۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۳۰۸۲۱۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

تشریح وظایف مسؤولان با تأکید بر مفاد عهدنامه مالک اشتر/ رسیدگی به طبقه محروم و عمل به وعده‌ها

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام داودی با تأکید بر نامه امام علی(ع) به مالک اشتر گفت: بسط عدالت، توجه به مستمندان، انتخاب کارگزاران صالح، شفاف سازی، دسترسی به حاکمان، تشویق نیکوکاران، تنبیه مخالفان، اجتناب از ظلم و منت گذاری نسبت به مردم از محوهای عهدنامه مالک اشتر برای مسؤولان است.
حجت الاسلام سعيد داودي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید داودی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی همدلی و همزبانی با تأکید بر نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اظهار داشت: تحقق کامل همدلی و همزبانی با انجام هر یک از دولت و ملت به وظایف و تکالیفشان محقق می‌شود.

 

وی به تشریح مفاد عهدنامه مالک اشتر پرداخت و ابراز کرد: در این عهدنامه بیشتر به تکالیف کارگزاران و دولتمردان پرداخته شده است؛ طبیعی است که انجام صحیح و مطلوب آنها همراهی و همدلی مردم را در پی دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محورهای مبحث خود را اینگونه بیان کرد: بسط عدالت، توجه به مستمندان، انتخاب کارگزاران صالح، شفاف سازی، عدم حجاب و مانع از دسترسی به حاکمان، تشویق نیکوکاران و تنبیه مخالفان، اجتناب از ظلم و منت گذاری و مانند آن از عواملی است که می توان با مردم همراه و همدل شد.

 

محبت به مردم و عدم سوء استفاده از قدرت

وی در توضیح محور نخست نامه امام علی(ع) به مالک اشتر ابراز کرد: همراهی و محبت فوق العاده، لطف و احسان نسبت به مردم در همدلی و همزبانی دولت و ملت بسیار مهم و اثرگذار است.

 

اجتناب از ظلم به مردم و به ویژه ریختن خون بی گناهان

حجت الاسلام داودی اضافه کرد: ظلم به مردم بی گناه اثر بسیار سویی دارد و پایه های حکومت را متزلزل می کند؛ در آیات قرآن کریم نیز آمده است که اگر کسی به بندگان خدا ستم کند، خداوند متعال وی را به محاکمه می‌کشد.

 

توجه به رضایت توده مردم نه رضایت خواص

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر توجه دولت به مردم اظهار داشت: در مسائل اجرایی و شیوه حکومتی باید به عموم مردم اهمیت داده شود و به صورت معمول حکومتها به دو طبقه ثروتمند که به فکر تأمین منافع خود هستند و طبقه ای که اکثریت جامعه را تشکیل می دهد، تقسیم می‌شوند.

 

وی ادامه داد: گروه دوم که عامه مردم هستند به کشور علاقه بیشتری دارند  و اگر حاکم به طبقه دوم توجه نکند، موجب نارضایتی شده که این نارضایتی‌ها تبدیل به فریاد و شورش می‌شود؛ نارضایتی عده‌ای خواص، تأثیر چندانی بر جامعه و حکومت نخواهد داشت و در گذر زمان، این اعتراض به فراموشی سپرده می شود.

 

حجت الاسلام داودی عموم مردم را مسؤولیت پذیرتر از خواص دانست و گفت: در اطراف حاکمان افراد چاپلوسی وجود دارد که به دنبال منافع خود بوده و حاکم باید مراقب حیله های این افراد باشد؛ افراد عامه مردم نسبت به مسائل کشور احساس مسؤولیت بیشتری دارند.

 

پرده پوشی بر ضعف و کاستی‌های مردم

وی بر رسوایی کارگزاران متخلف تأکید کرد و اظهار داشت: کارگزاران خیانت کار را نباید بر کارشان سر پوش گذاشت و باید رسوا شوند؛ این در حالی است که امام علی(ع) به مالک اشتر می گوید، بر تو لازم است که اگر عیبی بر مردم آشکار شد، آن را اصلاح کنی و از آشکار کردن آن خودداری کنی.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از رسانه ملی تصریح کرد: در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شخصی که جرم‌های بزرگی مرتکب شده است را شطرنجی می کنند و اسم آن‌ها را به صورت مخفف عنوان می‌کنند.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که کارتن خواب‌های بیچاره ای که سرپناهی ندارند و از روی ناچاری آواره خیابان شده اند را بدون شطرنجی کردن، چهره‌های آنها را از صدا و سیما پخش می کنند و آبروی این افراد را در مقابل تمام مردم از بین می‌برند.

