۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۸۲۸۷۹
معاون تهذیب حوزه‌ علمیه قزوین:

مداومت بر خوبی‌ها انسان را از اخلاق‌ بد دور می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌ علمیه به تمام و کمال بودن دین اشاره کرد و گفت: تمامی راه‌های درست در دین معرفی شده ‌است، دین سعادت ما را می‌خواهد و ما چون شناسایی ‌کامل نسبت به دین نداریم به آن عمل نمی‌کنیم.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه‌ علمیه استان قزوین صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین با اشاره به خطبه 192نهج البلاغه گفت: تعصب‌ورزی بر اخلاق‌خوب یکی از راه‌های خلاصی از بند اخلاق‌ بد است.

 

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به ما کمک ‌کند تا اخلاق و آداب‌ بد خود را فراموش کنیم پافشاری بر اخلاق‌ حسنه و الگو برداری از انسان‌های خوب‌ است و کسی که در صدد تغییر اخلاق ‌بد خود بر‌‌می‌آید باید اخلاق خود را با انسان‌های خوب منطبق سازد.

 

حجت الاسلام عباسی نتایج حاصل از این خطبه را کمک کننده به تغییر اخلاق معرفی‌ و نتایج آن را اینگونه بیان کرد: اگر کسی مسیر عصبانیتش را عوض کند نتیجه کارهایش به مثبت شدن می گراید، و صاحب اخلاق‌نیک می‌شود، دیگر اینکه ممکن است انسان ها مصداق‌های کمالات را اشتباه بگیرند، همانند آنچه در مورد خوارج رخ داد.

 

وی در ادامه گفت: خوارج عده ای پیرو و خواهان حق بودند و برای حق می جنگیدند اما آن ها مصداق حقیقی حق را گم کرده بودند و به همین دلیل علی(ع) پس از جنگ از کشتن آن‌ها صرف‌نظر کرد.

 

این استاد اخلاق در ادامه ‌بررسی خطبه 192 نهج البلاغه، اقتدا به بزرگان و پیروی از آداب‌نیک آن‌ها را نشانه انسان‌های خوب و سعاتمند معرفی کرد و گفت: پسندیده است که ما از اخلاق خوب دیگران درس بگیریم و آن‌ها را در زندگی خود به کار بندیم.

 

وی در پایان به تمام و کمال بودن دین اشاره کرد و گفت: تمامی راه‌های درست در دین معرفی شده ‌است، دین سعادت ما را می‌خواهد و ما چون شناسایی‌ کامل نسبت به دین نداریم به آن عمل نمی‌کنیم.

 

این استاد حوزه در ذیل این خطبه به افراد وسواس اشاره کرد و گفت: فرد وسواس خودخواه و مغرور است و نظر‌خود را بر نظر‌ دین برتر می داند، همچنین شخص وسواسی بنده‌ خود است و بنده‌ خدا نیست./955/پ202/ب4

ارسال نظرات