۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۵
کد خبر: ۲۹۷۵۴۵
استاد فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد:

ولایت ارزشمندترین نعمت الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نقی زاده گفت: در میان همه نعمت‌ها، نعمت ولایت باارزش ترین نعمت و در عین حال سخت ترین تکلیفی است که خدا بر دوش بندگانش قرار می دهد.
ولايت فقيه

حجت الاسلام نقی زاده استاد فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، در حاشیه مراسم عزاداری دهه اول محرّم که در محل حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار می شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: خداوند متعال نعمت های زیادی را به بندگانش عطا کرده است اما ارزش این نعمت ها باهم برابر نیست.

 

ولایت، ارزشمند ترین نعمت الهی است

وی ادامه داد: بعضی از نعمت ها بسیار گران سنگ تر از سایرین هستند و طبیعتا هزینه ای که لازم است انسان به جهت قدردانی و شکرگزاری آن بپردازد، بیشتر خواهد بود. در میان همه، نعمت ولایت باارزش ترین نعمت و در عین حال سخت ترین تکلیفی است که خدا بر دوش بندگانش قرار می دهد.

 

حجت الاسلام نقی زاده با اشاره به آیه پایانی سوره تکاثر اظهار داشت: با توجّه به آیه شریفه «ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعیم»، منظور از نعیم همان نعمت ولایت است. از علم لغت نیز درمی یابیم که نعیم در اینجا بر نعمتی بسیار بزرگ و بلندمرتبه دلالت می کند که این نیز شاهد دیگری بر عظمت نعمت ولایت است.

 

در تاریخ اسلام، هرجا که امت اسلامی در شناخت امام دچار اشتباه شده، ضربه خورده است

استاد فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، با ذکر ده مورد از حقوقی که خداوند بر انسان ها دارد، گفت: نخستین حق پروردگار، حق معرفت و شناخت امام است و پس از آن، حق مودّت، حق تسلیم در برابر اولیای خدا، حق اطاعت و مرجعیت، حق زیارت و تکریم، حق توسل و توجّه و حق احیای امر مطرح می شود.

 

وی در توضیح سخنان خود خاطرنشان کرد: در واقع حقوق پروردگار مشتمل بر این ده عنوان است ـ «تِلکَ عَشرَهٌ کامِلَه» ـ که حق اولی در این بین، حقّ شناخت امام است. در تاریخ اسلام، بیشترین آسیب هایی که امت اسلامی به خود دیده است، از بی بصیرتی در تشخیص امام برحق حاصل شده و سقیفه نیز به عنوان نخستین نقطه لغزش جامعه اسلامی، در همین گردنه دچار انحراف شده است.

 

ریاست سابق دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن یادآوری ماجرای کربلا اظهار داشت: حق بزرگ امام به عنوان پیشوا و بانی هدایت جامعه به این دلیل سنگین و لازم الاطاعه است که نعمت گران سنگ ولایت و هدایت در وجود آنها متبلور شده است. وقتی این حق، روشن و این معرفت حاصل شود، شیعیانی به وفاداری یاران امام حسین (ع) در کربلا متولّد خواهند شد.

 

بی بصیرتی بیماری رایج و فراگیر تاریخ اسلام بوده است

حجت الاسلام نقی زاده، بی بصیرتی و عدم توانایی شناخت ولی را یک بیماری رایج و همه گیر خواند و تصریح کرد: حتی در زمانی که امیرالمومنین (ع) به عنوان خلیفه جامعه اسلامی حضور داشتند، بسیاری از مردم هنوز به امامت و ولایت حضرت علی (ع) ایمان نداشتند و فقط ایشان را به عنوان خلیفه جامعه قبول می کردند. در واقع، شیعیان واقعی حضرت از دایره حضرت فاطمه (س)، سلمان، مقداد، عمار و ابوذر خارج نبود و تعداد آنها نیز از انگشتان دست تجاوز نمی کرد.

 

وی گفت: بحران بی بصیرتی و عدم توانایی شناخت ولی یک بیماری رایج و فراگیر بود که عوارض آن تا مدتها مسلمانان را زمین گیر کرد. به همین خاطر هم دوازده هزار نفر ابتدا نامه دعوت برای امام حسین (ع) فرستادند اما بعدها با کوچکترین فتنه، امام زمان خود را به قتل می رسانند.

 

جریان غلوّ و جریان تقصیر، دو معضل جامعه امروز ما هستند

رییس اسبق دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به حدیثی از امیرمومنان (ع) اظهار داشت: به موازات آنهایی که با بی بصیرتی، جایگاه امام زمان خود را تشخیص ندادند و گمراه شدند، عده ای بودند که ظرفیت هضم شأن و منزلت ائمه معصومان (ع) را نداشتند و با غلوهای خود، جایگاه امامت را تا الوهیت بالا بردند. اینها هم مشابه بی بصیرت ها، جزو مطرودین و ملعونین درگاه اهل بیت (ع) بودند.

 

وی افزود: حضرت علی (ع) می فرمایند «هَلَکَ فیهِ رَجُلان مُحِبٌّ غال وَ مُبغِضٌ قال». یعنی دو گروه در مواجه با موضوع امامت و ولایت  گمراه شدند؛ عدّه ای که با طرفداری های تند و کورکورانه خود زمینه بزرگنمایی و غلو را فراهم کردند و عده ای که با بی بصیرتی و لجاجت ورزی های بی فایده، به فضل شناخت امام زمان نرسیدند. امروزه نیز، وجود جریان غلوّ و جریان تقصیر دو معضل بزرگ جامعه ماست.

 

حجت الاسلام نقی زاده تصریح کرد: البته کسب معرفت را نباید فقط در کتاب ها جستجو کرد و در واقع، سر سپردن در مسیر امام و اطاعت از ولی می تواند راه سلوک و تعالی را کوتاه کند؛ همان طور که شهید عبدالحسین برونسی از طریق شناخت امام، بصیرت ورزی و اطاعت از ولایت راه حق را پیدا کرد و به مقصود رسید.

 

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: در جوامع شیعی امروز، اگر با تندروی و افراط جلوتر از رهبری حرکت کنیم و یا با بی بصیرتی از حمایت رهبری عقب بمانیم، به هرصورت هلاک خواهیم شد. ان شاء الله بتوانیم با استفاده صحیح از نعمت بصیرت، به شناخت درستی از امام زمان خود برسیم و در زمره شیعیان حضرت مهدی (عج) و یاوران رهبرمعظم انقلاب جای بگیریم./863/302/ب1

ارسال نظرات