 

تشویق نیکوکاران و توبیخ بدکاران

حجت الاسلام داودی، تشویق نیکوکاران را در گسترش همدلی و همزبانی مردم با دولت مهم دانست و ابراز کرد: وقتی که مردم شاهد توبیخ بدکاران و تشویق نیکوکاران باشند، دلگرم شده و به حکومت امیدوار و اعتماد می کنند.

 

وی از برخی اقدامات دولت در تشویق مدیران انتقاد کرد و گفت: این که برای برخی مدیران دولتی که وظیفه خود را انجام داده پاداش های میلیاردی لحاظ می کنند، اما برای معلمی که با دلسوزی از حقوق و معاش زندگی خود برای موفقیت دانش آموزانش خرج می‌کند پاداشی در نظر نمیگیرند اشتباه است.

 

مجازات کارگزاران متخلف

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ثابت شدن جرم متخلفان تأکید کرد و ادامه داد: حضرت علی(ع) به مالک اشتر در قسمتی از این نامه می‌فرماید که اگر فهمیدی که فردی از کارگزارانت خیانت کرده، افرادی برای تحقیق بفرست و اگر پس از بررسی، اکثریت آنها به این خیانت اعتراف کردند و جرم وی اثبات شد، تردید به خود راه نده و ملاحظه هیچ چیز را نکن.

 

وی در ادامه به چگونگی مجازات این مجرم اشاره کرد و گفت: این مجرم باید رسوای خاص و عام شود و اموالی که در آن خیانت کرده باز پس گرفته شده و به اندازه جرمش مجازات شود؛ در این گونه برخورد کارگزار بعدی جرأت انجام این ریسک و تخلف را نمی کند و به درستی از عهده کار بر می آید.

 

رسیدگی به طبقه محروم و قشر آسیب پذیر جامعه

حجت الاسلام داودی از اخذ مالیات از افراد ناتوان جامعه انتقاد و ابراز کرد: مالیات گرفتن از افرادی که یک مغازه کوچک برای تأمین معاش خانواده دارند و یا کشاورزانی که به زحمت برای مردم جامعه تلاش می کنند، آن ها را بدبخت می کند و گرفتن مالیات از این اقشار جامعه کاملا غلط است.

 

 وی به فرار مالیاتی ثروتمندان اشاره و تصریح کرد: از صاحبان ثروت که باید از آنها مالیات گرفته شود، فرار مالیاتی می کنند؛ در واقع مالیات باید از افرادی گرفته شود که در آبادانی زندگی می‌کنند؛ در جمهوری اسلامی ایران این نکته مثبتی است که افرادی که در مناطق محروم ایجاد اشتغال می کنند تا چند سال از آنها مالیات گرفته نمی‌شود.

 

توجه ویژه به ملاقات‌های بی پرده به مردم ستمدیده

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: مردم باید به حاکمان دسترسی داشته باشند و بتوانند حرف خود را شفاف و بدون هیچ ترسی به مسؤولان منتقل کنند؛ اگر این گونه نباشد هرگز حق مظلوم گرفته نخواهد شد.

 

شفاف سازی و پاسخ گویی

حجت الاسلام داودی به شفاف سازی مسائل حکومتی از سوی مسؤولان و حاکمان تأکید و ابراز کرد: اگر کاری ناقص انجام شده و یا اشتباهی در انجام آن رخ داده است، باید به صورت شفاف به اطلاع مردم رسانده شود و از مخفی کاری باید پرهیز شود، چرا که گذر زمان آن را برملا خواهد کرد.

 

نهی از منت گذاری به مردم و عمل به وعده ها

وی در توضیح آخرین محور بحث خود از جامه عمل پوشاندن به وعده ها سخن گفت و در ادامه توضیح داد: اگر دولت کاری برای جامعه و مردم انجام داده است، به وظیفه خود عمل کرده است و منتی بر مردم نیست؛ دولت موظف است به تمام وعده هایی که به مردم داده عمل کند و در صورت بروز مشکلات، آن را برای جامعه شفاف سازی کند./840/پ202/ف2

ارسال نظرات