۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۹۰۱۸۶
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی:

نا امیدی از مغفرت خداوند جایگاهی در مبانی دینی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علیمه قم با بیان این‌که نا امیدی تنها گناهی است که خداوند از آن را نمی آمرزد، گفت: در روزهایی همچون روز عرفه ندایی در قلب برخی از مؤمنان نجوا می‌شود که خداوند این گناهان سنگین تو را نمی‌بخشد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی، عصر امروز در مراسم دعای عرفه که در آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه انسان همواره باید در زندگی مراقب مکر و حیله شیطان باشد، اظهار کرد: در روزهایی همچون روز عرفه ندایی در قلب برخی از مؤمنان نجوا می‌شود که خداوند این گناهان سنگین تو را نمی‌بخشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اینگونه نداها از جانب شیطان است و مؤمنان باید مراقب این حیله‌های شیطانی باشند، ابراز داشت: امام علی(ع) فرمودند «یکی از دسیسه های مهم شیطان این است که بندگان را از بخشش خداوند نا امید کند».

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه یکی از گناهان کبیره که امامان معصوم علیهم الاسلام دوری از آن را مورد تأکید قرار داده‌اند این است که انسان نباید از بخشش خداوند نا امید باشد.

 

وی با بیان اینکه بدتر از اصل گناه ناامیدی از بخشش آن است، اظهار داشت:خداوند در آیه 7 سوره غافر می‌فرماید«الَّذینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذینَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبیلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحیمِ».

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه که صریح این آیه شریف می‌فرماید مقرب ترین فرشتگان حاملان عرش الهی برای مؤمن طلب آمرزش می کنند، ابراز کرد: در سوره بقره آیه 22 خداوند چنین مَحبت خود را به بندگانش نشان می‌دهد«الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ».

 

وی با اشاره به ترجمه ظاهر آیه که می فرماید«همان خدایی که زمین را برای شما بساطی گسترده و آسمان را بنایی برافراشته قرار داد و از آسمان آبی به صورت باران و برف و تگرگ فرود آورد و به وسیله آن از میوه ها برای شما روزی بیرون آورد پس برای خداوند شریکانی قرار ندهید در حالی که می دانید آنها قدرت این آفرینش و اعطاء روزی را ندارند»، تصریح کرد: این آیه به ما میفهماند که خداوند متعال به پیامبراکرم(ص) می‌فرماید که ای پیامبر من به بندگان من خبر بده که من بخشنده و مهربان هستم.


استاد حوزه علنمیه قم با بیان اینکه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه شیوه توبه کردن را به ما آموخته است، گفت: دعای31 صحیفه سجادیه دعای توبه است و در یکی از زیبارترین فرازهای این دعا امام سجاد(ع) می فرماید«خدایا تو به آنچه من کرده‏ام داناترى پس بیامرز براى من آنچه را که مى‏دانى و بازگردان مرا به قدرت خود به آنچه دوست دارى».

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه در روایتی در کتاب شریف کافی آمده است که خداوند متعال فرموده است هر گناهی می‌بخشم به جز آن زمانی که بنده من روی از من برگرداند، عنوان کرد: امام سجاد(ع) نیز در فرازی دیگر از دعای توبه چنین می فرماید«خدایا هر بنده که بسوى تو باز گردد و حال آنکه در علم غیب تو شکننده توبه و بازگردنده به گناه و خطاى خویش باشد. پس من بتو پناه مى‏برم از آنکه مانند او باشم. پس توبه مرا چنان توبه‏اى قرار ده که پس از آن به توبه‏اى محتاج نباشم: توبه‏اى که موجب محو گناهان گذشته و سلامت از گناه در بقیه ایام عمر باشد».


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روز عرفه اعمالی دارد، گفت: اعمال امروز یک نماز دو رکعتی مخصوص به خود را دارد؛ اما عمل دیگری است که همیشه می‌توان انجام داد آنهم نماز توبه که به نام نماز امیرالمؤمنین مشهور است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه در منابعی دینی آمده است که هرکس این نماز را بخواند همه گناهانش آمرزیده می‌شود، گفت: این نماز همانند نماز صبح دو رکعتی است با این تفاوت که در هر رکعت بعد از سوره 50 بار سوره توحید باید خوانده شود./921/پ202/ی

ارسال نظرات