۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۳
کد خبر: ۲۹۷۵۴۴
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه امام رضا:

فتنه انگیزی و آمیختن حق و باطل، تخصص گفتمان یزیدی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گلستانی گفت: در تاریخ نقل شده در زمانی که سپاه ابن زیاد عازم حرکت به سمت صحرای کربلا و جنگ با امام حسین (ع) بود، در آغاز حرکت عمربن سعد خطاب به لشکریان می گوید؛ ای سپاهیان خدا، بر مرکب هایتان سوار شوید و به سمت بهشت بتازید.
نهاد رهبري در دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام گلستانی در مراسم عزاداری شب شام غریبان اباعبدالله (ع) که در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار شد، گفت: در عاشورای سال 61 هجری امام حسین (ع) و یارانش در برابر یزید و یارانش ایستادند و به شهادت رسیدند اما روح کربلا فراتر از جنگ دو شخصیت تاریخی است. کربلا میدان تقابل گفتمان حسینی در برابر گفتمان یزیدی و در یک کلام تقابل تمام جبهه حق در برابر تمام جبهه باطل بود.

 

فتنه انگیزی و آمیختن حق و باطل به هم، تخصص گفتمان یزیدی است

حجت الاسلام گلستانی به توصیف گفتمان یزیدی در زمان عاشورا پرداخت و اظهار داشت: در تاریخ نقل شده در زمانی که سپاه ابن زیاد عازم حرکت به سمت صحرای کربلا و جنگ با امام حسین (ع) بود، در آغاز حرکت عمربن سعد خطاب به لشکریان می گوید «یا خَیلَ الله أرکبی وَ إلی الجَنَّه أبشِری» یعنی ای سپاهیان خدا، بر مرکب هایتان سوار شوید و به سمت بهشت بتازید.

 

وی افزود: در روایتی از حمید بن مسلم می خوانیم که چند نفر از لشکریان عمرسعد از زُهّاد و چهره های شاخص مذهبی در زمان خود بوده اند. آن ها در عصر عاشورا که امام حسین (ع) خود به میدان جنگ آمده بود، وضو گرفته و با نیت قُربَهً إلی الله به مصاف امام زمان خود می روند. حمید بن مسلم نقل می کند که این افراد درحالی با امام حسین (ع) می جنگیدند که جای پینه عبادت بر پیشانی آنها بود.

 

فتنه، خواص را منفعت طلب و مردم را سردرگم می کند

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه امام رضا (ع) جامعه اسلامی در زمان امام حسین (ع) را فتنه زده خواند و تصریح کرد: فتنه زدگی جامعه اسلامی در زمان حضرت سیدالشهدا (ع) از بی توجّهی خواص ناشی می شد. یزید به عنوان حاکم جامعه اسلامی و جانشین پیامبر خدا (ص) آشکارا تارک الصّلاه بود، شراب می خورد، قمار می کرد و از مفاسد علنی ابایی نداشت. در وضعیتی که باطل تا این اندازه بر خواص واضح بود و همه آنها حقانیت امام حسین (ع) را قبول داشتند، هیچ کس حاضر به یاری قیام نشد.

 

وی با اشاره به یکی از سخنرانی های رهبرمعظم انقلاب گفت: ایشان در یکی از سخنان خود همین موضوع را تشریح می کنند و می گویند هیچ کدام از شخصیت های شاخص هم عصر با امام حسین (ع) حاضر به همراهی حضرت و یاری قیام نشد. درحالی که همه بر حقانیت امام اذعان داشتند، روحیه دنیا طلبی و حفظ قدرت و منفعت باعث شد تا هیچکدام حاضر نشوند به قیمت ازبین رفتن موقعیت اجتماعی خود، امام زمانشان را یاری کنند.

 

حجت الاسلام گلستانی خاطرنشان کرد: ازجمله ویژگی های گفتمان یزیدی آن است که ضمن سرگرم کردن خواص به منفعت طلبی های شخصی و حزبی، جامعه اسلامی را دچار فتنه کرده و توان تصمیم گیری درست و شناخت حق را از عموم جامعه سلب می کند. در این شرایط، باطل به راحتی به قدرت می رسد و جامعه اسلامی به خاطر فتنه زدگی و خواص به خاطر حفظ منافع دنیوی قادر به حق طلبی و احیای دین نیستند.

 

تفاوت گفتمان حسینی با گفتمان یزیدی در تفاوت نیت هاست

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه امام رضا (ع) به توصیف ویژگی های گفتمان حسینی در زمان عاشورا پرداخت و اظهارداشت: تفاوت های گفتمان حسینی با گفتمان یزیدی به وسیله رفتارهای متفاوتی که در روز عاشورا از دوطرف دیده می شود، قابل تشخیص است.

 

وی تصریح کرد: در شرایطی که یزید ازمیان برداشتن حسین بن علی (ع) را به منزله نجات تخت سلطنت خود می داند و به نیت حفظ قدرت با امام حسین (ع) وارد جنگ می شود، حضرت سیدالشّهدا (ع) برای رضای خدا و به نیت هدایت امّت وارد کربلا شده اند. زمانی که لشکر عمرسعد به قصد یافتن غنیمت جنگی خیمه های امام زمانشان را غارت می کنند، زینب کبری (س) در کنار پیکر سیدالشّهدا (ع) رو به آسمان می گوید «اَللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذَا القُربان». در اینجا، تفاوت در نیّت ها به وضوح قابل مشاهده است.

 

اِنَّ الحُسَین مِصباح الهُدی وَ سَفینَه النِّجاه

حجت الاسلام گلستانی در تأیید گفته یکی از طلاب حاضر در جلسه که به نقلی از آیت الله محی الدین حائری شیرازی اشاره کرده بود، گفت: اینکه «اِنَّ الحُسَین مِصباح الهُدی وَ سَفینَه النِّجاه» حقیقتی درباره ذات امامت حضرت سیدالشّهداست. شب عاشورا حضرت می فرماید «اَنتُم فی حِلٍّ» و یارانش را در انتخاب آزاد می گذارد تا به عنوان اتمام حجّت، هیچ منافق و بدکاری در میان یارانش باقی نماند و اصحاب عاشورا همگی از پاکان و مخلصان باشند.

 

وی افزود: در روز عاشورا حضرت فریاد «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی» و«هَل مِن مُعینٍ یُعینُنی» سر می دهند و با این فریاد امام نیز افرادی همچون حُرّ ریاحی به صف یاران امام ملحق می شوند و به سعادت می رسند. درواقع، «اَنتُم فی حِلٍّ» برای آن بود که منافقی درمیان یاران باقی نماند و «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی» برای آن بود که مؤمنی میان دشمنان نماند.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه امام رضا (ع) در انتها تصریح کرد: حکمت متعالیه الهی در آن بود که امام سجاد (ع) در روز عاشورا به شدت بیمار باشند تا به خاطر این ضعف، جان ایشان حفظ شده و سلسله امامت و هدایت از نسل ایشان ادامه پیدا کند. اگرچه قصد دشمن آن بود که عاشورا در کربلا دفن شود اما به واسطه روشنگری های امام سجّاد (ع) و حضرت زینب (س) چراغ هدایتگری امام حسین (ع) تا ابد در حافظه تاریخ روشن ماند.

 

وی گفت: ان شاء الله خداوند متعال پرتویی از انوار هدایت این مِصباحُ الهُدی را بر وجود ما بتاباند و ما را از شیعیان و پیروان راستین آن حضرت قرار بدهد./863/202/ب1

ارسال نظرات