۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۳۵۷۸۶
امام جمعه بجنورد:

عفت در جامعه اسلامی به اندازه خون شهدا ارزش دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: شهید در فرهنگ دینی یعنی بالاترین مرحله کمال و شهادت قله ارزش‌ها است، اما امام علی (ع) می‌فرماید: ارزش رزمنده‌ای که در راه خدا شهید می‌شود، از انسانی که عفت به خرج می‌دهد بالاتر نیست.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم مؤمن و روزه‌دار مرکز خراسان شمالی در مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث مربوط به موجبات رحمت الهی، با بیان اینکه عفت یکی از عوامل نزول رحمت و مغفرت خداوند است، افزود: عفت به اندازه خون شهدا ارزش دارد.

 

وی با بیان اینکه باارزش‌ترین انسان‌ها در جامعه دینی شهدا هستند، اضافه کرد: شهید در فرهنگ دینی یعنی بالاترین مرحله کمال و شهادت قله ارزش‌ها است اما امام علی (ع) می‌فرماید ارزش رزمنده‌ای که در راه خدا شهید می‌شود، از انسانی که عفت به خرج می‌دهد بالاتر نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه این حدیث نشان‌می‌دهد شهید و عفیف هم‌وزن هم هستند، خاطرنشان کرد: انسانی که کلام، عمل و چشمش پاک است به‌اندازه‌ای ارزش دارد که هم‌وزن شهید است.

 

وی ادامه داد: امام نخست شیعیان می‌فرماید: «مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ» و تأکید می‌کند پاداش مجاهدي كه در راه خدا به شهادت رسيده برتر از پاک‌دامنی نيست كه توان گناه دارد و گناه نكند كه پاک‌دامن در آستانه فرشته شدن است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه انسان عفیف هم‌مرز و هم‌ردیف ملائک است، اضافه کرد: انسان عفیف هم‌وزن خون شهید قیمت داشته و در ردیف ملائکه قرار دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: خداوند در آیه 59 سوره احزاب می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» و خطاب به رسول گرامی اسلام تأکید می‌کند: اى پیامبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو بخشى از روسری‌های خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنان آشکار نشود. این پوشش نزدیک‌ترین راه است براى این‌که آن‌ها به عفت و حجاب شناخته شوند و درنتیجه مورد آزار فاسقان قرار نگیرند و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

 

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز در جامعه بانوانی را می‌بینیم که نبود روسری‌های آن‌ها بهتر از بودنشان است؛ به این معنا که هم روسری دارند هم ندارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: خداوند در آیه 32 سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر می‌گوید: «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا» و به آن‌ها تأکید می‌کند که شما همچون يكي از زنان معمولي نيستيد اگر تقوا پيشه كنيد، بنابراين سخن شايسته بگویید و به‌گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویيد كه بيماردلان در شما طمع كنند.

 

وی با بیان اینکه البته در مکتب اسلام زن زندانی نیست که دائم در خانه بماند اما وظیفه اصلی زن خانه‌داری و تربیت فرزندان است، افزود: اسلام به بانوان تأکید کرده تبرج و خودنمایی نکنند زیرا خودنمایی زنان هم آن‌ها را نابود کرده و هم بنیان خانواده‌ها را از هم می‌پاشد./9314/202/ب2

ارسال نظرات