۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۴۳۰
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(۱۹)

تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به باور دشمنی‌ها است/ دشمن در جنگ اقتصادی نوید رفاه و آسایش می دهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه خانه خورشید شناخت دشمن و شگردهایش و خوشبین نبودن نسبت به او را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: اگر مسؤولان و تصمیم سازان بر دشمنی دشمن باور داشته باشند در عرصه اقتصاد نیز پیروز خواهیم شد.
حجت الاسلام مرتضی وافی

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین الزامات اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: برای تحقق این امر شناخت دشمن و شگرد دشمنی هایش بسیار مهم است.

 

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید داشتن روحیه استکبار ستیزی را برای مجریان اقتصاد مقاومتی ضروری خواند و گفت: اقتصاد یکی از عرصه های نبرد با دشمن است؛ یکی از اهرم هایی است که دشمن سعی دارد با آن ملت ما را تحت فشار قرار دهد بنابراین وقتی می توانیم در این عرصه پیروز باشیم که اهمیت و ضرورت مبارزه را حس کنیم و بدانیم که او واقعا دشمن مستکبری است.

 

وی با بیان اینکه برای دست یافتن به این مهم باید فرهنگ سازی شود، افزود: باید بدانیم که دشمن ما ضعیف نیست و برای مقابله با او روحیه بازدارندگی داشته باشیم، دشمن اگر نقطعه ضعفی در ما حس کند پیش می آید؛ مردم، نخبگان جامعه، تصمیم سازان و افراد تأثیر گذار باید با این نگاه آشنا شوند.

 

مقاومت فعال سفارش امام سجاد در رویارویی با دشمن

حجت الاسلام وافی در ادامه به شرح نیایش چهل و نهم صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: در این دعا حضرت روح استکباری و ویژگی های دشمن را بیان می فرماید؛ دفع کید دشمنان و برگرداندن آزار و اذیت و توطئه های آنان به سمت خودشان از جمله مطالبی است که در این دعا مطرح شده است و فرمایش حضرت از جنس مقاومت فعال است.

 

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید ادامه داد: حضرت برای ایجاد روحیه استکبار ستیزی در جبهه جنگ نرم چند ویژگی می شمارند و می فرمایند«وَسِيلَتى اِلَيْكَ التَّوْحيدُ» در عرصه مبارزه با دشمن به این مسأله مهم می پردازند که با نگاه و بینش توحیدی حرکت می کنم یعنی جریان مقاومت و ایستادگی در نگاه جامعه توحیدی شکل می گیرد، جامعه ای که نگاهش به رضایت خالق است نه مخلوق.

 

وی در توضیح عبارت«فَكَمْ مِنْ عَدُوٍّ انْتَضى‏ عَلَىَّ سَيْفَ عَداوَتِهِ، وَشَحَذَ لى ظُبَةَ مُدْيَتِهِ»گفت: اولین ویژگی دشمن این است که شمشیر و سلاحش را به روی من کشیده است و حکایت از آن دارد که دشمن در دشمنی خود یک لحظه آرام و قرار ندارد؛ لبه تیغش را تیز کرده یعنی نقشه های دشمن راهبردی و کاربردی و مؤثر است و به نقشه های مقطعی و کوتاه مدت اکتفا نمی کند.

 

دشمن در جنگ اقتصادی نوید رفاه و آسایش می دهد/ دشمن هیچ گاه به کم قانع نمی شود

حجت الاسلام وافی در تبیین ویژگی بعدی دشمن ابراز داشت: «وَ اَرْهَفَ لى شَبا حَدِّهِ، وَ دافَ لى قَواتِلَ سُمُومِهِ، وَ سَدَّدَ» دشمن سلاحش را برای یک حرکت مهلک و کشنده آماده می کند و به کم قانع نیست؛ دشمن توطئه های خود را با امیدها و وعده ها تزیین می کند و زهر کشنده خود را پنهان می کند یعنی همیشه از میدان تهدید وارد نمی شود به ویژه در عرصه اقتصاد نوید رفاه و آسایش می دهد.

 

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید خاطرنشان کرد: حضرت می فرماید دشمن در نشانه گیری کاملا تیرهایش را به سمت هدف و بدون خطا رها می کند؛ برنامه ریزی درست و دقیقی دارد و بدون خطا آن را پیاده می کند؛ لحظه ای چشم مراقبش خواب نمی رود و لحظه ای غفلت نمی کند و از هر روزنه ای ورود پیدا می کند.

