۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۱۳۲۶۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

عقاید باطل ریشه دشمنی‌ها و جنگ‌های خانمان سوز است/ نمی‌توان کسی را با زور به باور رساند

خبرگزاری رسا ـ جنتی با اشاره به پیشینه و سابقه همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی در ایران و در شهر اصفهان، گفت: بسیاری از دشمنی‌ها به علت معتقد بودن به عقاید باطل بوده است و جنگ‌های خانمان سوز به بار آورده است.
وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی جنتی پیش از ظهر امروز در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی در اصفهان، انتصاب حجت الاسلام یونسی به عنوان دستیار در امور ادیان و اقوام را از ابتکارات رییس جمهور دانست و گفت: برگزاری همایش ادیان توحیدی جزء ابتکارات خوب مسؤولان استان اصفهان است.

 

وزیر ارشاد با بیان این‌که ایران همواره محلی برای پرستش خداوند و روابط حسنه میان ادیان بوده است تصریح کرد: این روابط حسنه و آزادی ادیان توحیدی همچنان در ایران پایدار است و پیروان مذاهب و ادیان توحیدی در قانون اساسی ایران اسلامی از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

 

وی با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی از دیرباز در کشور خاطرنشان کرد: پیروان ادیان مختلف فارغ از اعتقادات دینی خود در دوران دفاع مقدس از کشور خود دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند، از این مسأله می‌توان نتیجه گرفت که اندیشه توحیدی و مشترکات ملی و مذهبی عامل همزیستی مردم در ایران اسلامی است، سرزمینی که مردمانش هرگز فریب توطئه‌های دشمنان تفرقه افکن را نخوردند.

 

جنتی ابراز کرد: متأسفیم که در کشورهای مختلف شاهد هستیم به بهانه برتری‌های دینی افراد زیادی مورد تجاوز قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند، هیچ آیین توحیدی قتل عام و تعرض به همنوع را برنمی‌تابد و جنایات تکفیری‌ها علیه مسلمانان و ایزدی‌ها و دیگر ادیان ثابت کرد که تروریست‌های تکفیری تابع هیچ دینی نیستند.

 

اصفهان پیشینه‌ای درخشان در همزیستی مسالمت آمیز ادیان دارد

وزیر ارشاد با اشاره به پیشینه اصفهان در همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف توحیدی تصریح کرد: اصفهان همواره محلی برای زندگی مسالمت آمیز ادیان بوده است و این موضوع موجب رشد و تعالی آنها شده است، شهر فرهنگ پرور اصفهان پیشینه‌ای درخشان در پیوندهای مشترک ادیان توحیدی دارد و بر اساس اسناد تاریخی در سال 1281 شمسی به همت آقا نورالله نجفی اصفهانی محلی به نام صفاخانه اصفهان دایر شد که هدف از آن گفت‌وگو میان ادیان توحیدی بوده است که نخستین مرکز برای گفت‌وگو ادیان بوده است که این پیشینه انگیزه‌ای برای تشکیل دبیرخانه گفت‌وگوی ادیان شد.

 

وی برگزاری همایش‌ها و نشست‌های ملی و بین المللی با موضوعاتی نظیر خانواده، مهدویت و ادیان توحیدی را نشان از فعالیت گسترده مسؤولان اصفهان ذکر کرد و گفت: پیروان ادیان توحیدی در قانون اساسی حقوق مساوی با یکدیگر دارند و در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگانی را دارند.

 

جنتی با بیان این‌که پیروان ادیان توحیدی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه های مختلفی نظیر هنر و اقتصاد دارند، اظهار کرد: پیروان ادیان الهی افتخار همه مردم ایران زمین هستند، پیروان حضرت یحیی صائبین مندایی نیز در کنار رودخانه کارون در صلح و آرامش به سر می‌برند.

 

می‌توان دشمنی‌ها را با استدلال منطقی به دوستی تبدیل کرد

وزیر ارشاد همزیستی، صلح، آرامش، امنیت خاطر و رضایت از زندگی از مهمترین خواسته‌های ادیان مختلف و انسان‌ها ذکر کرد و گفت: نمی‌توان کسی را با زور به باور رساند، تجربه ثابت کرده است که اثبات مواضع برحق با زور نتیجه معکوس دارد، می‌توان با استدلال منطقی دشمنی‌ها را تبدیل به دوستی کرد.

 

وی در ادامه افزود: بسیاری از دشمنی‌ها به علت معتقد بودن به عقاید باطل بوده است و جنگ‌های خانمان سوز به بارآورده است، جای تأسف است که برخی دولت‌ها به افراطی گری و سوء استفاده از باورهای دینی در آتش جنگ می‌دمند، مواضع مشترک رهبران ادیان برای رسیدن به صلح جهانی نقشی بی بدیل را رقم خواهد زد، دعوت تعقل و خردورزی از موانع افراطی‌گری است.

 

جنتی گفت‌وگوی ادیان را کوتاه کننده مسیر حل و فصل اختلافات ادیان دانست و تصریح کرد: امروز پیروان راستین همه ادیان از تهدیدات مشترک نگرانند و در چنین شرایطی نه تنها گفت‌وگوی بین ادیان ضروری است بلکه باید خط مشی مشترکی را ایجاد کرد و باید نتایج گفت‌وگوی رهبران ادیان راه رسیدن به جهانی بدون خشونت و آکنده از صلح را در برابر ما قرار دهد./1304/202/ب1

ارسال نظرات