۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۱۵۴
استاد روانشناسی دانشگاه:

همه شاخصه های تربیتی زندگی برتر در نهضت عاشورا وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: ما نباید این نگرش را داشته باشیم که عاشورا فقط یک مراسم مذهبی و فرصتی برای رسیدن به ثواب است؛ هرچند که صد البته اجر عزاداری سیدالشهدا شگفت انگیز و عظیم است اما باید بدانیم که عاشورا و محرم یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه می توانند از آن بهره ببرند.
دكتر محسن اصغري نكاح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محسن اصغری نکاح روانشناس و استاد دانشگاه فردوسی مشهد، در همایش پیاده روی اربعین از منظر روانشناسی و تربیتی که به همّت انجمن های علمی این دانشگاه درمحل سالن همایش های دانشکده روانشناسی برگزار شده بود، گفت: پیاده روی اربعین بهترین فرصت برای جامعه اسلامی است تا نسل جوان خود را با تربیتی حسینی آشنا کند.

 

امام حسین (ع) متعلّق به همه بشریت است

اصفری نکاح امام حسین (ع) را متعلّق به همه بشریت دانست و اظهارداشت: باید بدانیم امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت است. میگویند روزی یک ارمنی در یکی از محله های تهران به قصد عزاداری وارد دسته زنجیرزنی امام حسین (ع) شد. از او پرسیدند اینجا چه میکنی؟ گفت پیامبرمان یکی نیست، حسین مان که یکی است.

 

وی افزود: امام حسین (ع) در روز عاشورا رو به سپاه ابن زیاد می فرماید « إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم». خطاب این گفته فقط سپاه عمرسعد نیست بلکه روی صحبت امام با همه وجدانهای بیدار و برای همه بشریّت درتمام طول تاریخ است.

 

همه شاخصه های تربیتی زندگی برتر در نهضت عاشورا وجود دارد

استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: خانواده ها باید توجه داشته باشند که اگر می خواهیم برخی از آسیب های اجتماعی و فردی در خانواده و همچنین برای جوانان اصلاح شود، باید از این ماه استفاده کنیم. در قیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن ایثار و ازخودگذشتگی، عرفان، دعا و مناجات،  ظلم ستیزی و یاری کردن مظلوم و آنچه که به عنوان شاخصه های زندگی متعالی می شناسیم، وجود دارد و می تواند به کودکان و نوجوانان دیدگاهی بدهد که به جای مشغول شدن به اهداف پوچ، آینده خود را با انگیزه های ارزشمند و والا بسازند.

 

وی ادامه داد: این فرهنگ می تواند در شغل، درس، مسائل اجتماعی و فرهنگی و تشکیل خانواده در آینده به آن ها کمک کند. درنتیجه خانواده ها و متولّیان برگزاری مجالس عزا ازجمله سخنرانان و ذاکرین اهل بیت باید نسبت به نکات تربیتی مربوط به جوانان در این ایام حساس باشند. 

 


محرم یک فرصت تربیتی بی نظیر است

اصغری نکاح سراسر ماه محرم و صفر را مملو از فرصت های تربیتی خواند و تصریح کرد: باید بدانیم که محرم و مراسم عزاداری این ایام یک فرصت تربیتی برای خانواده ها، کودکان و جامعه است. برای استفاه حداکثری از این فرصت تربیتی بزرگ لازم است قبل از محرم آماده شد و کودکان را آماده کرد. در مراسم عزاداری باید تلاش کنیم و بعد از آن هم مراقب باشیم آثار تربیتی به دست آمده حفظ شود.

 

وی تاکید کرد: ما نباید این نگرش را داشته باشیم که عاشورا فقط یک مراسم مذهبی و فرصتی برای رسیدن به ثواب است ـ هرچند که صد البته اجر عزاداری سیدالشهدا شگفت انگیز و عظیم است ـ اما بلکه باید بدانیم که عاشورا و محرم یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه می توانند از آن بهره ببرند.

 

محرم منبع جوشان هویت دینی است

استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد هویت دینی را لازمه شیوه های تربیتی خواند و گفت: یکی از مسائلی که ما برای آرامش روان و تشکیل ساختار شخصیتی لازم داریم، هویت دینی و اسلامی است. متأسفانه شیوه هایی که امروزه در جامعه ما به منظور ساختاردهی به شخصیت جوانان مرسوم است، همگی برگرفته از نظریه های تربیتی اندیشمندان و روانشناسان غربی است.

 

وی افزود: باید به جای استفاده از کتابهای روانشناسی بیگانه که هیچ تطابق و هماهنگی با فرهنگ اسلامی ما ندارد، از الگوهای نهضت امام حسین (ع) استفاده کنیم. محرم منبع جوشان هویت دینی است و اگر بتوانیم در کودکان یک هویت اسلامی و حسینی ایجاد کنیم ، احساس شایستگی و هویت مذهبی در جوان بوجود می آید؛ یعنی با عزاداری اصیل و حکمت آمیز، جوانان خود را متعلق به مجموعه ای از ارزش ها و باورهای متعالی می دانند که سید و سالار شهیدان و اصحاب ایشان نمونه های بارز و الگوهای عملی چنین باورهایی هستند. 

 

اصغری نکاح در پایان خاطرنشان کرد: اگر شیوه نامه تربیت حسینی در مراکز آموزشی و در سطح خانواده ها پیاده سازی شود، جوانان خود را با گروه مرجعی می سنجند که ارزش های متعالی آن، تحسین و ستایش هر انسان آزاده ای را بر می انگیزد و این هویت نه تنها به جوانان در مسیر بزرگ شدنشان اهداف و آرمانهای ارزشمندی می بخشد، بلکه داشتن هویت یک بچه مذهبی و بچه هیأتی می تواند جنبه پیشگیرانه داشته و جوان را از ورود به برخی زمینه های آسیب آفرین نیز حفظ کند./863/202/ب3

ارسال نظرات