۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۷۰۸۲۶
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد بررسی کرد؛

جایگاه تقدیرگرایی در رفتار فردی/ استقامت رمز رسیدن به اهداف معنوی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اخلاق و معارف دینی با بیان این‌که استقامت رمز رسیدن به مقصد عالی و معنوی است، گفت: ائمه اطهار(ع) و حضرت رسول(ص) باوجود اینکه مستجاب الدعوه بودند، برای خواسته‌های خود تلاش می‌کردند و هرگز چیزی را بدون سعی و تلاش از خداوند درخواست نمی‌کردند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، کارشناس اخلاق و معارف دینی، بعدازظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما بیان این‌که استقامت رمز رسیدن به مقصد است، گفت: حتی کمونیست و لائیک هم در موقع گرفتاری و رسیدن به بن‌بست خدا را یاد می‌کند ولی آنچه انسان را به مقصد بندگی می‌رساند استقامت است.

 

وی افزود: انسان‌هایی در بندگی خداوند موفق می‌شوند که در کنار علم به تلاش روی آورده و به‌صورت عملی در عرصه بندگی وارد شوند وگرنه صرف دانستن دستورات دینی نمی‌تواند انسان را در بندگی خداوند موفق کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که بر اساس تحقیقاتی که در خصوص عده‌ای از مخترعان و نخبگان موفق صورت‌ گرفته محققان به این نتیجه رسیده‌اند که رمز موفقیت این گروه تنها برخورداری از هوش سرشار نیست، بلکه این گروه دارای پشتکار و اراده بوده‌اند که توانسته‌اند در دنیا موفق شوند.

 

وی افزود: یکی از درس‌های مهم قرآن کریم در جزء دوازدهم استقامت است درحالی که برخی تنها، دعاکردن را برای رسیدن به حوائج و خواسته‌های کافی می‌دانند؛ دعا در کنار سعی و تلاش نتیجه می‌دهد در غیر این صورت دعاهای انسان تنها کلامی بدون نتیجه خواهد بود که بر زبان جاری می‌شود.

 

وی بابیان این‌که توکل نمی‌تواند جای تلاش را بگیرد، اظهار کرد: اگر تلاش در زندگی انسان نباشد حتی انسان برای ثانیه‌های هم نخواهد توانست در زندگی خود به کمال برسد و رسیدن به مقصد درگرو تلاش شبانه‌روزی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اگر به سیره ائمه طاهرین(ع) و حضرت رسول(ص) نگاه کنیم خواهیم دید که زندگی آنها پر از تلاش و کوشش است، افزود: ائمه اطهار(ع) و حضرت رسول(ص) باوجود اینکه مستجاب الدعوه بودند، برای خواسته‌های خود تلاش می‌کردند و هرگز چیزی را بدون سعی و تلاش از خداوند درخواست نمی‌کردند.

 

حجت‌الاسلام فرحزاد ادامه داد: عده‌ای می‌خواهند تقدیرگرایی را جایگزین سعی و تلاش کرده و مشکلات خود را به گردن خدا انداخته و همه مشکلات را ناشی از آزمایش‌های الهی عنوان کنند در حالی‌که این‌گونه نیست و تنبلی و تلاش نکردن زیربنای بسیاری از مشکلات انسان و جوامع انسانی است.

 

وی یادآور شد: ماه رمضان بهترین فرصت برای استقامت ورزیدن در مقابل شیطان و سعی و تلاش برای رسیدن به مقصد بندگی خداوند است؛ بنابراین اگر در این ماه روزه‌داری را با تلاش و کوشش همراه کنیم خواهیم توانست در پایان ماه به مقصد تعیین شده برسیم./837/پ202/س

ارسال نظرات