۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۲۷۲۰۹۹
استاد حوزه علمیه:

اسلامی سازی، نیازمند اصول فقه تمدن ساز است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قربانی با بیان این‌که اسلامی سازی، نیازمند اصول فقه تمدن ساز است، گفت: برای احکام لازم الاجراء حاکمیتی و ساختاری در قالب ضوابط و قوانین اسلامی نیازمند بازنگری در برخی مباحث اصولی با محوریت تمدن سازی هستیم.
تمدن اسلامي

حجت‌الاسلام رحیم قربانی، استاد سطح عالی حوزه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، در مورد فقه تمدن‌ساز، گفت: روشن است برای گذر از فقه فردی به فقه اجتماعی و بلکه برای گذر از فقه اجتماعی و رسیدن به فقه کاربردی و تمدنی، مقدمات و اصول علمی ویژه ای مورد نیاز است.

 

وی در ادامه با بیان این‌‌که فقه و اصول فقه رایج و قواعد این دو حوزه از این مهم کفایت نمی‌کنند، گفت: باید در ساختار، موضوعات، مسائل، قواعد و ضوابط آنها واکاوی و بازاندیشی‌های اساسی صورت بگیرد.

 

این استاد حوزه افزود: موضوع در این دو علم فعل مکلف است که غالبا فرد و گاهی هم به تناسب مصداقش جامعه است و طبعا حکمی که به اقتضای اصول، ضوابط و قواعد مطرح شده از متون و مستنندات استخراج می شود، حکمی متناسب با فرد و جامعه خاصی خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: چنین احکامی غالبا دستوری و ارشادی است و هیچ ضمانت اجرایی جز اعتقاد و التزام عملی متدینان را به دنبال نخواهد داشت.

 

رییس مؤسسه میراث شیعه در ادامه معنای تمدن را ساختن شهر و شهرسازی عنوان کرد و گفت: ساختن شهر نیز فعل مکلف است و این فعل احکام و ضوابط مربوط به خود را می طلبد، که از متون و مستندات دینی به طور مشخص باید استنباط شود، بنابراین شیوه و سبک استنباطی مخصوصی را به دنبال دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: این امر برای این منظور است که تا دستورات نه به عنوان حکم دستوری ارشادی برای متدینان بلکه به عنوان احکام لازم الاجراء حاکمیتی و ساختاری در قالب ضوابط و قوانین اسلامی ارائه شود.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید قواعدی چون مباحث الفاظ، سیره، قرعه، مقدمه واجب، اصول عملیه و منطقه الفراغ باز اندیشی و بررسی های جدی صورت گیرد./854/ت302/ح

ارسال نظرات