۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۳۱۰۵۸۶
حجت الاسلام برادران:

انسان با افراط در شوخی به منجلاب استهزاء می‌افتد

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه قرآن به شدت انسان را از مسخره کردن دیگران بر حذر داشته و استهزا را یکی از روش‌های کافران در مقابل هدایت گری پیامبران عنوان می کند، گفت: تنها استهزا مورد تأیید قرآن استهزا سران کفر و بدی است نه بدکاران.
شادي  و نشاط در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام برادران ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد با بیان اینکه انسان در زندگی خود در همه امور باید حد تعادل را نگه داشته و افراط و تفریط نکند، گفت: در شادی کردن و شوخی کردن هم وضع به همین شکل است و انسان نباید بیش از حد با دیگران شوخی کند.

 

وی افزود: فردی که زیاد شوخی می‌کند برای دیگران تشخیص جدی بودن و شوخی کردن او کار دشواری است و چنین فردی ابهت خود را در مقابل دیگران از دست می دهد؛ یکی دیگر از کارهایی که قرآن انسان را به شدت از آن منع کرده است استهزا و مسخره کردن دیگران است.

 

حجت الاسلام برادران ادامه داد: قرآن استهزا را یکی از روش‌هایی می‌داند که دشمنان در مقابل پیامبران به کار می‌گرفتند و اگر تاریخ را بررسی کنید می‌بیند از زمان حضرت نوح(ع) و پس از آن پیامبری نیست که توسط قوم خودش مورد استهزا قرار نگرفته نباشد و حضرت رسول(ص) هم از این قاعده مستثنی نبودند.

 

وی با بیان اینکه قرآن به همین دلیل انسان را به شدت از مسخره کردن دیگران منع کرده است، گفت: کلام الله می‌فرماید کسی که دیگران را مسخره می‌کند در حالی که آن گروه و دست از او بالاتر هستند کافر است و از دین خارج شده و مؤمن نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با وجود اینکه قرآن استهزا را منع کرده اما در یک مورد اجازه استهزا داده و در قرآن در سوره مسد در داستان زن ابولهب که او را هیزم کش عنوان می‌کند این استهزا در قالب طنز صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام برادران اظهار کرد: بر اساس این آیه متوجه می‌شویم که مسخره کردن بدی و سران کفار در قالب طنز کار اشتباهی نیست اما این موضوع به آن معنا نیست که ما اجازه داشته باشیم انسان‌های بدکار را هم مورد تمسخر قرار دهیم.

 

وی افزود: به جای اینکه بدکاران را مورد سرزنش و استهزا قرار دهیم بهتر است عمل بد آن‌ها یعنی دروغ، گناه و یا هر فساد دیگر ی را مورد استهزا قرار دهیم زیرا به این ترتیب زمینه حذف گناه از بستر جامعه فراهم می شود./968/پ202/ف

ارسال نظرات