 

دشمن برخلاف ادعاهایش هیچ گاه خیرخواه ما نیست

وی گفت: به فرموده امام سجاد(ع) دشمن قصد خیرخواهی برای ما ندارد حتی اگر در حرف هایش خیرخواهی مشاهده شود؛ این توهم نیست که دشمن دنبال آسیب رساندن است حتی اگر از در دوستی وارد شود.

 

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه دشمن همواره زهر رنج و سختی را در کام انسان می ریزد، گفت: وقتی فضای تعامل و همکاری را باز کرد چیزی، جز رنج و سختی به کام شما نخواهد رسید؛ حقوق بشر، صندوق بین المللی پول، اجلاس همکاری و همه کارهایی از این دست هستند نتیجه ای تلخ دارند.

 

نگاه خوشبینانه به دشمن انسان را به ورطه خیانت می اندازد

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید این نوع نگاه به دشمن را عاقلانه و مدبرانه خواند و ابراز داشت: این فرهنگ باید جایگزین نگاه جاهلانه و خوشبینانه شود؛ نگاه خوشبینانه به دشمن خواسته یا ناخواسته ختم به عمل خائنانه خواهد شد؛ ما باید نگاهمان به دشمن برآمده از بینش امامت باشد و از قوت دشمن را نه انکار کنیم و نه از آن غافل شویم.

 

وی تلاش دشمن برای نفوذ را مشکل جدی نظام اسلامی دانست و بیان داشت: امام سجاد(ع) در دعای دیگر که درباره مرزداران است، اشاراتی به راه های نفوذ دشمن دارند.

 

حجت الاسلام وافی در پاسخ به این شبهه که آیا پرداختن به نقاط قوت دشمن موجب هول و اضطراب جبهه خودی نمی شود، گفت: امام سجاد(ع) در ادامه دعای جریان توکل را پیش می کشند و می فرماید«وَشَدَدْتَ اَزْرى بِقُوَّتِكَ، ثُمَّ فَلَلْتَ لى حَدَّهُ، وَصَيَّرْتَهُ مِنْ بَعْدِ جَمْعٍ عَديدٍ وَحْدَهُ» خداوندا تو پشت من هستی و تیغی دشمن را تو کند کرده ای و با توجه به اینکه او یاوران بی شماری دارد، او را در دنیا به انزوا کشانده ای.

 

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید افزود: حضرت در بخش دیگر دعا می فرماید«وَ جَعَلْتَ ما سَدَّدَهُ مَرْدُوداً عَلَيْهِ،رَدَدْتَهُ لَمْ يَشْفِ غَيْظُهُ، وَلَمْ يَسْكُنْ غَليلُهُ، قَدْ عَضَّ عَلى‏ شَواهُ» تیرهایی که او رها کرده بود را آنچنان به سمت خودش بازگرداندی که از غصه و خشم انگشت به دهان گزید.

 

دشمن در ظاهر خوشرو و چاپلوس است اما در باطن بغض و کینه دارد

وی در تبیین عبارت«الْفُرْصَةِ لِفَريسَتِهِ، وَهُوَ يُظْهِرُ لى بَشاشَةَ الْمَلَقِ، وَيَنْظُرُنى عَلى‏شِدَّةِ الْحَنَقِ،فَلَمّا رَاَيْتَ - يااِلهى،تَبارَكْتَ وَتَعالَيْتَ - دَغَلَ سَريرَتِهِ، وَقُبْحَ مَا انْطَوى‏ عَلَيْهِ، اَرْكَسْتَهُ لاُمِّ رَاْسِهِ فى زُبْيَتِهِ» گفت: دشمن خوشرویی چاپلوسانه دارد اما در باطن به شدت کینه دارد و با بغض با ما رفتار می کند.

 

حجت الاسلام وافی افزود: حضرت خطاب به خداوند می فرماید تو می دیدی که او در درون خود فریب داشت و ما نمی دیدیم؛ زشتی ای که در سر می پروراند را تو می دیدی اما ما نمی دیدیم و ما را بر او پیروز کردی؛ بنابراین ما باید پیروزی و نصرت را از ناحیه خدا بدانیم و از عنایت او غافل نشویم اما اگر تنها به توانایی خود اعتماد کنیم شکست خواهیم خورد.

 

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید خاطرنشان کرد: این فرهنگ اگر در مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز شکل بگیرد اتفاق دیگری رقم خواهد خورد؛ این همان نگاهی است که رهبر معظم انقلاب دارد بر همین اساس ما را ارشاد می فرمایند تا دچار خوشبینی غافلانه نشویم و در اثر آن نیز خواسته یا نواخواسته حرکت خائنانه ای صورت نگیرد./928/ت301/ی

ارسال نظرات