۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۱۰۶۷۸
کارشناس مسائل مذهبی:

انقلاب اسلامی اصول همه پرسی اسلامی را احیا کرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که برخی اصول دموکراسی وارداتی و با فرهنگ اسلامی ما نامأنوس است اما برگزاری انتخابات مجوز شرعی دارد و به تأیید دین رسیده است، گفت: انتخابات قبل از آنکه در متون غربی مطرح شود، در منابع اسلامی وارد شده است.
انتخابات

حجت الاسلام محمدرضا قدسی، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، عنوان کرد: بر اساس منابع علمی، نظریه تفکیک قوا برای نخستین بار از سوی کنفسیوس مطرح شد و بعدها از سوی دانشمندان غربی تجزیه و تحلیل و توسعه یافت، اما تاریخ نشان می دهد اسلام در این زمینه پیشگام بوده است.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد قصد دارند، اصول دموکراسی اسلامی یا به عبارت بهتر مردم سالاری اسلامی را در متون و روایات و تاریخ صدر اسلام جست و جو کنند و اینگونه استدال می کنند که تنها در این دوران مسلمانان شاهد حکمرانی بزرگان دینی بوده اند، اما این مسأله درست نیست، زیرا اصول حکمرانی دینی را باید از مجموعه آیات، روایات، سیره اهل بیت(ع) و سنت های امضایی جست و جو کرد که این منابع نیز در طول حیات پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ص) ایجاد شده است.

 

کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: تمامی منابع اسلامی اعم از آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع) در لزوم ایجاد حکومت اسلامی تردیدی ندارند، ایجاد حکومت اسلامی اساس و پایه اجرای احکام الهی هستند.

 

حجت الاسلام قدسی تأکید کرد: بررسی تمام وقایع تاریخ صدر اسلام نشان می دهد، در هر کجا مسأله ولایت و سرپرستی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مطرح بوده است مسأله انتخاب جمعی از مردم نیز طرح شده است، اساس و منطق اسلام مبنی بر جماعت است یعنی بدون آنکه قبول عام در مسأله ای وارد باشد، آن مسأله یا حکم قابلیت اجرایی پیدا نمی کند.

 

وی گفت: واقعه ولایت حضرت علی(ع) نشان بارزی از دموکراسی اسلامی در صدر اسلام است، مردم آن حضرت را انتخاب کردند و دیگران را کنار زدند، حتی در زمان انتخاب ابوبکر، عمر و عثمان نیز چون انتخاب عمومی مطرح بود، امام علی(ع) سکوت کردند، اسلام در مسائل سیاسی یک تئوری ویژه دارد، در تئوری اسلامی نخست باید مردم را هوشیار و آگاه کرد، سپس قواعد را اعلام عمومی و بعد از آن اجرا کرد، از این مرحله باید با مخالفان حکومت برخورد کرد.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: یکی از علل محکومیت حکومت اموی و عباسی در تاریخ اسلام، عدم پایبندی آن ها به آراء عمومی بوده است، عموم مسلمانان خواستار ولایت امام معصوم در هر زمان بر امور مردم بوده اند اما والیان جور با این رویه مخالفت کرده اند و با حبس و تبعید و شهادت ایشان با مطالبه عمومی مخالفت کردند.

 

حجت الاسلام قدسی عنوان کرد: در زمان حضور امام رضا(ع) در خراسان، یکی دیگر از جلوه های انتخاب مردم نشان داده شد، در آن زمان یکی از علل شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی، گرایش عمومی به سمت ایشان و ترس از قیام علویان بود، در روایت آمده است که هر مکتب تدریس ایشان را هزاران نفر از شیعیان کتابت می کردند.

 

وی اضافه کرد: قبل از آن حضرت در زمان امام صادق(ع) نیز در هر کلاس درس حدود 3 تا 4 هزار نفر از شاگران حضور داشتند و به امر کتابت سخنان ایشان می پرداختند، تمامی این موارد نشان دهنده استقبال و پذیرش امامان معصوم(ع) از سوی مردم است.

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود، انقلاب اسلامی را احیا کننده اصول همه پرسی اسلامی دانست افزود: امام راحل(ره) با پذیرش عموم امت مسلمان ایران مسلمان مواجه شد، این پذیرش عمومی باعث شد تا انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.

 

حجت الاسلام قدسی در پایان گفت: برخی اصول دموکراسی وارداتی و با فرهنگ اسلامی ما نامأنوس است اما برگزاری انتخابات مجوز شرعی دارد و به تأیید دین رسیده، انتخابات قبل از آنکه در متون غربی مطرح شود، در منابع اسلامی وارد شده است./868/302/ب1

ارسال نظرات