۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۵۷۰۷۰
آیت الله نوری همدانی:

میدان دادن به سلطه‌گران ریشه بسیاری از مفاسد دنیا است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی میدان دادن به سلطه گران و ربا را دو گناه بزرگی خواند و گفت: ریشه بسیاری از فسادهای کنونی دنیا این دو گناه سیاسی و اقتصادی است.
 آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار مدیرعامل و مسؤولان بانک فرض الحسنه مهر ایران، اظهار داشت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دو گناه را بزرگ ترین گناهان می داند که همه فسادهای کنونی دنیا ناشی این دو گناه سیاسی و اقتصادی است.

 

وی افزود: در مسائل سیاسی بزرگ ترین گناه، زیر سیطره کفار قرار گرفتن، به سلطه گران میدان دادن و سلطه پذیری است؛ اما در عرصه اقتصادی ربا بزرگ ترین گناه محسوب می شود؛ در 7 جای قرآن نسبت به ربا هشدار داده شده و از آن به جنگ با پروردگار تعبیر شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به کشتار وحشیانه مردم مظلوم یمن، گفت: آل سعود نوکر آمریکا هستند و اسرائیل نیز به آنها گرا می دهد؛ کشورهایی که نوکر آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند همانند همین مستکبران زیر پای شان سست است و سقوط خواهند کرد؛ قرآن وعده داده که ظالمان شکست خواهند خورد، هرچند برخی از کارهای خداوند به تدریج انجام می شود اما حتمی است.

 

این مرجع تقلید در توضیح اهمیت و جایگاه اقتصاد در اسلام، ابراز داشت: سرمایه هایی که خداوند در اختیار انسان قرار می دهد در برابرش مسؤولیت نیز به عهده ما می گذارد؛ مقام و موقعیت اجتماعی، ثروت سرمایه هستند و کسانی که به آنها دست پیدا می کنند مسؤولیت سنگین و مهمی در پیش گاه پروردگار دارند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی ترویج و گسترش فرهنگ قرض الحسنه را بسیار مهم دانست و گفت: کسانی که به قرض گرفتن روی می آورند معولا افراد آبرومند و محتاجی هستند که نمی خواهند دست به تکدی گری بزنند؛ به همین دلیل در روایات ما ثواب قرض دادن بیش از صدقه است.

 

وی با اشاره به مصادیقی که نیاز به قرض الحسنه دارند و باید مورد توجه مسؤولان باشند، ابراز داشت: برای افراد معتاد باید تسهیلاتی فراهم شود تا بتوانند اعتیاد خود را ترک کنند؛ همچنین به افراد عائله مند نیز باید تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفت.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به تبیین مقام و منزلت افراد خیّر در آخرت پرداخت و گفت: در روایت داریم کسانی که در دنیا اهل معروف هستند و به دنبال افراد نیازمند می گردند تا به آنها خدمت کنند در آخرت نیز اهل معروف هستند.

 

این مرجع تقلید افزود: پرسیدند در آخرت چگونه این امر محقق می شود، فرمود این افراد در دنیا آنقدر ثواب کسب می کنند که در آنجا بی نیاز هستند و به خاطر آن که عادت به خدمت دارند، ثواب های خود را به دیگران که نیاز دارند می بخشند./928/پ202/ش

ارسال نظرات