۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۷۴۸۰۸
آیت الله مکارم شیرازی:

فرزند ناصالح انسان را از صراط حق دور و به مسیر شر می کشاند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که یکی از راه های عاقبت به خیری این است که انسان آرزو های دراز و طولانی را از خود دور کند، گفت: آرزوهای دور و دراز انسان را آلوده می کند؛ همه کسانی که امروزه به فساد اقتصادی دچار شده اند به دلیل آرزوهای طول و دراز به چنین فرجامی گرفتار شده اند.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در بیست و هفتمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) عرضه می دارد خداوندا مرا عاقبت به خیر کن تا لحظه ای از مسیر تو دور نباشم.


وی افزود: برخی بیشتر عمر خود را در خیر به سر می برند اما در لحظه آخر دچار انحراف شده و با همان انحراف از دنیا می روند، مسأله حسن و سوء عاقبت از مسائل بسیار مهم است؛ انسان در کنار خود افرادی را می بیند که در اواخر عمر خود دچار انحراف شدند و با حال بدی از دنیا رفتند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که افرادی بودند که بیشتر عمر خود را در مسیر نادرست قرار داشتند اما در اواخر عمر خود را اصلاح کردند، اظهار داشت: یکی از این افراد حربن یزید ریاحی است، حر نخستین کسی بود که راه را بر امام حسین(ع) بست اما به دلیل روشنی ایمانی که در دل او وجود داشت عاقبت به خیر شد.


وی ادامه داد: اگر انسان عاقبت به خیر از دنیا برود مردم در فراق او اشک می ریزند و برای او دعا می کنند، اما اگر انسان عاقبت به خیر نباشد مردم از مرگ او ابراز راحتی می کند، از همین رو امام سجاد(ع) حسن عاقبت را از خداوند در خواست می کند.


این مرجع تقلید با بیان این برای رسیدن به حسن عاقبت راه هایی وجود دارد، ابراز داشت: یکی از این راه ها این است که انسان آرزو های دراز و طولانی را از خود دور کند، آرزوهای دور و دراز انسان را آلوده می کند؛ همه کسانی که امروزه به فساد اقتصادی دچار شده اند قبل از این که چنین کاری بکنند زندگی برای نوه و نتیجه های آنان نیز فراهم بود اما آرزوهای طول و دراز به آنها اجازه نداد تا خطا انجام ندهند.


وی عنوان کرد: تربیت فرزندان سبب عاقبت به خیری می شود، فرزندان صالح انسان را عاقبت به خیر می کنند اما فرزندان نا صالح انسان را به راه های شر می کشانند و سبب می شوند که انسان عاقبت به شر از دنیا برود؛ اگر انسان فرزندهای خود را تربیت صحیح کند سبب عاقبت به خیری او می شود.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی یاد خدا را از عوامل عاقبت به خیری دانست و خاطرنشان کرد: انسان در عزت، ذلت، توانایی و ناتوانی باید به یاد خداوند باشد تا خدا او را در مشکلات یاری کند؛ فراموش نکردن آخرت نیز تأثیر بسزایی در عاقبت به خیری دارد.


وی با اشاره به مسأله توبه اضافه کرد: برخی می گویند در حال حاضر جوان هستیم و در آینده توبه می کنیم، این مسأله اشتباه است هیچ معلوم نیست که فردای انسان چگونه باشد؛ ممکن است انسان مورد لغزش واقع شود اما این لغزش را باید جبران و اصلاح کند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان موارد ذکر شده را انجام دهد به یقین عاقبت به خیر می شود، گفت: از اموری که در مسیر عاقبت به خیری انسان تأثیر می گذارد کمک به نیازمندان است؛ دعای نیازمندان انسان را عاقبت به خیر می کند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
در شرایطی که امکان خوردن نان حلال و امنیت بدلیل فساد در سیستمهای اداری و اجتماعی و قضایی ایران وجود ندارد صحبت از خیرو شر وقت تلف کردن است
0
0