۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۳۷۴۸۱
حجت الاسلام والمسلمين محمدی:

امر به معروف و نهي از منكر از دستگاه‌ها و ارگان‌هاي كشوری آغاز شود

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بايد به موضوع فرهنگي دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و كارمندان و خانواده‌هاي آنها را ارشاد كنيم، در اين زمينه بايد حركت عملي نيز صورت گيرد و كارمندان و خانواده‌هاي آنها را با ارزش‌هاي اسلامي وفق داده و رفتار آنها براين أساس ارزيابي شود.
حجت الاسلام و المسلمين محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي رییس سازمان اوقاف و امور خیریه پيش از ظهر امروز در نخستین نشست تخصصي ائمه جماعات عضو شوراي امر به معروف و نهي از منكر دستگاه‌هاي اجرايي كشور كه در هتل ارم برگزار شد با اشاره به اينكه بايد اوقاف در ساختار امر به معروف و نهي از منكر راهنمايي ديني كند، اظهار داشت: طبق حديثي از رسول اكرم(ص) جايگاه امر به معروف و نهي از منكر به نحوي است كه هركسي آن را انجام دهد جانشين خدا و رسول خدا بر روي زمين خواهد بود و اين نشانگر اهميت اين موضوع است.

 

وي ادامه داد: امام علي(ع) فلسفه دين را در امر به معروف، نهي از منكر و اقامه حدود الهي مي‌داند، بنابراين اين سوال پيش مي‌آيد كه در زمان طاغوت مردم ما نماز و روزه مي‌گرفتند پس انقلاب چرا پيش آمد، بايد گفت در آن زمان حال و هواي فرهنگ مردم دچار مشكل بود و فضاي جامعه نياز به امر به معروف و نهي از منكر داشت تا بی راه نرود.

 

حجت الاسلام والمسلمين محمدی با بيان اينكه امام صادق(ع) امر به معروف و نهي از منكر را دو خصلت الهي معرفي مي‌كنند خاطرنشان كرد: بنابر سخن امام صادق(ع) هركس اين دو خصلت را ياري كند و در اين راه قدم بردارد خدا او را عزيز مي‌كند، ملت ايران بنابر نظر امام خميني(ره) در اين راه قدم گذاشتند و توانستند در مقابل ظلم ايستادگي كنند و پيروز شوند، امروزه كشورهاي همسايه با اين مشكل مواجه هستند و اگر در اين مسير حركت كنند مشكلاتشان حل مي‌شود.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اينكه علما بني اسرائيل به موضوع امر به معروف و نهي از منكر بي اعتنائي مي‌كردند، تصريح كرد: علمای بني اسرائيل ضمن اينكه امر به معروف نمي‌كردند گناه نيز مي‌كردند زيرا در موضوع نهي از منكر فعاليتي نداشتند و ضالمان و ستمگران را در مقابل منكر نهي نكرده و حتي به خاطر آنكه پست و مقام و ثروتي پيدا كنند يا به خاطر ترس از گرفتاري تن به اين كار نمي دادند.

 

وي افزود: مردم در موضوع انقلاب اسلامي قبل و بعد از انقلاب با روحيه انقلابي وارد شدند و به قول مقام معظم رهبري هر جايي كه ايران صريح و روشن وارد شده و سخن خود را گفته موفق بوده و هرگاه سكوت داشته با شكست مواجه شده است، ايران در اصل بارزترين مصداق امر به معروف و نهي از منكر است زيرا مردم توانستند نظام شاهنشاهي را از بين ببرند.

 

حجت الاسلام والمسلمين محمدی با بيان اينكه امام و رهبري با قدرت به موضوع امر به معروف و نهي از منكر تاكيد داشتند، يادآور شد: براي نمونه امام و رهبري و كليت نظام جمهوري اسلامي ما تمام قد در مقابل آمريكا و اسرائيل ايستاده‌اند كه این امر مصداق بارز امر به معروف و نهي از منكر است، امام راحل طي بيانيه كه صادر كردند خواستار تشكيل وزارت امر به معروف و نهي از منكر شدند زیرا این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اينكه ما بايد امر به معروف و نهي از منكر را از دستگاه‌ها و ارگان‌هاي كشور آغاز كنیم، ابراز داشت: ما بايد به موضوع فرهنگي دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و كارمندان و خانواده‌هاي آنها را ارشاد كنيم، در اين زمينه بايد حركت عملي نيز صورت گيرد و كارمندان و خانواده‌هاي آنها را با ارزش‌هاي اسلامي وفق داده و رفتار آنها براين أساس ارزيابي شود.

 

وي در ادامه بيان كرد: كارمندان دولت عضو خانوادهاي نظام هستند و بايد به رفتار آنها توجه شود، متاسفانه امروزه در مرحله گزينش استخدام از اعضا درجه يك و مهم پرسش و بررسي مي‌شود اما بعد از گذشت اين فيلترها و ورود فرد به اداره ديگر كاري به رفتار فرد ندارند و با اين ديد كه فرد تنها ٨ ساعت در اداره هست به امر به معروف و نهي از منكر رفتار او نمي‌پردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمين محمدی با بيان اينكه بايد مجموعه‌هاي مختلفي از امر به معروف و نهي از منكر را در سازمان ها تشكيل دهيم، اظهار داشت: براي مثال در سازمان اوقاف يكي از منكرات موقوفه خواری است و اين امر اگر جلوگيري نشود به جامعه نيز سرايت مي‌كند، همچنين موضوع پايمال كردن حق و حقوق امام زادگان نيز موضوع ديگر اوقاف است و اين امر بايد در دستگاه‌هاي ديگر نيز شناسايي شود.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اينكه امر به معروف و نهي از منكر بايد يك ضمانت اجرايي پيدا كند، گفت: ستاد مركزي امر به معروف و نهي از منكر بايد در جهت ارزيابي سالانه دستگاه‌ها فعاليت كنند، پس فقط نبايد در رابطه با ظاهر افراد فعاليت كنند زیرا بحث باطني افراد موضوعي بسيار مهم‌تَر است و بايد ديده شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: بحث ولنگاري فرهنگي كه رهبري معظم اعلام كردند بايد توجه شود، ايشان در بحث توليد آثار فرهنگي و كنترل فرهنگي اشاره به مشكلاتي كردند، همچنين در موضوع مبارزه با قاچاق كه مقام معظم رهبري اعلام كردند و مهم است بايد توجه بيشتري شود و این‌ها مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وي در پايان گفت: رهبري انقلاب در موضوع قاچاق‌هاي سازمان يافته كه به اقتصاد مقاومتي ضربه مي‌زند اشاره كردند و بايد اين موضوع در قالب امر به معروف و نهي از منكر ديده شود و به آن عمل كرد./201/816/ب1

ارسال نظرات