۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
کد خبر: ۲۷۳۵۴۴

گزارشی از سفر رییس جمهور به روسیه/ روحانی بامداد جمعه به تهران بازگشت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری پس از شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا روسیه، بامداد جمعه به تهران بازگشت.
گزارشی از سفر رییس جمهور به روسیه/ روحانی بامداد جمعه به تهران بازگشت

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهوری در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزیران قرار گرفت.


دکتر روحانی در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگاران، ‌سفر خود به روسیه و شرکت در نشست سران سه سازمان بزرگ منطقه ای و بین المللی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: اعضای سازمان همکاری شانگهای ، گروه بریکس و اتحادیه اوراسیا در مجموع با داشتن بیش از 50 درصد جمعیت جهان، حدود 30 درصد درآمد ناخالص کل جهان را در اختیار دارند.


رییس جمهوری در ادامه به ملاقات های خود را با روسای جمهوری روسیه ، چین ، بلاروس و افغانستان و نخست وزیر هندوستان در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، راههای توسعه بیش از پیش همکاریهای دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


دکتر روحانی با اشاره به دیدار خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت: در این دیدار اقدامات انجام شده برای توسعه مناسبات تهران - مسکو طی دوره فعالیت دولت یازدهم مرور و برنامه های آتی برای تقویت این روابط بررسی شد.

 

رییس جمهوری همچنین به دیدار خود با نخست وزیر هند اشاره کرد و افزود: این دیدار در واقع اولین ملاقات با وی بود. در این دیدار موضوع حضور و مشارکت هند در طرحهای توسعه بندر چابهار و عملیاتی کردن پروژه های شرق کشور مورد بررسی قرار گرفت.

 

دکتر روحانی درباره ملاقات خود با رییس جمهوری چین نیز گفت که در این دیدار مسایل پیش رو و کاری میان دو کشور مرور شد.

 

رییس جمهوری در ادامه به مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و اظهارداشت: در ملاقات ها با سران کشورهای چین و روسیه به طور طبیعی بحث مذاکرات مطرح بود.این مذاکرات هم اکنون مراحل حساس خود را طی می کند و ان شاء الله آن چه برای مردم کشورمان خیر است، محقق خواهد شد.

 

دکتر روحانی همچنین از تلاش و زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که با قدرت و قوت تمام در لیالی قدر نیز به مذاکرات خود با مذاکره کنندگان ادامه می دهند، قدردانی کرد.

 

دیدار دکتر روحانی با رییس جمهور بلاروس

رییس جمهوری عصر پنج‌شنبه در دیدار و گفتگو با رییس جمهور بلاروس، درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه و منطقه ای بحث و تبادل‌نظر کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به روابط دوستانه و خوب تهران – مینسک در سال‌های گذشته، گفت: ایران از توسعه روابط همه جانبه با بلاروس استقبال می کند.

 

رییس جمهوری بر تقویت همکاری‌های سیاسی و تجاری بین ایران و بلاروس تأکید کرد و افزود: امیدواریم با توسعه تعاملات، همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف گسترش یابد.

 

رییس‌ جمهوری بلاروس نیز در این دیدار روابط ایران و بلاروس را دیرینه، تاریخی و نزدیک توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و نزدیک بلاروس است.

 

 ایران از گسترش روابط با چین استقبال می کند
رییس جمهور همچنین در دیدار "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین با اشاره به همکاریهای گسترده تهران – پکن تصریح کرد که ایران از گسترش بیش از پیش روابط با چین در همه عرصه ها استقبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس در شهر اوفا روسیه انجام شد، گفت:خوشبختانه حرکت پرشتابی در روابط دو کشور در حال شکل گیری است و امیدوارم برنامه توسعه همکاری سیاسی دو کشور که در گفت و گوی سران در شانگهای پایه ریزی گردیده است با همین شتاب به پیش رفته و تعاملات دوجانبه که شکل راهبردی دارد در کوتاه ترین مدت ممکن به نتیجه برسد.


رییس جمهوری در این دیدار همچنین با اشاره به روابط اقتصادی و بانکی دو کشور، علاقه مندی ایران به توسعه ابعاد مختلف این همکاری ها را ابراز داشت و گفت: ضرورت دارد به ارگانهای ذیربط در خصوص نهایی کردن فرصت های موجود و تبادل پیش نویس های مربوطه ، دستورات برای اقدام لازم ارائه گردد.

 

دکتر روحانی در ادامه از نقش چین در پیشبرد مذاکرات هسته ای قدردانی کرد و همکاری ایران و چین در مذاکرات هسته ای را از دیگر ابعاد تعاملات دو کشور دانست و خواهان گسترش این همکاریها شد.

 

رییس جمهوری چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و رو به توسعه تهران – پکن ، تصریح کرد: چین علاقه مند به توسعه روابط راهبردی با ایران است.
"شی " اظهارداشت: از نقطه نظر ما هم اکنون نیز روابط میان دو کشور جنبه راهبردی دارد اما در عین حال این روابط باید بیش از پیش توسعه یابد.

 

وی همچنین به مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: چین علاقه مند است این مذاکرات هر چه سریعتر به نتیجه برسد و بر این باوریم که مذاکرات وارد مرحله نهایی شده و همه طرف ها خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستند.

 

رییس جمهوری چین با اشاره به توسعه روابط اقتصادی اظهارداشت: دستورات لازم را برای پیگیری و تسریع در همکاریها ارائه خواهیم کرد.

 

حضور دکتر روحانی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که شامگاه پنجشنبه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا روسیه صحبت می کرد، اظهارداشت:دوران تهدید و تحریم به سرآمده است وآنانکه سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می کرده اند، اکنون در وین گرد هم آمده اند تا ازاین بحران خود ساخته، با منطق وگفتگو، عبور نمایند.

 

رییس جمهوری تاکید کرد: خوشبختانه مذاکرات هسته ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت‌های غربی سرانجام با تکریم اذعان نموده اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف ناپذیر است.

 

دکتر روحانی خطاب به سران سه سازمان تاثیرگذار در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان گفت: ما ‌با اتکا به سهم بیش از 50 درصدی از جمعیت جهان، ‌نهادسازی‌های قدرتمند اقتصادی با حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی جهان، از توانایی و ظرفیت لازم برای استقرار رویکردهای متناسب با شرایط جدید قرن 21 برخوردار هستیم.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه "پیشرفت‌های علمی و فناورانه، تأثیراتی گسترده بر فرایند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در تمامی کشورهای جهان داشته و موجب ارتقای مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً پدید آمدن اقتصادهای بزرگ نوظهور شده"، گفت: ایران با جمعیت 80 میلیون نفری، منابع کم‌نظیر انرژی، معادن فراوان کانی‌های فلزی و غیرفلزی و قرار گرفتن در میان بازاری وسیع، کانونی ویژه برای هم‌افزایی‌های اقتصادی است.

 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه" ایران به شکلی جدی علاقمند است تا برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری‌های بین‌المللی حضور و مشارکتی فعال‌تر داشته باشد"، اظهارداشت: ایران نقطه استراتژیک پیوند شرق و غرب است و با موقعیتی راهبردی، شبکه مناسب حمل و نقل ریلی وجاده ای، فرودگاه‌های مجهز و استاندارد، بنادر تجاری در شمال و جنوب، عبور کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب، جاده ابریشم، راه‌آهن و بزرگراه سراسری آسیایی، گذرگاه اتصال اروپا – قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و نیز کریدور جاده‌ای و ریلی اتصال چین و آسیای مرکزی به دریای عمان، هابِ ترانزیتی منحصر به فردی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

 

رییس جمهوری، قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا را یکی از مترقی‌ترین و جامع‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سطح منطقه برشمرد و گفت: ما در چارچوب این قانون،سرمایه‌گذاران خارجی را از حقوقی همانند اتباع داخلی برخوردار کرده‌ایم و حمایت از سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران در اولویت‌های مهم ایران قرار گرفته است.

 

دکتر روحانی تصریح کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران افتخار خواهد داشت در «مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز» در نوامبر سال جاری در تهران، میزبان ابتکاری مهم برای «پیوند اقتصاد و انرژی» باشد.

 

رییس جمهوری در ادامه، غلبه بر چالش‌های جهان در قرن 21 را نیازمند چند جانبه‌گرایی،‌ احترام به حقوق بین‌الملل، اصلاح نهادهای حاکمیت سیاسی و اقتصادی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانست و تصریح کرد: در این مسیر، امنیت ملی و منطقه‌ای و مقابله با تروریسم و افراطی‌گراییِ خشونت بار، مهمترین عرصه همکاری‌های نوین است.

 

دکتر روحانی افزود: ما باید بتوانیم کشورها و مردم درگیر در بحران‌های موجود بویژه تروریسم کور را نجات داده و از ادامه و گسترش این پدیده شوم در میان ملت‌ها جلوگیری نماییم. متاسفانه عدم حضور جدی و نا هماهنگی‌های موجود در کشورهای ما، درمقابله با این پدیده زشت، بسیاری از کشورهای منطقه را دستخوش بحران‌های جدی نموده است.

 

رییس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از با ثبات‌ترین کشورهای منطقه، پیشنهاد می‌کند تا با اراده جدی‌تر و همکاری بیشتر به مبارزه با افراط و تروریسم بپردازیم. من بار دیگر و پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی‌ام در سازمان ملل متحد، برای مقابله با افراط گرایی خشونت بار، دست یاری و همکاری را به سوی شما دراز می کنم و بر این باورم که با کمک یکدیگر خواهیم توانست منطقه را از لوث وجود خشونت‌بارترین جنایات قرن بیست ویکم پاک نماییم.


