اعضای خبرگان فراهم شده است. وی افزود: دامن زدن به شایعات و خبرسازی دروغین نسبت به اجلاس 19 اسفند، نشانه وحدت ضدانقلاب خارج نشین و پایگاه‌های دشمن در داخل است که نشاگر تأثیرگذاری و اهمیت مجلس خبرگان رهبری در صیانیت از نظام اسلامی است.

 

اعضای خبرگان هیچ گاه به دنبال نمایش سیاسی‌ نیستند

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به شاخصه‌های رئیس مجلس خبرگان ابراز داشت: در مجلس خبرگان باید هیئت رییسه‌ای وجود داشته باشد که جلسات این نهاد را مدیریت کند، در رأس هیئت رئیسه باید یک رئیس وجود داشته باشد تا وظایف محوله از سوی قانون را طبق آیین‌نامه اجرا کند.

 

وی عنوان کرد: رئیس باید شخصی باشد که همگان یا اکثریت او را قبول داشته باشند، رئیس مجلس خبرگان افزون بر علمیت باید از نظر تقوا و مدیریت نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد، همچنین کسی که می‌خواهد رئیس خبرگان شود باید از نظر مقبولیت و وجهه عمومی در موقعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد به عنوان مثال آیت‌الله مشکینی را همه اعضای خبرگان به استادی قبول داشتند، همچنین آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز مورد قبول همگان و دارای وجاهت خاصی بود.

 

آیت‌الله مجتهد شبستری با بیان اینکه هیچ‌گونه شائبه‌ای در زمینه تقابل سیاسی در مجلس خبرگان وجود ندارد، گفت: شأن اعضای خبرگان اجل از این است که رقابت سیاسی داشته باشند، بلکه هدف نمایندگان خبرگان صیانت از رهبری است؛ اعضای خبرگان متعهد به اسلام، انقلاب و مبانی اخلاقی هستند و شایعاتی که برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند، کاملاً نادرست است. وی افزود: اعضای خبرگان هیچ‌گاه به دنبال نمایش سیاسی و قدرت طلبی نیستند، افراد این مجلس فقط به شخصی که صلاحیت بیشتری برای ریاست دارد، رأی می‌دهند؛ ممکن است که در دیگر انتخابات چنین مسائلی مطرح شود اما این گونه موضوعات درباره خبرگان نادرست است./907/د102/ح

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات