۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۳۱۲۶۴۴
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم مطرح کرد؛

بایسته‌های فرهنگی انتخابات/ افرادی که گذشته خوبی ندارند اصلح نیستند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) حضور حداکثری و انتخاب فرد اصلح را از بایسته‌های فرهنگی انتخابات برشمرد و با اشاره به معیارهای تشخیص فرد اصلح گفت: افرادی که وعده‌های دروغ می‌دهند، دیگران را تخریب می‌کنند و یا گذشته خوبی ندارند اصلح نیستند.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کریم خان محمدی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست کرسی نقد بایسته های فرهنگی انتخابات و رسالت روحانیت که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر برگزار شد با اشاره به آیه 2 سوره مائده بیان داشت: در این آیه 4 مفهوم بر، تقوی، اثم، عدوان، در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که دو مفهوم بر و تقوا همچنین اثم و عدوان ترادفی و  دو مفهوم بر و اثم همچنین تقوی و عدوان تقابلی است.

 

وی ادامه داد: از این آیه روشن می شود که بر و تقوی همراه یکدیگر هستند و اگر قرار باشد در جامعه ای تقوا ترویج شود باید همراه با بر باشد؛ بر به معنای وسعت نظر است و وسعت نظر با تقوا هم نشینی دارد؛ در مقابل اثم به معنای تنگ نظری است و در هر جامعه ای انزوا طلبی وجود داشته باشد عدوان و کینه هم ترویج پیدا می کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می فرماید در بر با یکدیگر همکاری داشته باشید اما در اثم چنین انجام ندهید یعنی اگر در جامعه ای کینه رواج پیدا کند تقوی در آن جامعه کاهش پیدا می کند و اگر تقوا فراوان شود کمک رسانی و اتحاد بیشتر می شود بنابر این باید کاری کرد که تقوی در جامعه ترویج پیدا کند و روش ترویج آن وسعت نظر است.

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که برای ایجاد دوموکراسی یا مردم سالاری دینی در جامعه چه راهکارهایی وجود دارد بیان داشت: جامعه دارای دو قسم پلورال و  توده وار است؛ در جامعه پلورال مردم سالاری دینی تحقق پیدا می کند البته جامعه پلورالی با تفکر پلورالیسم متفاوت است.

 

حجت الاسلام خان محمدی ادامه داد: جامعه پلورالی جامعه ای است که واحد آن گروه است و جامعه توده واری واحد آن، اشخاص هستند؛ در جامعه توده وار، حزبی وجود ندارد و حاکمیت در مقابل آحاد مردم قرار دارد و نمونه آن آلمان نازی است.

 

وی با بیان این که جامعه پلورال دارای دو گونه غربی یا سکولار و اسلامی است، گفت: واحد جوامع غربی احزاب است اما واحد جامعه پلورال اسلامی مسجد و هیأت است؛ در جامعه لیبرال مبنای احزاب گفتمان بدون محور است و از طریق گفت و گو به هدف خود می رسند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: جامعه اسلامی مبنی گرا است بدین معنی که معتقد است اصول و وظایفی وجود دارند که باید آنها را کشف کرد.

 

وی عنوان کرد: چنانچه مکان گفت و گوی جامعه غربی قهوه خانه است مکان جامعه  اسلامی مسجد است که همه افراد در آن به یک سمت نماز می خوانند و منبع ایدوئولوژیک آنها قرآن است که قابل تغییر نیست؛ بنا براین گفت و گو در جامعه غربی به جهت تولید حقیقت است اما در جامعه اسلامی برای کشف حقیقت است.

 

حجت الاسلام خان محمدی در ادامه به بایسته هایی که در انتخابات باید رعایت شوند پرداخت و گفت: حضور حد اکثری نخستین اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، از نظر جامعه شناسی افرادی که دارای فهم بالاتری هستند در سرنوشت خود دخالت می کنند.

 

وی انتخاب فرد اصلح را دومین اصلی دانست که باید رعایت شود و بیان داشت: بنابر مبنای اسلامی که افراد به دنبال حقیقت هستند باید فرد اصلح را انتخاب کنند و به صرف این که نامزدهای انتخاباتی را شورای نگهبان تأیید کرده است نمی تواند به هر فردی رأی دهد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به معیار های تشخیص فرد اصلح بیان داشت: افرادی که وعده هایی را می دهند که امکان تحقق آنها کم است یا دیگران را تخریب می کنند تا خود را بالا بکشانند و اشخاصی که گذشته خوبی ندارند اصلح نیستند./1324/پ202/ی

ارسال نظرات