دکتر روحانی در پایان با قدردانی از رییس جمهور روسیه و دولت این کشور برای برگزاری این نشست مهم و میهمان‌نوازی صمیمانه، ابراز امیدواری کرد: حضور سران در این نشست و هم‌اندیشی، موجبات نقش‌آفرینی و ارتقاء جایگاه این سه مجموعه را در نظام بین‌الملل فراهم آورد.

 

روابط ایران و روسیه راهبردی است/ تهران و مسکو باید گام‌های جدی خود را در مقابله با تروریزم تعمیق بخشند
رییس جمهوری عصر پنج شنبه با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دیدار و در خصوص مسایل مهم منطقه و روابط دو جانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به تحولات سریع منطقه به ویژه در مقابله با تروریزم و افراط گرایی، به موضوع تروریزم در عراق و سوریه اشاره کرد و همکاری‌های چند جانبه درباره این معضل منطقه‌ای را ضروری خواند.


رییس جمهوری با تأکید بر راه‌حل سیاسی به منظور حل و فصل مشکل سوریه و با اشاره به حمایت ایران و روسیه از دولت قانونی این کشور اظهارداشت: تهران و مسکو باید گام‌های جدی خود را در مقابله با تروریزم تعمیق بخشند و با مشارکت دیگر کشورهای منطقه برای ریشه‌کنی این پدیده شوم همکاری کنند.


دکتر روحانی موضوع یمن را یک تراژدی در شرایط منطقه خواند و خواستار همکاری ایران و روسیه برای توقف درگیری و کشتار زنان و کودکان شد.


رییس جمهوری، روابط ایران و روسیه را راهبردی دانست و با تأکید بر همکاری‌های فزاینده اقتصادی دو کشور، گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد گوناگون اقتصادی، علمی و گردشگری در حال توسعه بوده و در خلال دو سال اخیر گام‌های خوبی برای تقویت این همکاریها ، برداشته شده است.


ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه، اظهار داشت: روابط تهران – مسکو در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی رو به گسترش است و این زمینه خوبی را برای برداشتن گام‌های مناسبی در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد.


رییس جمهوری روسیه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را قابل توجه خواند و اظهار داشت: روسیه تلاش‌های فراوانی را برای حل این مشکل و حمایت از حقوق هسته‌ای ایران به کار گرفته است.

 

پوتین با تأکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و افراط‌ گرایی، همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه تعاملات ایران و روسیه را برای ثبات و امنیت منطقه از جمله در سوریه ضروری دانست.


دیدار دکتر روحانی با رییس جمهوری افغانستان

سیاست ایران، همواره حمایت از دولت قانونی افغانستان است/ تهران برای تقویت ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریزم عزم جدی دارد
رییس جمهوری با تاکید بر عزم جدی تهران برای تقویت ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریزم، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، همواره حمایت از دولت قانونی افغانستان است.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس مشترک همکاری شانگهای و گروه بریکس، با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی و در کنار ملت و دولت افغانستان است،‌گفت: اراده ایران مبتنی بر همکاری‌های گسترده با کشور افغانستان می‌‌باشد.


رییس‌جمهوری اظهارداشت: ما خواهان تقویت دوستی میان ایران و افغانستان و تردد قانونی مردم افغانستان در ایران هستیم.


دکتر روحانی تأکید کرد: ایران در راستای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی افغانستان حرکت می‌کند.


رییس‌جمهوری همچنین بر ضرورت ممنوعیت کشت خشخاش با برنامه‌ریزی و اراده جدی دولت افغانستان تأکید کرد و گفت: باید ریشه افیونی مواد مخدر در افغانستان هر چه زودتر خشکانده شود.


دکتر روحانی با اشاره بر ضرورت افزایش همکاری‌های بین دو کشور، گفت: ایران می تواند در زمینه‌های راه‌آهن، صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، به افغانستان کمک کند.


رییس‌ جمهوری افغانستان نیز در این دیدار خواستار حمایت‌های ایران برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و تروریست‌ها در افغانستان شد و گفت: متأسفانه روزانه شاهد جنگ و خونریزی در افغانستان هستیم که باید هر چه زودتر این خشونت‌ها پایان یابد.


محمد اشرف غنی احمدزی ، بر گسترش روابط اقتصادی، زیربنایی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و با بیان اینکه ایران حامی همیشگی افغانستان بوده است، گفت: امیدواریم با بهره گیری بیشتر از توانمندی کارشناسان و مهندسان ایرانی، افغانستان نیز به لحاظ زیرساخت و ثبات و امنیت به نقطه مطلوب برسد.


وی با اشاره به همکاری ایران با افغانستان در زمینه پروژه‌های خط راه‌آهن گفت: اتمام و تکمیل این طرح‌ها در افغانستان منجر به کاهش هزینه های ترانزیت کالاها خواهد شد.

 

نقش ایران و هند در مبارزه با تروریسم در منطقه بسیار حساس است
رییس جمهور کشورمان همچنین صبح پنج شنبه در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان، بر توسعه روابط دو کشور و افزایش همکاری‌ها تاکید نمود. /924/د101/ج
 

ارسال نظرات