۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۹۴۴۹۸
کارشناس مسائل دینی حوزه علمیه قزوین:

مبلغان و مداحان تنها به جنبه‌های احساسی قیام عاشورا بسنده نکنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی حوزه علمیه قزوین با انتقاد از رویکرد برخی از مداحان و مبلغان که تنها به جنبه‌های احساسی قیام عاشورا بسنده می‌کنند، گفت: برخی با اضافه کردن روایاتی جعلی و دروغین تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن احساسات مخاطبان را تحریک و گریه آنها را دربیاورند که این برداشت غلطی است، چرا که هدف از قیام عاشورا زنده نگه داشتن دین پیامبر اکرم(ص) و روشنگری است.
محمد حسين خاکساران

محمدحسین خاکساران، کارشناس دینی مرکز مشاوره و پاسخگویی به سؤالات قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به علل اقامه عزا برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: بعد از گذشت بیش از 1300 سال از واقعه جانسوز قیام امام حسین(ع) باید به بررسی علل ماندگاری و تاکید بر اقامه عزا در طول تاریخ پرداخت.

 

وی هدف و آرمان امام حسین(ع) را رمز ماندگاری نهضت عاشورا عنوان کرد و افزود: بی‌شک اگر تمام انسان‌هایی که مخالف ظلم و فساد هستند قیام امام حسین(ع) را مطالعه کنند شیفته و عاشق واقعی این امام شهید خواهند شد.

 

کارشناس مسائل دینی حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: باید همه ما بدانیم چرا امام حسین(ع) حاضر شد در این مسیر با خاندان، زنان، کودکان و انصار خود وارد شود. هدف از این حرکت چه بود و امام برای چه کار مهمی اینچنین حاضر به از خودگذشتگی شدند.

 

شناساندن و روشن کردن چهره ظلم و فساد یکی از علل قیام حسینی است

این استاد دانشگاه با بیان این‌که امام حسین(ع) با دانستن این نکته که در این راه کشته خواهند شد، عنوان کرد: امام حسین(ع) به سبب شناساندن و روشن کردن چهره ظلم و فساد حاضر شد تا در این راه قدم بردارد و عزیزترین های خود را فدای زنده نگه داشتن دین جدش کند.

 

خاکساران ادامه داد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسیر حرکت خود با روشنگری و ایراد خطبه های بسیار تلاش کردند تا همگان را با علت قیام خود آشنا کنند.

 

کارشناس مسائل دینی حوزه علمیه قزوین با تأکید بر اینکه یزیدیان هر زمان را می‌توان با انطباق ویژگی‌های چهره یزید زمان امام حسین(ع) شناخت گفت: جنایات و ظلم‌های یزیدیان با کمی بررسی در اذهان افراد شناخته خواهد شد. از این رو ظالمان کنونی با تحلیل و بیان واقعیات نهضت عاشورا به شدت مخالف هستند و از آن وحشت دارند.

 

وی تاکید کرد: قیام حضرت اباعبدالله(ع) باید به عنوان یک شاخص و ملاک همواره زنده باشد تا چهره ظلم و نفاق نیز برای همه نسل‌ها قابل شناسایی باشد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این‌که وظیفه امام زمان وقت این است که در هر دوره‌ای برای جلوگیری از انحراف قیام کند اگر چه بداند نتیجه قیام شهادت و کشته شدن است. چرا که اگر چه ممکن است این اتفاق در وهله اول شکست جلوه داده شود اما در تاریخ وسیله آگاهی و بینش افراد خواهد شد و نسل‌های مختلف از آن جهت روشنگری و بصیرت‌افزایی استفاده خواهند کرد.

 

خاکساران با انتقاد از رویکرد برخی از مداحان و مبلغین که تنها به جنبه‌های احساسی قیام عاشورا بسنده می‌کنند گفت: برخی از مداحان و مبلغین با اضافه کردن موارد و روایاتی جعلی و دروغین که در دنیای واقعیت رخ نداده تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن احساسات مخاطبان را تحریک و گریه آنها را در بیاورند و در صورت وقوع خود را مداح و یا مبلغ خوبی قلمداد می‌کنند که این برداشت غلطی است.

 

وی ادامه داد: این برداشت غلطی است که تمام نهضت عاشورا را در جنبه‌های احساسی ببینیم چرا که هدف از قیام عاشورا زنده نگه داشتن دین جدش و روشنگری است.

 

دهه اول محرم بهترین زمان برای بیان واقعیات و احیاء امر به معروف و نهی از منکر است

مشاور مرکز پاسخگویی به شبهات قزوین با اشاره به دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف مهم قیام حسینی خاطرنشان کرد: بی شک یکی از مهمترین عاملان روشنگری برای شناخت حق و باطل این فریضه مهم است که باید احیاء شود و از مظلومیت خارج شود.

 

وی خطاب به مبلغان و مداحان گفت: دهه اول محرم بهترین زمان برای بیان واقعیات و احیاء امر به معروف و نهی از منکر است که باید توسط وعاظ و مبلغین مورد توجه قرار بگیرد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر آحاد مردم با این فریضه اشنا شوند و آن را در زندگی خود به کار برند دیگر فساد و فحشایی نیز وجود نخواهد داشت. چرا که بیشتر مفسده هایی که در حال وقوع است به سبب غفلت ما از این فریضه های واجب که جزء فروع دین نیز می باشند است.

 

کارشناس مسائل دینی حوزه علمیه قزوین با تاکید بر نقش امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: توسعه و قوام دین در این دو اصل مهم نهفته است که اگر همچنان مغفول قرار بگیرد بی شک دیگر اصول دین نیز دچار تزلزل خواهد شد.

 

خاکساران در پایان با توصیه به وعاظ و مداحان و مبلغان گفت: باید این اصل مهم برای عموم مردم تبیین شود چرا که با ترک آن فساد نیز فراگیر خواهد شد./955/302/ب2

ارسال نظرات