۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۱۱۲۱۶
معاون سیاسی وزیر کشور:

763 مورد سابقه محکومیت، 498 نفر انصراف و 810 نفر نیز رد صلاحیت شدند

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی وزیر کشور، گفت: طی بررسی‌های انجام شده از بین 12 هزار و 46 پرونده 763 مورد سابقه محکومیت داشتند، 498 نفر از داوطلبان از حضور در انتخابات انصراف دادند و 810 نیز رد صلاحیت شدند.
مقيمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور، بعد از ظهر امروز طی نشست خبری در وزارت کشور، گفت: ثبت نام داوطلبان برای مجلس خبرگان از تاریخ 26 آذر تا 2 دی و برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی از تاریخ 26 آذر تا 4 دی انجام گرفت.

 

وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده از میان 12 هزار و 46 پرونده 763 مورد سابقه محکومیت داشتند، 498 نفر از داوطلبان از حضور در انتخابات انصراف دادند و 810 نیز رد صلاحیت شدند.

 

معاون سیاسی وزیر کشور عنوان کرد: در سال جاری استقبال برای شرکت در کاندیداتوری انتخابات بسیار خوب بود که در مجلس خبرگان افزایش 62 درصدی و در مجلس شورای اسلامی افزایش 129 درصدی را شاهد بودیم، این حضور گسترده نشان از علاقه نخبگان کشور برای پیشرفت و عزت جمهوری اسلامی دارد.

 

مقیمی با اشاره به اعلام نتایج هیات ‌های نظارت، افزود: هیات نظارت استان تا پایان امروز فرصت دارد پاسخ‌ همه پرونده‌های داوطلبان را بدهد تمام کسانی که نسبت به رای هیات نظارت اعتراض دارند می‌توانند اشکالات وارده را اعلام کرده و ظرف مدت 20 روز نظر نهایی را دریافت کنند.

 

وی بیان داشت: بر اساس قانون اساسی غیر از وزارت کشور و شورای نگهبان هیچ سازمان یا دستگاهی حق دخالت در انتخابات را ندارند، بررسی صلاحیت‌ افراد به صورت قانونی انجام شده و هیات‌ها به درستی به وظیفه خود عمل کردند.

 

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: با 763 پرونده که دستگاه قضایی و 735 پرونده که توسط ناجا و تعدادی توسط وزارت اطلاعات بررسی شد در مجموع به 2 هزار و 300 پرونده جواب دادند که 763 نفر از این داوطلبان محکومیت داشتند.

 

مقیمی با اشاره به قانونمداری هیات‌های اجرایی گفت: اعضای هیات اجرایی شامل 8 نفر از معتمدمان محلی با تایید صلاحیت هیات نظارت و 3 نفر شامل فرماندار، رییس ثبت احوال و یک عضو شورای شهرستان هستند، تصمیمات اعضای هیات‌های اجرایی به عنوان نمایندگان مردم مورد احترام است.

 

وی با اشاره به انتخابات الکترونیک، افزود: ما سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز انتخابات را تهیه کرده و به شورای نگهبان ارائه دادیم اشکالاتی به آن وارد شده که به دنبال رفع این اشکالات هستیم، شورای نگهبان و وزارت کشور در مساله تایید صلاحیت‌ها با یکدیگر تعامل خوبی داشتند به همین دلیل یک هیات اجرایی برای دو انتخابات تعیین کردیم.

 

معاون سیاسی وزیر کشور، در خصوص تبلیغات زودرس برخی کاندیداها، اظهار داشت: تا کنون مورد خاصی از تبلیغات زودرس که پرونده آنها به مراجع قانونی ارجاع داده شود نداشتیم اما اگر تخلفاتی چه در فضای عادی یا در فضای مجازی مشاهده شود طبق قانون با آنها برخورد خواهیم کرد، به مردم نیز توصیه می‌کنیم اطلاعات لازم درباره انتخابات را از صدا و سیما یا خبرگزاری‌های رسمی دریافت کنند.

 

مقیمی، عنوان کرد: طبق توافق با شورای نگهبان قرار است صندوق‌های رای شفاف باشد اگر چه رای اشخاص خوانده نمی‌شود اما وجود برگه‌های رای در صندوق مشاهده می‌شود، برای انتخابات آتی 130 هزار صندوق در نظر گرفته شده است.

 

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهار نظر برخی رسانه‌ها مبنی بر فله‌ای بودن تایید صلاحیت‌ها، گفت: طبق گزارش مراجع چهارگانه همه موارد مربوط به دزدی، رشوه، مواد مخدر، و وابستگی به خارج را رد صلاحیت شدند، هیات‌های اجرایی بر اساس مواد 28 ، 29 و 30 قانون انتخابات صلاحیت داوطلبان را بررسی کردند و به هیچ وجه بررسی فله‌ای صورت نگرفته است.

 

وی در خصوص تعداد حوزه‌های انتخابیه و تعداد واجدان شرایط رای، گفت: تعداد حوزه‌ها و رای‌دهندگان هنوز مشخص نیست هر وقت قطعی شد ما آنها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

رییس ستاد انتخابات کشور، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا تاکنون التهاب انتخاباتی در کشور وجود داشته است، اظهار داشت: ما تاکنون با هیچ التهاب انتخاباتی روبرو نبودیم زیرا همه دنبال اجرای قانونی و برگزاری انتخاباتی شکوهمند با حضور حداکثری مردم هستند.

 

مقیمی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا گزارشی به شما درباره استفاده از امکانات دولتی به نفع جریانی خاص رسیده است خاطرنشان کرد: نباید امکانات عمومی و دولتی به عنوان بیت المال یا حتی تریبون‌های نماز جمعه به نفع و یا ضرر شخصی استفاده شود به طور قطع اگر گزارشی در این زمینه به ما برسد با آن برخورد خواهیم کرد./807/202/ب3

ارسال نظرات