۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۳۷۸۳۶
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

ایمان مبنای تصمیم‌گیری‌های قاطع در میدان عمل

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در دعای چهارم صحیفه سجادیه ایمان را مبنای تصمیم گیری های قاطع و نهراسیدن از دشمن معرفی می کنند، گفت: هیچ هیچ ترسی نمی‌تواند شخص با ایمان را از میدان مجاهدت در راه حق خارج کند.
ایمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شیرازی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در نشست تخصصی«شرح ادعیه مشهوره» در شبستان نجمه خاتون(س)حرم حضرت معصومه(س) در شرح دعای چهارم صحیفه سجادیه با بیان اینکه در این دعا امام سجاد(ع) ایمان را مبنای تصمیم گیری های قاطع در میدان عمل معرفی می کنند، گفت: ایمان موجب می‌شود که انسان در مسیر حق از چیزی نهراسیده و در مقابل دشمن محکم ایستادگی کرده و هیچ چیز نتواند مانع او شود.

 

وی افزود: امام سجاد(ع) در فراز ابتدای این دعا می‌فرماید که ایمان یک گفتمان زبانی نیست بلکه اگر ایمان در عمق جان انسان نفوذ کند تمام وجود او یکچارچه مظهر ایمان به خدا شده و تمام تار و پود بدن چنین انسانی تجلی ایمان به خداست.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ایمان به خدا دارای مراتبی است، تصریح کرد: امام سجاد(ع) می‌فرماید که اولین مرتبه از ایمان مربته علم الیقین است که در این مرتبه انسان علم قطعی نسبت به حوادث پیرامون خود داشته و علم او یک علم جامع و کامل است.

 

خانم شیرازی با اشاره به اینکه در بالاترین مرتبه ایمان، حق الیقین قرار گرفته است، گفت: در این مرتبه تمام وجود انسان با عالم هستی و خواست و اراده خداوند هماهنگ می‌شود به گونه‌ای که تمام وجود انسان برای اهل زمین و آسمان نشانه ای از آیت خداوند می شود.

 

وی افزود: امام سجاد(ع) شرط رسیدن به این مراتب عالی ایمان را قرار گرفتن در بوته آزمایش الهی می‌دانند و بیان می‌کند که خداوند با ولایت و پاسداری از حریم ولایت و رسول خدا(ص) انسان را آزمایش می‌کند و هر انسانی که در مسیر ولایت ثابت قدم بود می‌تواند به مراتب عالی ایمان دست پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) بیان می‌کنند که حساسیت در انتخاب مسیر و انتخاب احسن داشتن رمز سلامت روح و دست یابی به ایمان است، یادآور شد: امام سجاد(ع) در این دعا اشاره به جمعی از اصحاب حضرت رسول(ص) دارند که در میدان عمل و آزمایش حضرت را تنها رها کردند و در مقابل هر گروه و جمعیتی سر تعظیم فرود می آوردند که این موضوع نشان می‌دهد که آنچه انسان را در رسیدن به تعالی ایمان کمک می‌کند داشتن انتخاب احسن است و گر نه حضور در میدان حق هم نمی‌تواند موجب تقویت ایمان مؤمنان شود./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات