۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۲۵۷۹۳۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تأکید کرد؛

لزوم مراقبت تشکل های دینی در برابر ورود بدعت ها و خرافات به عزاداری ها و اعیاد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: باید هیئات مذهبی و تشکل های دینی نسبت به ورود بدعت ها و خرافات به عزاداری ها و اعیاد دینی مراقبت بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام خادمي - نشست با روساي شوراي هيئات مذهبي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام عباسعلی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز در نشست رؤسای شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان استان، با اشاره به نقش مؤثر تشکل های دینی در ارتقای فرهنگ اسلامی جامعه، اظهار کرد: تشکل های دینی، هیأت ها و محافل مذهبی مهم ترین و بزرگ ترین پایگاه های دینی در جامعه اسلامی محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: هیئات و تشکل های مذهبی محل آموزش و فراگیری تعالیم دینی و گرامیداشت شعائر الهی به شمار می روند به همین دلیل می بایست این واحدهای مذهبی به ترویج و تقویت روحیه دینداری، معرفت و ادب در بین مخاطبان دقت کامل داشته و بیش از گذشته به آن اهمیت دهند.

حجت الاسلام خادمی با بیان این که ترویج، تبیین و تقویت اعتقادات دینی در بین اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان از جمله وظایف اصلی هیئات مذهبی و تشکل های دینی است، خاطرنشان کرد: هیأت های مذهبی می توانند در حوزه فرهنگی و مسائل عمومی جامعه تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

به گفته دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی تأثیرگذاری بیشتر هیئات مذهبی در مسائل عمومی و فرهنگی جامعه منوط به فعالیت اصولی و مناسبت آنها است.

وی تصریح کرد: دست یابی به این مهم در کنار ایجاد نظم و آراستگی در برنامه های عزاداری و یا گرامیداشت اعیاد اسلامی که از سوی هیأت های مذهبی و تشکل های دینی برگزار می شود، می تواند حرکتی عظیم از عزاداری ها به ویژه ماه محرم و مناسبت های انقلابی را به تصویر کشیده و تأثیرگذاری این برنامه ها را افزایش دهد.

حجت الاسلام خادمی همچنین الگوسازی مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها و بایسته های اجتماعی را از دیگر کارکردهای اساسی و ملزومات هیئات مذهبی عنوان و اضافه کرد: تشکل های دینی می بایست با رصد و ظرفیت یابی مناسب سعی کنند از پتانسیل های فرهنگی و اجتماعی موجود در هر منطقه برای ترویج و تبیین آموزه های دینی استفاده بهینه کنند.

وی تعامل و ارتباط بیشتر و بهتر با شخصیت های متنفذ و مؤثر هر منطقه، در دسترس مردم بودن، حضور در برنامه های مختلف، مشارکت دادن تمامی اقشار جامعه در برنامه ها، تعمیق بخشی به فعالیت ها و غیره را از جمله راهکارهای تحقق این مهم دانست.

حجت الاسلام خادمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم ساماندهی و نظارت بر مجالس و جلسات خانگی عزاداری شهادت ائمه اطهار(ع) و نیز محافل شادمانی اعیاد اسلامی در جامعه، تصریح کرد: لازم است همان گونه که برنامه های هیئات مذهبی و تشکل های دینی فعال در سطح جامعه نظارت و رصد می شود، تمامی برنامه ها و فعالیت هایی که در قالب جلسات خانگی صورت می گیرد نیز رصد و نظارت شده تا از ورود بدعت و خرافات در عزاداری ها و اعیاد مذهبی جلوگیری شود.

وی با تأکید بر این که باید هیئات مذهبی و تشکل های دینی نسبت به ورود بدعت ها و خرافات به عزاداری ها و اعیاد دینی مراقبت بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: نهاد تبلیغات اسلامی استان نیز نسبت به این مسأله حساسیت ویژه ای داشته و به همین دلیل هم نظارت های مستمر خود در این راستا را افزایش می دهد.

در ادامه این نشست اعضای شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان استان نظارت و دیدگاه های خود را با مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در میان گذاشتند.

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند.

بر پایه این گزارش از تعداد کل هیئات موجود در استان 804 هیأت ویژه برادران و 262 هیأت نیز به صورت اختصاصی برای خواهران فعالیت می کنند.

همچنین در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه این استان حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) فعالیت می کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده اند./9314/پ202/ب

ارسال نظرات