۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۳۰۷۰۹۲
کارشناس مذهبی:

پیامبر و ائمه اطهار را به عنوان الگو به فرزندانمان بشناسانیم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قریشی پیامبر اکرم (ص) را بهترین الگوی بشر دانست و گفت: زن و عطر و نماز سه محبوب پیامبر(ص) بودند که آرامبخش هستند، کودکان و نوجوانان از کسانی که محبوبشان باشند و نسبت به آنان شناخت داشته باشند الگو می گیرند، ما باید برای فرزندانمان به معرفی و ایجاد زمینه شناخت و محبت پیامبر(ص) و ائمه اطهار بپردازیم.
حجت الاسلام سيد محمد کاظم قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد کاظم قریشی، کارشناس مذهبی امشب در مراسم عزاداری به مناسبت 28صفر که در مسجد امام هادی(ع) شاهین شهر برگزار شد، گفت: در قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) به عنوان الگوی نیکو معرفی شدند، کودکان و نوجوانان از کسانی که محبوبشان باشند و نسبت به آنان شناخت داشته باشند الگو می‌گیرند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه فرزندان ما از شخصیت های کارتونی که در ماهواره ها می‌بینند الگو می گیرند، اما اگر ما برای فرزندانمان به معرفی و ایجاد زمینه شناخت و محبت ائمه اطهار بپردازیم  دیگر شخصیت هایی مثل مرد عنکبوتی و الگو نمی شوند، مقام معظم رهبری دلیل عدم استقبال مردم از عروسک های ملی دارا وسارا را شناخته نشدن این شخصیت ها دانستند، کودکان و نوجوانان وقتی شناخت و محبت نسبت به شخصیتی داشته باشند او را الگو قرار می دهند.

 

نماز، عطر و زن سه محبوب پیامبر اسلام(ص) از دنیا بودند

کارشناس مذهبی افزود: رسول اکرم(ص) فرمودند: «من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم و آن سه چیز زن و عطر و نماز است»، دلیل علاقه پیامبر(ص) به این سه چیز و این که این سه مورد در کنار هم آمده را از سه دیدگاه ارزشی و عرفانی و آرامش بخشی می توان بررسی کرد.

 

حجت الاسلام قریشی در ادامه بیان داشت: از دیدگاه ارزشی، در زمان جاهلیت دختر را زنده به گور می کردند و هیچ ارزشی برای دختر قائل نبودند و از طرفی در طول تاریخ به زن به عنوان یک کالا نگاه شده و از او سوء استفاده شده است، پیامبر(ص) برای اینکه مقام و ارزش زن را بالا ببرد آن را در کنار نماز به کار برد.

 

وی افزود: اگر بخواهیم دیدگاه عرفانی آن را بررسی کنیم باید گفت که نماز معراج مومن است، بهترین راه برای صحبت با خدا و رشد و تعالی انسان است، زن هم موجب رشد و کمال انسان است، از اخلاق انبیا حب النساء است، بعضی از اولیای خدا همسرخوب داشتند و بعضی مانند حضرت نوح همسر ناسازگار داشتند.

 

کارشناس مذهبی ابراز داشت: همانطور که نماز موجبات رشد و کمال را در انسان فراهم می کند زن هم موجب رشد و کمال انسان است چه سازگار و خوب باشد و چه ناسازگار وبد باشد، همسر خوب وسازگار باعث می شود انسان سریع ترقی کند و به کمال برسد، کسی که همسر ناسازگار دارد اگر با او مدارا و سازش کند در این صورت نیز به رشد و کمال می رسد که البته آن هم بستگی به مرد دارد که بتواند با زن ناسازگار بسازد.

 

حجت الاسلام قریشی در ادامه گفت: از دیدگاه آرامش بخشی، خداوند در قرآن کریم می فرماید: از نشانه های الهی این است که همسری از جنس خودتان برای شما خلق کردیم»، یکی از مواردی که برای شما آرامش بخش است همسرانتان هستند.

 

 وی ابراز داشت: در جای دیگر خداوند می فرماید «الا بذکرالله تطمئن القلوب»، با ذکر و یاد خدا قلوب آرامش می گیرد و یکی از مصادیق ذکر، نماز خواندن است، نماز از آن جهت که از مصادیق ذکر است آرامش بخش است و زن نیز چون خدا فرموده اند موجب آرامش است.

 

کارشناس مذهبی در پایان اظهار داشت: در مورد آرامش بخشی عطر هم باید این نکته را متذکر شویم که همانطور که موسیقی های  مختلف انسان را در شرایط مختلف قرار می دهد، مثلا موسیقی آرام جو آرام ایجاد می کند و موسیقی تند و مهیج جو نا آرام ایجاد می کند،عطر هم به همین صورت است  و به خاطر همین پیامبر اکرم(ص) از عنبر و مشک استفاده می کردند چرا که جو معنوی و آرامی ایجاد می کند، اگر مرد و زن در خانه از عطر استفاده کنند جو آرام و عرفانی برای یکدیگر ایجاد می کنند و اگر این حالت عرفانی در نماز هم ایجاد شود ثواب نماز را دو چندان می کند. /869/202/ب2

ارسال نظرات