۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۸۱۷۹۴
در خانه اندیشمندان علوم انسانی؛

نشست بررسی ساز و کارهای رفع تحریم در برجام برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «بررسی ساز و کارهای رفع تحریم در برجام» با سخنرانی کارشناس مسائل بین الملل در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار شد.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمید قنبری، کارشناس مسائل بین الملل در نشست «بررسی ساز و کارها و رفع تحریم در برجام» که چهارشنبه 28 مرداد ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، در رابطه با مکانیزم سیر تحریم ها در برجام گفت: تحریم ها علیه ایران از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالت متحده آمریکا وضع شده است.

 

وی افزود: تحریم های آمریکا دو دسته است و شامل تحریم های اولیه ثانویه است و تحریم های اولیه شامل اشخاص و نهادهای آمریکایی است که با ایران مذاکره کنند و تحریم های ثانویه یا «فرا سرزمینی» مربوط به اشخاص و نهاد های غیر آمریکایی است.

 

کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با این که کدام تحریم ها لغو می شود، گفت: تحریم سازمان ملل برداشته می شود و تحریم اولیه آمریکا سرجای خودش است .

 

قنبری بیان کرد: تحریم ها شامل تحریم هسته ای و تحریم غیر هسته ای است، هسته ای هم شامل دو دسته و تحریم مربوط به مواد هسته ای و تحریم دیگر مربوط به نهادها و شرکت ها است.

 

وی تصریح کرد: دسته ای از تحریم غیرهسته ای حقوق بشری و موضوعات تروریستی است و با برنامه هسته غیر مرتبط است و در برنامه تحریم های هسته ای نیست.

 

کارشناس  مسائل بین الملل در رابطه با تحریم های ایالت متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: سیر تاریخی تحریم آمریکا فهرست و قوانین آن از سال 1979 با اشغال سفارت آمریکا در ایران شکل گرفت.

 

قنبری ادامه داد: تحریم سال 79 میلادی مربوط به اشغال سفارت آمریکا در ایران است و مبانی آن قانون اختیارات رییس جمهوری آمریکا بود.

 

وی دیگر تحریم ها را مربوط به سال 84 میلادی و انفجار جایگاه تفنگداران آمریکا در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: از آن زمان ایران به اتهام این که حامی تروریست است به تحریم محکوم می شود.

 

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در سال 87 میلادی  صادرات ایران به آمریکا ممنوع می شود و در سال 92 میلادی صدور سلاح به ایران و عراق ممنوع می شود.

 

قنبری افزود: در سال 95 میلادی نیز با دستور اجرایی  «بیل کلینتون» ریاست جمهوری سابق آمریکا سرمایه گذاری در ایران را تحریم می کند و این سرمایه گذاری ها فقط شامل کمک های انسان دوستانه است.

 

وی ادامه داد: در سال 96 میلادی غیر آمریکایی هم منع ارتباط با ایران می شوند و اگر شرکت ها این را نقض می کردند مشمول تحریم می شدند.

 

کارشناس مسائل بین الملل تحریم سال 97 میلادی را مربوط به تجارت شخص ثالث و ممنوعیت آن نام برد و افزود: در سال 2000 میلادی هر شخص که به تکثیر تسهیلات کمک کند آن شخص تحریم می شود، در سال 2005 میلادی هم تحریم های به اتهام تروریستی علیه ایران وضع می شود.

 

قنبری با اشاره به افزایش تحریم سال 2006 میلادی با دستور وزارت خزانه داری گفت: در سال 2010  تحریم فروش بنزین و خط لوله را وضع می کند و تعداد مجازات ها هم افزایش می یابد.

 

وی افزود: سال 2011 میلادی به دلیل حضور نیروهای سپاه در سوریه و اتهام به نقض حقوق بشر ایران تحریم می شود.

 

کارشناس مسائل بین الملل سال 2012 میلادی را سال تحریم بانک مرکزی و توقیف دارایی بانک مرکزی و فن آوری اطلاعات نام برد و بیان کرد: جابه جای فرآورده‌های ایران هم مورد تحریم قرار گرفت.

 

قنبری افزود: تحریم سازمان ملل سال علیه ایران در سال 2006 میلادی وضع می شود و به شورای امنییت سازمان ملل داده می شود و مربوط به تحریم های نظامی و مالی است.

 

وی ادامه داد: تحریم اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی مربوط در جهت اجرای تحریم سازمان ملل است و در سال 2012  میلادی تحریم ها فراتر می رود و موضوعات حقوق بشر و فن آوری اطلاعات شامل این مباحث است.

 

کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با این که کدام تحریم در برجام لغو شده است، گفت: ایران و موسسات اروپایی مجوز نقل و انتقال را دارند و روابط بانکی، بیمه از فهرست تحریم ها برداشته شده است.

 

قنبری افزود: کمک مالی و اقتصادی به ایران، پرداخت وام به ایران، واردات و حمل و نقل، گاز صادرات، فنآوری آزاد شده است و دسترسی به هواپیمای باری امکان پذیر شده است.

 

وی در رابطه با تحریم های که آمریکا علیه ایران خاتمه داده است، اظهار داشت: معاملات ریالی، ارایه اسکناس و دلار به دولت ایران، تلاش های آمریکا از کاهش فروش نفت ایران برداشته شده است.

 

کارشناس  مسائل بین الملل ادامه داد: خدمات پیام رسانی، مالی و پذیره نویسی، بیمه، تحریم سرمایه گذاری در نفت و پتروشیمی برداشته می شود و حتی تحریم های مربوط به سال 96 میلادی هم لغو می شود.

 

قنبری در رابطه با این که آیا این لیست کامل و جامع است و در مورد بازگشت پذیری یا بازگشت ناپذیری قرارداد و حسن نیت این قرارداد، گفت: در برجام این موضوع منع شده است و با ایران رفتاری مثل سایر کشورها می شود.

 

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که در صورتی که این توافق نامه برگشت‌پذیر باشد شرکت های اروپایی متضرر خواهند شد، گفت: اگر اروپایی‌ها سرمایه گذاری کنند، آمریکا باید طوری فعالیت کند که این شرکت ها متضرر نشوند.

 

وی در رابطه با وضعیت بانک ها و مؤسسات مالی از لحاظ زمان لغو تحریم ها، گفت: این بستگی به این دارد که افراد در کدام فهرست و پیوست تحریم ها قرار دارند و بسته به آن زودتر و یا دیرتر تحریم علیه آنها برداشته خواهد شد./818/پ201/ح

ارسال نظرات