۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۸۷۱۹۹
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان:

برگزاری مراسم قالیشویان نیازمند همدلی همه دستگاه های کاشان است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان بر همکاری همه دستگاه ها و نهادهای شهرستان کاشان برای برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان تأکید کرد.
مصطفي جوادي مصطفي جوادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مصطفی جوادی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فرمانداری ویژه کاشان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، گفت: وحدت و همدلی و همزبانی همه دستگاه ها و ادارات مرتبط با این آئین می تواند بار معنوی و غنای فرهنگی این مراسم را افزایش می دهد.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان یاد آور شد: این همدلی و همزبانی افزون بر برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان، می تواند در دوازده ماه سال در بحث گردشگری مذهبی آستان مقدس علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان محقق شود.

 

وی افزود: این کار زیر بنایی و فرهنگی می طلبد تا این مراسم به نحو احسن انجام شود و در دوازده مال سال آستان مقدس علی بن باقر(ع) به عنوان قطب فرهنگی با استفاده از زیر ساخت های تهیه شده از جمله  مجتمع گردشگری برای برگزاری سمینارهای گردشگری مذهبی از این ظرفیت استفاده شود.

 

جوادی در ادامه شهرستان کاشان را مثلث گردشگری مذهبی دانست و یاد آور شد: یک ضلع این مثلت آستان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان  و دو ضلع دیگر هلال بن علی در شهرستان آران و بیدگل و آقا علی عباس در شهرستان بادرود است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان بیان کرد: اینها امامزادگان بزرگواری هستند که سه ضلع مثلث گردشگری فرهنگی مذهبی کاشان ر ا در برمی گیرند و از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

جوادی با تأکید بر همکاری همه دستگاه ها و نهادهای شهرستان کاشان برای برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان یاد آور شد: یکی از برنامه های جدید فرهنگی امسال این مراسم برگزاری مسابقه عکس مشهد اردهال در دو بخش عکاسان حرفه ای و غیر حرفه ای و اهدای جوایزی به بهترین عکس های این مراسم است.  

 

وی در ادامه گفت: تسهیلات لازم برای خبرنگاران و عکاسان رسانه ها جهت پوشش خبری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال در دومین جمعه از مهرماه امسال از سوی کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی این مراسم انجام شده است.  

 

جوادی با اشاره به این که انتظار می رود این مراسم سنتی و مذهبی امسال نیز مانند سال های قبل با شکوه و معنوی برگزار شود گفت: کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی در کنار کارهای دیگری که در آستان انجام می  شود افزون بر فعالیت های فرهنگی کار اطلاع رسانی است این مراسم معنوی که در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفته است بر عهده دارد.

 

به گفته وی، کار تبلیغات و این رویداد مهم، یک سری اقدامات و زمینه هایی را از قبل مطلبد که برای برگزاری هرچه باشکوه تر برگزارکردن این مراسم باید در طول سال و در آستانه مراسم انجام شود تا انعکاس ملی و جهانی داشته باشد.

 

 مسؤول کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فرمانداری ویژه کاشان گفت: افتتاح و بهره برداری از فیبرنوری آستان مقدس علی بن باقر(ع) گام مهمی بود که در راستای تبلیغات و اطلاع رسانی این رویداد ملی به بهره برداری رسید.  

 

جوادی یاد آور شد: فراهم کردن تسهیلات لازم برای پوشش خبری خبرنگاران و عکاسان در این مراسم، یکی از وظایف دیگر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی است که باید به شکل احسن انجام شود.

 

شایان ذکر است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی از سوی مردم فین کاشان در یک ‌هزار و 316 سال قبل است./1307/202/ب1

ارسال نظرات