۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۹۸۲۸۳
استاد حوزه و دانشگاه

بزرگ‌ترین خدمت به اسلام آسیب‌شناسی و آسیب زدایی از مجالس عزاداری است

خبر گزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مجالس عزاداری در طول تاریخ منشأ روشنگری و رهیابی به حقیقت بوده است، گفت: بزرگ‌ترین خدمت به اسلام آسیب‌شناسی و آسیب زدایی از مجالس عزاداری است.
آسيب شناسي عزاداري

خانم فاطمی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با آسیب شناسی مجالس عزاداری و آسیب زدایی از آن گفت: یکی از آسیب‌هایی که به شدت متوجه فرهنگ عاشورا است، آسیبی است که از راه تغییرات زمانه به وجود می آید از آنجا که فرهنگ عاشورا و عزاداری سنتی اجتماعی در درون جامعه شیعی است به ناچار ممکن است با تحول زمانه تغییر پذیرد.

 

وی در ادامه بیان داشت:گاه خواسته و ناخواسته این مجالس با آسیب‌هایی همراه شده است که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خود خارج کرده و بلکه اصل عزاداری حسینی را زیر سؤال برده است.

 

فاطمی تصریح کرد: آسیب شناسی مجالس عزاداری و آسیب زدایی از آن بزرگ‌ترین خدمت به اسلام و تداوم آن است، در این راستا آگاه کردن عزاداران و آسیب‌ها و راه‌های مبارزه با آن وظیفه‌ای است که بر عهده روحانیان و مبلغان دینی نهاده شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت:باید اذعان کرد که در دهه‌های اخیر برخی عزاداری ها از محتوای غنی عاشورایی تهی شده است چرا که فلسفه عزاداری و سوگواری امام حسین و مرور درس ها و پیام های عاشورا مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

وی افزود: بیان آموزه‌های عاشورا از سوی روحانیان مقدمه‌ای برای جمع شدن مردم برای سینه‌زنی مبدل شده است.

 

این استاد حوزه ادامه داد: تحریفات در قیام عاشورا از آسیب‌های جدی است که مجالس عزاداری را تحت‌الشعاع قرار داده است و گاه محتوای اصلی آن را زیر سؤال می برد.

 

وی در پایان افزود: این تحریفات گاه در قالب سخنرانی و کلمات است و گاه در قالب شعر بروز می کند، این تحریفات تا جایی پیش رفته است که حماسه عظیم عاشورا گاه تا حد کشته شدن برای شفاعت از گناهکاران امت معرفی شده است./9705/302/ب2

ارسال نظرات