۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۵۲۷۰۸
مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم:

تعالی و سعادت انسان در پرتو ولایت محقق می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم با بیان این که ولایت فقیه گوشه ای از ولایت مطلق ولی خدا است، گفت: عاقبت به خیری انسان در پرتو ولایت تحقق پیدا می کند.
حجت الاسلام جواد عباسي حجت الاسلام جواد عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد عباسی مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم سه شنبه شب در جلسه عزاداری شام شهادت حضرت زهرا(س) که در هیأت فاطمیون رشت برگزار شد، با اشاره به نقش آفرینی حضرت زهرا(س) در حمایت و حفاظت از حریم ولایت گفت: حضرت زهرا(س) استاد و آموزگار شیعیان در پایبندی و دفاع از ولایت است.

حضرت زهرا الگوی لایت مداری


وی افزود: دختر پیامبر اسلام حق بزرگ بر بشریت، انسان ها، اسلام و مذهب تشیع دارد، از همین رو باید سیره و رفتار ایشان در تمامی زمینه ها به ویژه مسأله ولایت مداری الگوی شیعیان جهان قرار گیرد، حضرت زهرا(س) ذره ای از وظایف خود نسبت به امام زمانش کم نگذاشت.

 

این مبلغ دینی با طرح این سؤال که چگونه جامعه بعد از مدت کوتاهی از رحلت رسول اکرم(ص) به امام خود پشت کرد و در دام توطئه افتاد، اظهار داشت: شرط رسیدن به جامعه متعالی انجام قیام برای قسط و داد از سوی مردم بوده اما روشنگری های این مسیر بر عهده پیامبران و ائمه طاهرین(ع) است.

 

وی ادامه داد: باید دانست که اگر مردم طالب عدل و داد هستند باید خودشان در این راه قیام کنند، اگر چنین نبود حضرت آدم به عنوان نخستین پیامبر ذکری می خواند تا همه مردم در مسیر عدل و داد قرار بگیرند؛ بنابراین مردم باید اهل قیام باشند تا قسط و داد به نتیجه برسد.


مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم با بیان این که بهترین و بزرگترین دعا برای فرج امام زمان(عج) دعا برای نفس و جان خودمان است، ابراز داشت: اگر مردمدر مسیر برقراری عدل و داد اهل قیام نشوند باید مدت های بسیاری در غم هجران حضرت در انتظار بنشینند.

عوامل استحاله جامعه اسلام پس از رحلت رسول اکرم


وی با اشاره به عوامل تغییر جامعه بعد از رحلت رسول اکرم(ص) عنوان کرد: جامعه اسلام پس از رحلت رسول اکرم(ص) دچار ترس و هراس نسبت به آینده مسلمانان شدند، این حیرت و اضطراب فرصتی مناسب برای سوء استفاده منافقان بود.


حجت الاسلام عباسی کمبود یاران توانمند و مخلص را از دیگر عوامل استحاله جامعه دانست و خاطرنشان کرد: گسترش وسعت جامعه اسلامی از یک سو و کمبود نیروهای مخلص و توانمند از سوی دیگر نقش به سزایی در استحاله جامعه اسلام داشت؛ امام باقر(ع) در همین زمینه می فرمایند اگر امام علی(ع) به جای عقیل و عباس، جعفر و حمزه را در اختیار داشت، هیچگاه در خانه نمی نشست.


وی با بیان این که پس از رحلت رسول اکرم(ص)، حاکمیت نظام قبیلگی سبب جدایی مردم از حق شده بود، گفت: امروزه نیز این خطرات جامعه اسلامی را تهدید می کند، نظام حزبی در دموکراسی کنونی عیبی همانند نظام قبیلگی در زمان امام علی(ع) دارد، در نظام قبیلگی حق و نا حق اهمیت نداشته و آرای افراد براساس نظر رییس قبیله است؛ انسان تا زمانی که به تکامل نرسد نمی تواند آرام زندگی کند، کمال انسان در سایه ولی الله پدید می آید.

سکوت راهبرد امام علی(ع) بود تا مکتب حق را زنده نگه دارد


این مبلغ دینی افزود: کینه داشتن از امام علی(ع)، نو پا بودن اسلام و وجود باند نفاق تأثیر بسزایی در استحاله جامعه اسلامی داشت، متأسفانه برخی از افراد منافق برای ضربه زدن به اسلام با یهود و نصارا ارتباط داشتند؛ از آن جایی که یهود و نصارا می دانستند که پیامبر اسلام برای جهانی کردن اسلام تلاش می کنند از همین رو به کمک منافقان سعی در به شهادت رساندن ایشان داشتند.


وی با بیان این که منافقان بعد از رحلت رسول اکرم(ص) کودتا انجام دادند، اظهار داشت: این افراد به وسیله قدرت نظامی، ایجاد رعب و وحشت عمومی، شایعه سازی و انتشار احادیث جعلی، تقابل بین مردم و اهل بیت(ع)، نشان دادن چهره خیرخواهانه و تطمیع، تهدید، حصر و ترور مخالفان اهداف خود را عملی کردند.

عاقبت به خیری انسان در پرتو ولایت تحقق پیدا می کند


مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم با اشاره به این که بین سکون و سکوت تفاوت وجود دارد، ادامه داد: سکون به معنای مرگ و نابودی بوده اما سکوت نوعی مبارزه است، سکوت راهبرد امام علی(ع) بود تا مکتب حق را زنده نگه دارد؛ حضرت علی(ع) برای حفظ اصل اسلام مأمور به سکوت بود.


وی با بیان این که هویت و ریشه شیعیان حضرت زهرا(س) است، ابراز داشت: حضرت زهرا(س) ذره ای از ولایت را هزینه خود نکرد، از همین رو کسانی که ولایت را خرج خود می کنند بدانند که شاگرد مکتب حضرت زهرا(س) نیستند؛ دختر پیامبر اسلام بالاترین ظلم را غصب ولایت می دانستند به همین دلیل در دفاع و صیانت از این مقام الهی ذره ای کوتاهی انجام ندادند.


حجت الاسلام عباسی درپایان سخنانش با اشاره به این که ولایت فقیه گوشه ای از ولایت مطلق ولی خدا است که برکات فراوانی در آن وجود دارد، عنوان کرد: عاقبت به خیری انسان در پرتو ولایت تحقق پیدا می کند./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات