۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۴۱۱۰۹
مدیر حوزه علمیه مازندران:

رونق فعالیت های علمی در حوزه نیازمند تقویت رویکرد پژوهشی است

مدیر حوزه علمیه مازندران حوزه های علمیه را مهم ترین پایگاه های تولید علم در جامعه دینی معرفی کرد و گفت: رونق فعالیت های علمی در حوزه های علمیه در گرو تقویت مسأله تحقیق و پژوهش است.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، دومین دوره دانش افزایی اساتید و کارشناسان پژوهش حوزه های علمیه استان های شمالی امروز در ساری به کار خود پایان داد.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم اختتامیه این دوره، تولید علم در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی، آشنایی طلاب با علوم مختلف، تمرین نظریه‌پردازی، تعمیق علوم حوزوی به تفهیم عمیق علوم و متون جدید را از اهداف تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه دانست.

 

وی در ادامه سخنان خود به راه های تقویت مسأله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه اشاره کرد و افزود: تولید کتب درسی و متدهای آموزش جدید، نهادینه کردن روحیه و اخلاق پژوهشگری و مواجهه طلاب با آراء و اقوال اندیشمندان جهان، از دیگر راهکارهای تقویت بنیه پژوهشی طلاب است.

 

حجت الاسلام طاهری یکی از روش‌های مطلوب پژوهش در حوزه را پژوهش کتابخانه‌ای دانست و ادامه داد: پژوهش کتابخانه‌ای در حوزه علوم انسانی یکی از روش‌های مهم، مرسوم و مطلوب تحقیقی در حوزه علمیه است که باید به صورت هدفمند باشد.

 

وی با اشاره به راه‌های ایجاد انگیزه پژوهشی میان طلاب، بیان داشت: ایجاد فضای پژوهشی در کارگاه‌های علمی، ایجاد فضای رقابتی و الگو گرفتن از اساتید حوزه، دسترسی به کتابخانه عمومی و تخصصی، تشکیل گروه‌های پژوهشی، ایجاد نشست‌های پژوهشی و دعوت از محققان برتر کشور و تشویق پژوهشگران حوزوی در ایجاد انگیزه آنها مؤثر است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که باید برای غربت زدایی پژوهش در حوزه های علمیه از همه ظرفیت ها استفاده کرد، گفت: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه در حوزه های علمیه است.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است، ادامه داد: به همین دلیل نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام طاهری حوزه های علمیه را مهم ترین پایگاه های تولید علم در جامعه دینی معرفی کرد و افزود: رونق فعالیت های علمی در حوزه های علمیه در گرو تقویت مسأله تحقیق و پژوهش است.

 

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه برجسته پژوهش در حوزه های علمیه، فعالیت های انجام شده در این زمینه در سال های اخیر را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: امروز نیازمند یک تحول جدی در موضوع پژوهش حوزه های علمیه هستیم.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که اقدامات مقطعی و بدون برنامه ریزی هدفمند نمی تواند بستری را برای رونق فعالیت های پژوهشی در حوزه فراهم کند، گفت: امروز توقع از حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین مراکز تولید علوم دینی در جهان بسیار بیشتر از دیگر مراکز علمی است و همین مسأله مسؤولیت و رسالت حوزه های علمیه را سنگین تر کرده است.

 

استاد حوزه علمیه بر ضرورت جهت گیری مناسب برنامه های آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه تأکید کرد، تصریح کرد: آموزش بدون پژوهش نمی تواند حوزه را در رسیدن به تحول حقیقی همراهی کند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه در دوران تحصیلی باید با روش تحقیق به خوبی آشنا شود، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم آشنایی طلاب با روش تحقیق و فنون نویسندگی مسأله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه از کیفیت بالا برخوردار نیست.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به نقش مهم اساتید در تقویت نگاه پژوهشی در طلاب اشاره کرد و گفت: اگر یک استاد حوزه از مهارت های لازم در حوزه پژوهشی برخوردار باشد، تحقیقات و پژوهش در حوزه می تواند شکل منسجم تری به خود گیرد.

 

وی با بیان این که طلاب حوزه برای امر پژوهش و تحقیق نیازمند توانایی و مهارت های لازم در این حوزه هستند، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه باید در ابتدا مهارت های پژوهشی را به خوبی برای یک طلبه تبیین کنند تا یک طلبه بتواند گام های بعدی را در این حوزه بردارد.

 

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: البته باید توجه داشت که صرف آموزش نویسندگی و روش تحقیق و دیگر آموزش‌ها و مهارت‌ها اگر چه کار پسندیده و مبارکی است اما محصول کار، باید محققانه باشد؛ بدین منظور ارزیابی آثار و ارائه نقاط ضعف و قوت آن‌ها به محققان باید به‌ صورت مستمر انجام گیرد. 

 

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که توجه به مقوله پژوهش در حوزه باید از حالت شعار خارج شده و در عمل به آن توجه شود، ادامه داد: به حتم یکی از زیرساخت های مهم برای تحقق تحول در حوزه موضوع پژوهش خواهد بود. 

 

حجت الاسلام طاهری فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد. 

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که جای روش تحقیق و مهارت های نویسندگی در کتب آموزشی حوزه علمیه خالی است، ادامه داد: باید طلاب از همان پایه های نخست با روش های تحقیق و مهارت و شیوه های نگارش مقالات آشنا شوند. 

 

وی با اشاره به این که خوشبختانه ظرفیت های پژوهشی بالایی در مدارس علمیه استان نهفته است که باید شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: باید از توانمندی و ظرفیت بالای این طلاب در تقویت فعالیت های پژوهشی مدارس بهره گرفت./950/202/ب2

ارسال نظرات