۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۶
کد خبر: ۲۶۲۵۸۸
استاد حوزه علمیه:

شب زنده داری از ویژگی‌های مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: پیامبر 10 ویژگی را برای مؤمنان بر‌شمرده است که یکی از مهم ترین آن ویژگی‌ها، «ایستادن با نشاط برای فریضه نماز شب است»، یعنی فردی که با تمام وجود و از روی نشاط، زمانی‌که همه در خواب هستند برای نماز شب رو به پرودگار می‌ایستد.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، شامگاه جمعه، یک خردادماه در مراسم شب ولادت حضرت عباس(ع) در مسجد امیر(ع)، گفت: کسی که محب واقعی است ویژگی‌های متعددی دارد، اگر کسی آن ویژگی‌ها را دارا نبود، همانند افراد شافعی، موالی اهل بیت محسوب می‌شوند که هم بزرگان اهل سنت را دوست دارند و هم امامان شیعه.



وی افزود: برای کسی که محب اهل بیت است، پیامبر 10 ویژگی را بر‌شمرده است که یکی از مهم ترین آن ویژگی‌ها، «ایستادن با نشاط برای فریضه نماز شب است»، یعنی فردی که با تمام وجود و از روی نشاط، زمانی‌که همه در خواب هستند برای نماز شب رو به پرودگار می‌ایستد.



استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر(ص) به امام علی(ع) درباره اهمیت نماز شب فرمودند؛ « ای علی، موکدا به تو سفارش می‌کنم که نماز شب بخوانی»، در جای دیگری نیز پامبر(ص) فرمودند؛ «دو رکعت نماز شب نزد من، محبوب‌تر از کل دنیا است
».



بهترین خلق کسی است که شب زنده‌داری می‌کند



حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان روایت دیگری از پیامبر(ص)، تصریح کرد: در طول 23 رسالت حضرت محمد(ص) جبرئیل 60 هزار بار با ایشان ملاقات می‌کند و در تمامی این دیدار‌ها پیامبر را به خواندن نماز شب توصیه می‌کند، تا جایی‌که پیامبر(ص) می فرماید؛ «من گمان بردم که بهترین امت من کسی است که شب نخوابد و مشغول به قرآن و نماز شب باشد».



رییس بنیاد فارِس المومنین، افزود: یکی از دلایلی که حضرت ابراهیم(ع) خلیل الله شد و توانست به سر الهی آگاه شود، خواند نماز شب بود، ابراهیم(ع) ضمن این‌که فردی سفره‌دار بود هر شب کسی را در خانه خود اطعام می‌کرد، همیشه شب‌ها هنگامی که مردم خواب بودند، به نماز شب می‌ایستاد و همین دو کار وی باعث شد تا به مقام خلیل اللهی برسد.



استد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: پیامبر(ص) هنگام ورود به شهر مدینه به مردم مژده داد، آن کسانی‌که در زندگی، «بلند سلام می‌کنند»، «صله رحم را به‌جا می‌آورند»، «سفره‌دار هستند و مردم را طعام می‌دهند» و «نماز شب را بر‌پا می دارند»، قطعا از اهالی بهشت می‌باشند.



وی ضمن انتقاد از کسانی‌که برای انجام فرایض مذهبی کار را بهانه می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی معتقدند که عبادت برای افراد بی‌کار است و کار را بهانه‌ای برای نپرداختن به نماز‌های یومیه و شب می‌دانند، که این تفکر کاملا اشتباه است، زیرا خداوند به مردی که شب برای نماز می‌ایستد، در مقابل فرشتگان مباهات می‌کند.



برخی از رسانه‌ها آبروی افراد را می‌برند



استاد حوزه علمیه با استناد به روایات، سه دلیل را برای توفیق نیافتن در خواندن نماز شب، برشمرد: «افرادی که در طول روز گناه می‌کنند، طبق فرمایش امام علی(ع)؛ گناهان‌شان زنجیری برای‌شان می‌شود تا نتوانند به نماز شب بایستند»، «کسانی که بر طبق گفته امام موسی کاظم(ع)؛ در طول روز دروغ می‌گویند و در شب از خواندن نماز شب محروم می‌شوند» و دسته سوم، «آن مردمانی که، طبق فرمایش امام صادق(ع)؛ سبب ریختن آبروی افراد می‌شوند و توفیق خواندن نماز شب را نمی‌یابند».



حجت الاسلام علوی تهرانی، در خاتمه مراسم ضمن ابراز تاسف از گسترش فیلم‌های خصوصی افرادی در شبکه‌های مجازی، گفت: متاسفانه ما شاهد هستیم که برخی از خبرنگاران یک لحظه از خوابیدن یک نماینده مجلس را به تصویر می‌کشند و با آبروی آن فرد بازی می‌کنند، در حالی‌که شاید فقط آن فرد در آن لحظه خواب بوده و یا شاید چشمانش بسته بوده است./856/پ202/ب4

ارسال نظرات